ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

REFORMA OŚWIATY SIEĆ SZKÓŁ REKRUTACJA ORGANIZACJA RUCH KADROWY + PŁYTA CD


ŁYSZCZARZ, M. KOSIARZ A. BALICKI A. PAWLIKOWSKA A. CZECHOWICZ E. CYRULSKA H. JASIŃSKI A. ZIENTECKA L.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 146.60 Twoja cena  139,27 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Reforma oświaty

Sieć szkół rekrutacja organizacja ruch kadrowy + płyta CD


Książka zawiera aż 39 odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania odnośnie reformy oświaty.

Do książki dołączono płytę CD z 33 wzorami dokumentów.

Niniejsza książka omawia przepisy związane z reformą systemu oświaty, które dotyczą sieci szkół, rekrutacji, arkusza organizacyjnego oraz spraw kadrowych.

W przestrzeni publicznej słyszymy, że reforma oświaty wejdzie w życie 1 września 2017 r. Praktycy jednak wiedzą, że aby szkoła mogła funkcjonować prawidłowo od początku roku szkolnego musi być podjętych wiele czynności w odpowiednim czasie, zarówno przez samorządy jak i dyrektorów szkół. Wprowadzana reforma oparta jest na trzech ustawach tj.:

ustawie z 7.9.1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.)
ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59)
ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60),
a także na aktach wykonawczych, które są obecnie jeszcze w fazie projektu i jak podaje MEN na swoich stronach internetowych mają zostać podpisane na początku marca 2017 r.

Te rozporządzenia wykonawcze to:

rozporządzenie w sprawie organizacji szkół
rozporządzeni w sprawie ramowych planów nauczania
rozporządzenia dotyczące rekrutacji
Takie „porozrzucanie” przepisów rangi ustawowej, różne terminy ich wejścia w życie, a także liczne rozporządzenia wykonawcze powoduje że bardzo trudno jest właściwie interpretować nowe przepisy. W tym celu warto zapoznać się z opiniami ekspertów, które prezentujemy w niniejszej publikacji.

Dzięki tej książce dowiedzą się Państwo m.in.:

jak długo może być prowadzone kształcenie w szkole podstawowej mieszczącej się w dwóch budynkach,
czy do aktów założycielskich szkół powstałych w wyniku przekształcenia JST zobowiązana jest dołączyć statut,
kiedy organ prowadzący szkołę niepubliczną zasięga opinii kuratora oświaty w przypadku dostosowania szkoły do nowego ustroju szkolnego,
czy w latach kolejnych 2018/2019, 2019/2020 itd., aż do roku 2022/2023, zgodnie z art. 205 ustawy wprowadzającej, burmistrz może przenieść administracyjnie lub za zgodą rodziców uczniów, którzy w danym roku szkolnym idą do klasy IV i VII,
gdzie będą kontynuować naukę uczniowie wygaszanego gimnazjum, którzy nie otrzymają promocji,
kto opracowuje arkusz organizacji pracy szkoły, do której włączone zostało gimnazjum,
kiedy można dokonać przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora szkoły, którego kadencja kończy się 31.8.2017 r. lub 31.8.2018 r.,
jak przepisy regulują sytuację nauczycieli, dla których zabraknie godzin do pełnego etatu,
czy zmienią się uprawnienia emerytalne nauczycieli,
jakie obowiązki ma dyrektor szkoły w przypadku posiadania wolnych stanowisk pracy dla nauczycieli.


