|
PEDAGOG JAKO ANIMATOR W PRZESTRZENI ŻYCIA SPOŁECZNEGO
SOSNOWSKI T. DANILEWICZ W. SOBECKI M. RED. wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 77.10 Twoja cena 73,25 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego
Wyzwania, jakie stawia przed nami dynamicznie zmieniający się świat, sprawiają, że
rola pedagoga społecznego musi ulegać nieustannej aktualizacji. Uznając znaczenie jego
pracy w środowisku, wypływające ze źródeł pedagogiki społecznej, powinniśmy czuć
się zobowiązani do aktywnego projektowania roli pedagoga we współkreowaniu środowiska
lokalnego w nowych warunkach zagrażających człowiekowi i jego otoczeniu. Dlatego
motywem przewodnim podjętym w prezentowanej pracy stały się działania pedagoga jako
animatora w przestrzeni życia społecznego – jego rola w inicjowaniu i animowaniu
aktywności.
Na szczególną uwagę zasługują kwestie aktywności i zaangażowania pedagoga w pomoc
człowiekowi zagubionemu w dynamicznie zmieniającym się świecie. Niezbędne jest
przypomnienie wyjątkowej roli pedagoga, jako przedstawiciela profesji z misją, który
powinien czuć się zobligowany do inicjatywy i nie powinien oczekiwać na wskazania i
dyspozycje. Dlatego też szczególnie ważna jest zdolność wnikliwego obserwowania
rzeczywistości i dostrzegania pojawiających się w niej problemów.
Prezentowane w książce kwestie dotyczą bardzo zróżnicowanych obszarów, w których
pedagog społeczny jest już dzisiaj obecny. Są one powiązane z aktywnością o bardzo różnym
charakterze, np. kulturalno-estetycznym, zdrowotnym, resocjalizacyjnym, oraz tradycyjnie
związane z pedagogiką – działalnością dydaktyczną. Te i inne obszary aktywności
pedagogicznej wymagają nowych impulsów, które na poziomie elementarnym spowodują
odbudowę znaczenia pedagogicznych działań środowiskowych w świadomości społecznej.
Ze Wstępu
Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego
CZĘŚĆ I Współzależność w aktualnej przestrzeni życia społecznego
Jerzy Nikitorowicz
Potrzeba rewitalizacji w przestrzeni życia społecznego znaczenia heterologii i
kosmopolityzmu
Teresa Wilk
Oswajanie przestrzeni, czyli o odpowiedzialności jako kategorii rewitalizującej
przestrzeń życia społecznego
Wioleta Danilewicz
Ludzie w miejscach i przestrzeniach świata mobilnego
Jolanta Muszyńska
Nowa (?) jakość życia społecznego środowisk lokalnych - wspólnotowość i
obywatelskość
Mirosław Sobecki
Zaangażowanie obywatelskie - zapoznana forma patriotyzmu?
Marcin Boryczko
Filozoficzne koncepcje sprawiedliwości społecznej jako kontekst uzasadnienia pracy
socjalnej
CZĘŚĆ II Animacja społeczno-kulturalna w rzeczywistości XXI wieku w
perspektywie pedagogiki społecznej
Mariusz Cichosz
Animacja społeczno-kulturalna w obszarze pedagogiki społecznej - rozwój koncepcji
Krystyna M. Błeszyńska
Rola animacji społeczno-kulturalnej w rekonstrukcji kapitału społecznego w
ponowoczesności
Andrei Harbatski
Duchowa edukacja i duchowe wychowanie
Marek Matyjewicz
Przestrzeń w kulturze czy kultura w przestrzeni? O animacji społeczno-kulturalnej raz
jeszcze
Joanna Szymanowska
Ekonomia społeczna w środowisku lokalnym jako wyzwanie w działaniu animatora
społecznego
CZĘŚĆ III Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego
Waldemar Segiet
Kreacja partnerstwa w relacjach rodzice - nauczyciele zadaniem animacji
Agata Cudowska
Pedagog-wolontariusz jako kreator dialogicznej przestrzeni spotkania z Innym
Anna Weissbrot-Koziarska
Nauczyciel jako inicjator działań w środowisku lokalnym. Między profesjonalizmem a
wolontariatem
Paulina Forma
Prospołeczny charakter pracy pedagoga społecznego. Analiza działań
interdyscyplinarnych podejmowanych w województwie świętokrzyskim
