ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

OPŁATY PÓŁKOWE JAKO CZYN NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI


SIERADZKA M.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 121.45 Twoja cena  115,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Opłaty półkowe jako czyn nieuczciwej konkurencji


Monografia porusza złożoną problematykę opłat półkowych, które utrudniają dostęp do rynku innym przedsiębiorcom.

W sposób szczegółowy analizuje ona konstrukcję prawną czynu nieuczciwej konkurencji polegającego na utrudnianiu dostępu do rynku przez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży. Wyróżniono oraz scharakteryzowano rodzaje opłat kwalifikowanych jako opłaty za przyjęcie towaru, a także analizie poddano przesłankę utrudnienia dostępu do rynku. Badano, czy w przypadku deliktu nieuczciwej konkurencji polegającego na pobieraniu innych niż marża handlowa opłat z przyjęcie towarów do sprzedaży, nie jest konieczne dodatkowo wykazywanie, iż w jego wyniku nastąpiło utrudnienie dostępu do rynku.

Z uwagi na niejednolitość poglądów co do kwalifikacji opłat półkowych dokonano obszernej analizy orzecznictwa sądowego, w tym najnowszego, które całkowicie zmienia dotychczasową praktykę kwalifikowania rabatów posprzedażowych. Szczegółowej analizie poddano rabaty posprzedażowe, a w szczególności określono kiedy mogą stać się niedozwoloną opłatą półkową. 

Analizie poddano obecny stan prawny,  w tym  rozwiązania zawarte w nowej ustawie z dnia 16.12.2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, która ma wyeliminować praktyki pobierania opłat półkowych. W szerokim zakresie wykorzystano przy tym dorobek doktryny oraz orzecznictwa Unii Europejskiej.  

Monografia jest adresowana do szerokiego kręgu przedstawicieli zawodów prawniczych (sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników UOKiK). Stanie się także cenną pozycją dla przedsiębiorców dochodzących zwrotu opłat półkowych. 


Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Wstęp

Rozdział I. Geneza opłat półkowych
§ 1. Opłaty półkowe w Unii Europejskiej
§ 2. Opłaty półkowe w Polsce

Rozdział II. Opłaty półkowe jako czyn nieuczciwej konkurencji
§ 1. Uwagi wstępne
§ 2. Pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji
§ 3. Opłaty półkowe jako czyn nieuczciwej konkurencji w świetle klauzuli generalnej
§ 4. Utrudnianie dostępu do rynku poprzez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży, czyli
tzw. opłat półkowych
I. Pojęcie utrudniania dostępu do rynku
II. Przesłanka utrudnienia dostępu do rynku w świetle orzecznictwa sądowego
III. Uzależnienie zawarcia umowy od wniesienia opłaty innej niż marża handlowa
1. Pobranie dodatkowych opłat
2. Marża handlowa
§ 5. Typy opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży
I. Opłata za wprowadzenie towaru na rynek (za wejście)
II. Opłaty jako usługi dodatkowe
1. Ekwiwalentność świadczeń
III. Rabaty (premie, upusty, rabaty retroaktywne)

Rozdział III. Dochodzenie zwrotu bezpodstawnie uzyskanych korzyści z tytułu pobrania innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży
§ 1. Uwagi wstępne
§ 2. Dochodzenie roszczeń w sprawach o zwalczanie nieuczciwej konkurencji
§ 3. Roszczenie odszkodowawcze dostawcy
§ 4. Dochodzenie zwrotu bezpodstawnie uzyskanych korzyści

Zakończenie
Indeks rzeczowy


100 stron, Format: 14.5x20.5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022