Wykaz skrótów
O autorach

Rozdział I. Typy i rodzaje szkół (Agnieszka Pawlikowska)
1. Typy szkół
1.1. Szkoły i przedszkola
1.2. Szkoły artystyczne
2. Rodzaj szkoły
3. Pozostałe placówki systemu oświaty według ustawy o systemie oświaty
4. Organy prowadzące szkoły i placówki oświatowe
5. Typy i rodzaje szkół i placówek oświatowych wg ustawy - Prawo oświatowe
5.1. Nowa struktura szkolnictwa
5.2. Szkoła branżowa I stopnia
5.3. Szkoła branżowa II stopnia
5.4. Szkoła podstawowa dla dorosłych
5.5. Szkoły artystyczne
5.6. Pozostałe placówki systemu oświaty według ustawy - Prawo oświatowe

Rozdział II. Sieć szkół podstawowych na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty (Agnieszka Pawlikowska)
1. Podstawy prawne
2. Sposób obliczania drogi dziecka z domu do szkoły
3. Uwarunkowania prawne uchwały
4. Opinia właściwego kuratora oświaty
5. Obowiązek dowozu dzieci do szkół
6. Dowóz uczniów niepełnosprawnych

Rozdział III. Sieć szkół ponadgimnazjalnych na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty (Agnieszka Pawlikowska)
1. Podstawy prawne
2. Uwarunkowania prawne uchwały
3. Opinia właściwego kuratora oświaty
4. Uwagi

Rozdział IV. Sieć szkół według ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Michał Łyszczarz)
1. Wprowadzenie
2. Terminy podjęcia uchwał
3. Uchwała w sprawie projektu sieci szkół podstawowych i gimnazjów
4. Dopuszczalne przekształcenia szkół
5. Projekt uchwały przygotowany przez MEN
6. Uwagi do projektu uchwały
7. Przypadek szczególny - zespoły
7.1. Problem - tego nie ma w uchwale!
7.2. A jeśli nie chcemy przekształcać zespołów z mocy prawa?
7.3. Co z placówkami?
8. Uchwała powiatu
9. Zakres ingerencji kuratora
10. Opinie związków zawodowych
11. Uchwały kategoryczne