Maciej Żywno
Działania organizacji pozarządowych jako przykład animacji społeczności lokalnej
Jolanta Sokołowska
Animacja w przestrzeni ulicy jako kreacja zmiany
Anna Rudnik
Rola i zadania pedagoga w edukacji gerontologicznej
Beata Krzesińska-Żach
Pomoc i wsparcie rodzin z dzieckiem terminalnie
chorym - na przykładzie Fundacji "Pomóż im" w Białymstoku
Piotr Zdunkiewicz
Kim jest, co robi i po co to robi - miejsce animatora kultury we współczesnej
rzeczywistości edukacyjnej
CZĘŚĆ IV Działania na rzecz człowieka w zróżnicowanym środowisku życia
Anna Chańko, Emilia Wołyniec
Tabu... o tym nie mówi się głośno. Sztuka jako przestrzeń wymiany doświadczeń w
relacji pedagog - uczeń
Sebastian Sobczuk, Ewa Pawłowicz
Trudności i perspektywy realizacji wychowania proekologicznego - na podstawie badań z
terenu powiatu bialskiego
Marta Perkowska
Wyzwanie społeczne i edukacyjne wynikające z transplantologii: wybrane zagadnienia
Anna Jeznach, Marzena Ruszkowska
Wybrane aspekty postaw pielęgniarek i lekarzy wobec dehumanizacji - diagnoza pedagogiczna
Edward Kulikowski, Krzysztof Czykier
Chór Akademicki Uniwersytetu w Białymstoku jako animator przestrzeni
społeczno-kulturowej. Kontekst pedagogiczny
Alicja Joanna Siegień-Matyjewicz
Animacja kulturalna środowisk lokalnych jako sposób ochrony, promowania i wzbogacania
dziedzictwa kulturowego regionu Puszczy Białowieskiej
Joanna Sacharczuk
Komunikowanie się werbalne w przedwojennym Białymstoku - zwroty, słowa, powiedzenia
zachowane w pamięci białostoczan polskiego i żydowskiego pochodzenia urodzonych w
okresie międzywojennym
CZĘŚĆ V Rola instytucji edukacyjnych w kształtowaniu kompetencji animacyjnych
Bożena Matyjas
Aktywne obywatelstwo seniorów - studentów uniwersytetów trzeciego wieku
Urszula Lewartowicz
Inkluzywny model animacji społeczno-kulturalnej - na przykładzie programu miejskiego
"Dzielnice Kultury"
Włodzimierz Lukiewicz
Activation and organization of local population in the system "Sport for All"
Kamila Słupska
Biblioteka jako miejsce działań animacyjnych w środowisku
Agnieszka Sołbut
Działalność świetlic dla dzieci funkcjonujących przy Dziennym Domu Pomocy Społecznej
w Białymstoku odpowiedzią na potrzeby środowiska lokalnego
Kamilla Łaguna-Raszkiewicz
Działalność grup rekonstrukcji historycznej jako przykład edukacji dla pamięci.
Komunikat z badań
Krzysztof Czykier
Inkluzja społeczna osób owdowiałych. W kierunku dobrych praktyk
Karol Konaszewski
Diagnozowanie i metodyczne postępowanie w pracy z jednostką nieprzystosowaną w
kontekście coachingu społecznego
Łukasz Kwadrans
Kurator sądowy jako animator w przestrzeni życia społecznego
Danuta Raś
Resocjalizacja w więzieniu. Zostawić świat lepszym
CZĘŚĆ VI Pedagogika społeczna w optymalizacji potencjału rodziny
Katarzyna Segiet
Interwencja pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną. Kontekst środowiskowy
Tomasz Bajkowski
Satysfakcja ze sposobu funkcjonowania rodziny pochodzenia w opinii białostockiej
młodzieży akademickiej
Agata Butarewicz-Głowacka
Mentoring na rzecz dzieci z rodzin migracyjnych
Barbara Grabowska
Udział rodziny w kształtowaniu poczucia tożsamości kulturowej uczniów ze szkół z
polskim językiem nauczania
Tomasz Herman
Świetlica socjoterapeutyczna jako przykład placówki wspierającej rodzinę w
środowisku lokalnym
Katarzyna Palka
Formy wsparcia rodzin wiejskich w środowisku lokalnym
Katarzyna Gawda
Małżeństwo, rodzina i jej alternatywne formy z perspektywy młodzieży licealnej i
akademickiej
Tomasz Sosnowski
Doświadczenia rodziny pochodzenia jako źródło warunkujące współczesne ojcostwo
564 stron, Format: 15.9x22.4, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|