Rozdział V. Rekrutacja uczniów do publicznych jednostek oświatowych po reformie (Agnieszka Pawlikowska, Karolina Woźniczko)
1. Rekrutacja w okresie przejściowym
2. Zasady rekrutacji do przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2017/2018
2.1. Uwagi ogólne
2.2. Postępowanie wnioskowe
2.3. Wzór wniosku o przyjęcie
2.4. Oświadczenia dołączane do wniosku
2.5. Postępowanie rekrutacyjne
2.5.1. Zagadnienia ogólne
2.5.2. Kryteria przyjęte w pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego
2.5.3. Kryteria przyjęte w drugim etapie postępowania rekrutacyjnego
2.5.4. Kryteria przyjęte w trzecim etapie rekrutacji
2.5.5. Komisja rekrutacyjna
2.5.6. Wyniki postępowania rekrutacyjnego
3. Zasady przyjmowania uczniów do publicznych szkół podstawowych
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Postępowanie wnioskowe
3.3. Wzór zgłoszenia do szkoły podstawowej, w obwodzie której zamieszkuje dziecko
3.4. Wniosek
4. Rekrutacja do szkół dwujęzycznych
4.1. Zagadnienia ogólne
4.2. Pierwszy etap rekrutacji (rok szkolny 2017/2018)
4.3. Drugi etap rekrutacji (rok szkolny 2017/2018)
4.4. Pierwszy etap rekrutacji od roku 2018/2019
4.5. Drugi etap rekrutacji od roku szkolnego 2018/2019
5. Zasady rekrutacji do klasy I oddziału międzynarodowego w publicznej szkole podstawowej
6. Zasady przyjmowania uczniów do publicznych szkół podstawowych sportowych
7. Szczególne przepisy art. 205 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe
7.1. Przeniesienie klas III i VI do innych szkół podstawowych, przekształconych z gimnazjów w drodze uchwały
7.1.1. Wzór uchwały przeniesienia klasy III
7.1.2. Wzór uchwały przeniesienia klasy VI
7.2. Przeniesienie uczniów klas III i VI do szkoły podstawowej prowadzonej przez osobę fizyczną bądź prawną niebędącą JST - w drodze uchwały
7.2.1. Wzór uchwały
7.2.2. Wzór porozumienia
7.3. Przeniesienie uczniów na wniosek rodzica
8. Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych
8.1. Przekształcanie i włączanie gimnazjum
8.2. Rekrutacja do trzyletniego liceum ogólnokształcącego oraz czteroletniego technikum
8.3. Zasady rekrutacji do trzyletniego liceum ogólnokształcącego i czteroletniego technikum na lata szkolne 2017/2018-2019/2020
8.3.1. Zagadnienia ogólne
8.3.2. Pierwszy etap postępowania rekrutacyjnego
8.3.3. Drugi etap postępowania rekrutacyjnego
8.3.4. Trzeci etap postępowania rekrutacyjnego
8.3.5. Sprawdzian uzgodnień kierunkowych
8.3.6. Rekrutacja do publicznej szkoły ponadgimnazjalnej integracyjnej
8.4. Przeliczanie kryteriów
9. Rekrutacja do szkół dla dorosłych
10. Zasadnicza szkoła zawodowa/Branżowa szkoła I stopnia
11. Szkoła branżowa II stopnia
12. Szkoła policealna
13. Rekrutacj a do klasy I publicznej szkoły ponadpodstawowej
13.1. Zagadnienia ogólne
13.2. Pierwszy etap postępowania rekrutacyjnego
13.3. Drugi etap postępowania rekrutacyjnego
13.4. Trzeci etap postępowania kwalifikacyjnego
13.5. Sprawdzian uzdolnień kierunkowych
13.6. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub jego brak a postępowanie rekrutacyjne do szkoły integracyjnej
14. Zasady rekrutacji do klasy I publicznej szkoły ponadpodstawowej prowadzonej przez ministra obrony narodowej
15. Zasady rekrutacji do klasy I branżowej szkoły II stopnia
15.1. Warunki przyjmowania kandydatów
15.2. Pierwszy etap postępowania rekrutacyjnego
15.3. Drugi etap postępowania rekrutacyjnego
15.4. Trzeci etap postępowania rekrutacyjnego
15.5. Sprawdzian uzdolnień kierunkowych
15.6. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub jego brak a postępowanie rekrutacyjne do integracyjnej szkoły publicznej branżowej II stopnia
16. Rekrutacja do klasy I szkoły policealnej
16.1. Warunki przyjęcia
16.2. Pierwszy etap postępowania rekrutacyjnego
16.3. Drugi etap postępowania rekrutacyjnego
17. Nabór do szkół artystycznych
17.1. Ogólne warunki przyjmowania kandydatów
17.2. Pierwszy etap postępowania rekrutacyjnego
18. Weryfikacja prawdziwości składanych oświadczeń
19. Ogłoszenie wyników postępowania rekrutacyjnego
19.1. Lista kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych
19.2. Lista kandydatów przyjętych
20. Warunki przyjmowania uczniów do placówek oświatowych
20.1. Placówki rozwijające zainteresowania
20.1.1. Ogólne warunki przyjmowania kandydatów
20.1.2. Pierwszy etap postępowania kwalifikacyjnego
20.1.3. Drugi etap postępowania kwalifikacyjnego
20.2. Rekrutacja do publicznych placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
21. Rekrutacja na formy pozaszkolne kształcenia ustawicznego
22. Rekrutacja na kwalifikacyjne kursy zawodowe

Rozdział VI. Arkusz organizacji (Adam Balicki, Michał Łyszczarz)
1. Jakie przepisy będą obecnie stosowane
2. Dotychczasowe zasady sporządzania arkusza
3. Elementy arkusza wymagane przez przepisy prawne
3.1. Elementy arkusza wymagane przez rozporządzenie w sprawie ramowych statutów
3.2. Elementy arkusza wymagane przez ustawę - Karta nauczyciela
4. Elementy arkusza określone wytycznymi wójta
4.1. Elementy zgodne z prawem
4.2. Przykłady elementów niezgodnych z prawem
5. Procedura przyjmowania arkuszy
6. Arkusz organizacyjny w jednostkach niepublicznych
7. Zasady sporządzania arkusza organizacyjnego wg ustawy - Prawo oświatowe i przepisów wydanych na jej podstawie
8. Możliwość aneksowania arkuszy po jego zatwierdzeniu przez organ prowadzący
9. Opiniowanie arkusza przez organizacje związkowe
10. Terminy przyjmowania arkusza zgodnie z ustawą- Prawo oświatowe
11. Przepisy przejściowe
12. Zestawienie terminów
13. Niezłożenie arkusza w terminie

Rozdział VII. Reforma oświaty a sytuacja kadrowa (Adam Balicki)
1. Dyrektorzy szkół
1.1. Status prawny dyrektorów po reformie oświaty
1.1.1. Status prawny dyrektorów gimnazjów włączonych do szkoły podstawowej
1.1.2. Status prawny dyrektorów wygaszanych gimnazjów
1.1.3. Status prawny dyrektorów gimnazjów połączonych ze szkołą podstawową
1.1.4. Status prawny dyrektorów gimnazjów przekształconych w szkołę podstawową
1.1.5. Status prawny dyrektorów liceów i techników
1.2. Przedłużanie kadencji dyrektorowi szkoły
1.3. Konkurs na stanowisko dyrektora ośmioletniej szkoły podstawowej przeprowadzany przed dniem włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej
1.4. Zasady odwoływania dyrektora
1.5. Ograniczenie możliwości dodatkowego zatrudnienia lub kontynuowanie dodatkowego zatrudnienia dla dyrektorów szkół
1.6. Wyjątki od wprowadzania ograniczenia dodatkowej pracy
2. Nauczyciele
2.1. Status prawny nauczycieli po reformie oświaty
2.2. Informacja o zmianie miejsca zatrudnienia oraz aneks do umowy o pracę
2.3. Zasady ochrony zatrudnienia nauczycieli, którzy stracą zatrudnienie w wyniku przekształcenia systemu oświaty
2.4. Możliwość pracy nauczycieli w dwóch szkołach jednocześnie
2.5. Godziny ponadwymiarowe dla nauczycieli
2.6. Czasowe ograniczenie w możliwości podejmowania przez nauczycieli dodatkowego zatrudnienia
2.7. Ograniczenie w możliwości dodatkowego zatrudnienia lub kontynuowania dodatkowego zatrudnienia
2.8. Wyjątki od wprowadzania ograniczenia dodatkowej pracy
2.9. Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielami wygaszanej szkoły
2.9.1. Szczególne rozwiązanie dla nauczycieli gimnazjów w okresie przejściowym
2.9.2. Stan nieczynny nauczyciela
2.9.3. Pierwszeństwo w zatrudnieniu
2.10. Możliwość kontynuowania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego nauczycieli
3. Pracownicy niepedagogiczni
4. Pedagodzy, psychologowie i logopedzi

Rozdział VIII. Pytania i odpowiedzi
1. Warunki kształcenia uczniów
1.1. Funkcjonowanie szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi w dwóch odrębnych budynkach (Halina Cyrulska, Andrzej Jasiński)
1.2. Pojęcie "w pobliskiej odległości" (Halina Cyrulska, Andrzej Jasiński)
1.3. Możliwość kształcenia w szkole podstawowej mieszczącej się w dwóch budynkach (Halina Cyrulska)
1.4. Minimalna liczba uczniów do otwarcia klasy w szkole (Halina Cyrulska, Andrzej Jasiński)
1.5. Niezorganizowanie klasy na podstawie decyzji własnej organu prowadzącego (Liliana Zientecka)
1.6. Wskazanie w uchwale dotyczącej projektu sieci granic obwodu szkoły, znajdujące się w innym województwie (Halina Cyrulska, Andrzej Jasiński)
1.7. Termin złożenia wniosku o zmianę wpisu do ewidencji szkoły podstawowej w celu przekształcenia jej w szkołę ośmioletnią (Halina Cyrulska)
1.8. Czy reforma wymaga prowadzenia szkół o pełnej strukturze klas (Michał Łyszczarz)
1.9. Termin złożenia wniosku o przekształcenie gimnazjum niepublicznego w niepubliczną szkołę podstawową (Halina Cyrulska)
1.10. Włączenie gimnazjum niepublicznego do przekształcanej niepublicznej szkoły podstawowej (Halina Cyrulska)
1.11. Akt założycielski ośmioletniej publicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie (Andrzej Jasiński, Agnieszka Pawlikowska)
1.12. Akty założycielskie dołączane do uchwały o dostosowaniu sieci szkół do nowego ustroju szkolnego (Liliana Zientecka)
1.13. Statuty dołączane do aktów założycielskich (Liliana Zientecka)
1.14. Akt założycielski szkoły podstawowej, do której włączane jest gimnazjum (Liliana Zientecka)
1.15. Zaciąganie opinii kuratora oświaty w przypadku dostosowania szkoły niepublicznej do nowego ustroju szkolnego (Halina Cyrulska)
1.16. Warianty funkcjonowania szkół po reformie (Michał Łyszczarz)
1.17. Przejmowanie imienia szkół (Michał Łyszczarz)
2. Dostosowanie sieci szkół do nowej struktury szkolnej
2.1. Zmiana obwodu gimnazjum (Halina Cyrulska)
2.2. Opinia związków zawodowych do uchwał wdrażających reformę oświatową (Michał Łyszczarz, Andrzej Jasiński)
2.3. Niepodjęcie uchwał wdrażających reformę oświatową (Michał Łyszczarz)
2.4. Zmiana siedziby lub nazwy szkoły (Halina Cyrulska)
3. Rekrutacja
3.1. Stosowanie art. 205 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Halina Cyrulska)
3.2. Możliwości przenoszenia uczniów klas IV i VII pomiędzy szkołami (Liliana Zientecka)
3.3. Zapis art. 205 ust. 1 i 2 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Liliana Zientecka)
3.4. Przenoszenie administracyjne uczniów, którzy idą do klasy IV i VII (Karolina Woźniczko, Ewa Czechowicz)
3.5. Możliwość naboru do klas II-VII (Halina Cyruhka, Ewa Czechowicz)
3.6. Klasy integracyjne - moment ich utworzenia (Michał Łyszczarz)
3.7. Niepromowani uczniowie wygaszanych gimnazjów (Halina Cyrulska)
3.8. Przekształcenie zespołów w szkoły (Michał Łyszczarz, Ewa Czechowicz)
4. Arkusz organizacji pracy szkoły
4.1. Wskazanie osoby opracowującej arkusz organizacji pracy szkoły, do której włączone zostało gimnazjum (Halina Cyrulska)
4.2. Zaciąganie opinii po opracowaniu arkusza organizacji (Ewa Czechowicz, Andrzej Jasiński)
5. Ruch kadrowy
5.1. Możliwość przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora szkoły, któremu kończy się kadencja (Andrzej Jasiński)
5.2. Nawiązanie stosunku pracy (Andrzej Jasiński)
5.3. Nauczyciele, którym brakuje godzin do pełnego etatu (Agnieszka Kosiarz)
5.4. Pracownicy zatrudnieni na podstawie art. 7 ust. la, Id i le OświatU po wprowadzeniu reformy oświaty (Agnieszka Kosiarz) 
5.5. Uprawnienia emerytalne nauczycieli po reformie systemu oświaty (Agnieszka Kosiarz)
5.6. Obowiązki dyrektora w przypadku posiadania wolnych stanowisk pracy dla nauczycieli (Agnieszka Kosiarz)
5.7. Wicedyrektorzy i kierownicy po zmianach systemu oświaty (Agnieszka Kosiarz)
5.8. Konkurs na dyrektora branżowej szkoły I stopnia (Agata Piszko)

Rozdział IX. Akty prawne
1. Wyciąg z ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60)


246 stron, Format: 16.5x24.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022