|
SZKOŁA AUSTRIACKA PRAKTYKA INWESTOWANIA MIĘDZY INFLACJĄ A DEFLACJĄ
TAGHIZADEGAN R. wydawnictwo: FIJORR , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 58.30 Twoja cena 55,39 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Szkoła austriacka praktyka inwestowania
Między inflacją a deflacją
Pośród współczesnych teorii ekonomicznych, tą, która to dostrzegła najwyraźniej
i aktywnie rozwija jest tzw. austriacka szkoła ekonomii. Austriacy, pod wpływem
arcydzieł swych najważniejszych przedstawicieli, Carla Mengera oraz Ludwiga von Misesa
dostrzegli w gospodarce człowieka. Zamiast ślęczeć nad indeksami, macierzami,
wykresami PKB i szukać punktów równowagi, swoją uwagę skupili na działającym
człowieku, czyniąc go głównym aktorem działalności gospodarczej.
Człowiek jest wolny. Człowiek działa, aby pozbyć się możliwie jak najwięcej
dyskomfortu. Bez wolności i działania by nie przeżył. Ludzie dobrowolnie wymieniają
się owocami swej pracy, skutkiem czego wszystkie strony wymiany otrzymują więcej niż
same dają. Świat się rozwija.
O ile władza może zmusić człowieka do pracy, o tyle nie jest w stanie sprawić, aby ta
praca była wydajna i uczciwa. Władza może drukować pieniądze w dowolnych ilościach,
jednakże nie jest w stanie nadać im odpowiedniej wartości. Może, pod groźbą
uwięzienia czy wręcz eksterminacji, konfiskować owoce ludzkiej pracy, jeśli jednak
będzie okrutna, czy niesprawiedliwa, nie zmusi obywateli do tworzenia bogactw, które
nadal mogłaby konfiskować.
Zawsze musi istnieć, wolna od ingerencji siłowej płaszczyzna, na której ludzie będą
dobrowolnie tworzyć, produkować i wymieniać się swoimi produktami/usługami z innymi.
Nazywamy ją rynkiem. Pod nieobecność rynku niemożliwa jest kalkulacja cenowa, jedyny
skuteczny mechanizm sterujący ludzką działalnością, produkcją, wymianą i
gospodarką zasobami. Można, co prawda, rynek zniekształcać, lub zaburzać – i to
się powszechnie dzieje – nie odbywa się to jednak bezkarnie. Upadek centralnie
planowanego (antyrynkowego) systemu gospodarczego w PRL, a także kryzysy przez jakie
przez ostatnie ćwierć wieku przechodzi świat są tego najlepszym przykładem.
Teoria austriacka w inwestowaniu jest atrakcyjna dla zwykłych inwestorów, takich jak ty
czy ja. Dzięki przejrzystym mechanizmom, uwolnieniu się od arbitralnych sądów wartościujących,
a przede wszystkim dlatego, że zwolennicy szkoły austriackiej dostrzegają w gospodarce
jej głównego aktora, czyli pracownika, przedsiębiorcę, człowieka i związane z jego
funkcjonowaniem mechanizmy: konkurencję, wolny wybór, rzadkość dóbr itp. rynek
papierów wartościowych przestaje być zestawem wykresów czy indeksów i staje się
obrazem działania ludzi. W książce Taghizadegana, przewidzianej właśnie dla zwykłych
inwestorów, widać to szczególnie wyraźnie. Nie trudno więc zrozumieć, dlaczego
ekonomia austriacka staje się z miesiąca na miesiąc coraz bardziej popularna, a
książki wykorzystujące ją do analizy rynku papierów wartościowych, nieruchomości
czy metali szlachetnych są wręcz rozchwytywane.
Bestsellerami są, wydane przez Fijorr Publishing, prace Marka Skousena „Austriacka
Szkoła Ekonomii dla inwestorów” oraz „Inwestowanie w jednej lekcji”. Wierzymy, że
będzie nim także „Szkoła austriacka – praktyka inwestowania”. Tendencja ta
potwierdza fakt, że zarzuty środowiska akademickiego, jakoby odkrycia Mengera, Misesa,
Rothbarda miały charakter teoretyczno-historyczny i nie przystawały do współczesnej
rzeczywistości są chybione, wręcz nieprawdziwe. Żadna inna szkoła ekonomiczna nie
jest dziś tak praktyczna, jak właśnie teoria austriacka. Nigdzie nie widać tego lepiej
niż na Wall Street.
„Zwolennicy szkoły austriackiej – pisze autor książki – obserwują
szaleństwo trzeźwym okiem.” Ta zasadniczo paradoksalna postawa wpłynęła na szkołę
austriacką, wyraźnie odróżniając ją od innych tradycji ekonomicznych. Może wpłynie
też na mieszkańców nadwiślańskiego kraju, którzy zrozumieją wreszcie, że zawiść
i jej pochodne w postaci socjalizmu, nacjonalizmu, antysemityzmu i innych metod leczenia
kompleksów, szkodzą nie tylko tym, wobec których są kierowane. W znacznie większym
stopniu, szkodzą bowiem tym, których mają uleczyć, którzy się nimi posługują.
Udanej lektury!
Jan M. Fijor
Fijorr Publishing
Przedmowa
Wstęp
1. Szkoła austriacka
Subiektywizm
Marginalizm
Indywidualizm
Realizm
2. Iluzja dobrobytu
3. Prognozy i przepowiednie
4. System monetarny
Co to jest pieniądz?
Epoka pieniądza papierowego
Podaż pieniądza
5. Tektonika monetarna
Inflacja
Deflacja
Wytwarzanie ciśnienia tektonicznego
6. Cykle koniunkturalne
Niezniekształcona struktura produkcji
Reorganizacja struktury produkcji
Struktura kapitału
Zniekształcona struktura produkcji
Efekt Cantillona
Indeks drapaczy chmur
7. Scenariusze
Hiperinflacja a hiperdeflacja
Stagflacja
Represje finansowe i obowiązkowe opłaty
Specjalne prawa ciągnienia jako globalna waluta
8. Austriacka filozofia inwestycyjna
Moralność oszczędzania
Zysk i odsetki
Problem z długiem
Gromadzenie
Inwestowanie
Konsumpcja
Dotowanie
Spekulacja
Portfel filozoficzny
9. Austriacka praktyka inwestycyjna
Źródła informacji
Screening
Firmy brokerskie
Portfel permanentny
Metale szlachetne
Złoto a inflacja
Złoto a deflacja
Złoto i realne stopy procentowe
Złoto jako zabezpieczenie portfela
Wskaźnik zapasów do przepływu (Stock-to-Flow Ratio)
Akcje spółek wydobywających złoto
Srebro
Zakup złota w sztabkach lub monetach
Akcje
Inwestowanie w wartość w epoce papierowego pieniądza
Firmy rodzinne
Analiza
Krzywa dochodowości
Analiza techniczna
Dyferencjał Wicksella
Obligacje
Obligacje rządowe
Obligacje korporacyjne
Obligacje katastroficzne (obligacje CAT)
Fundusze inwestycyjne
ETF-y
Fundusze absolutnej stopy zwrotu
Koszty i opłaty
Pożyczanie papierów wartościowych
Inwestycje alternatywne
Opcje
Fundusze hedgingowe
Waluty cyfrowe
Inwestycje regionalne
Mikrokredyt
Zakończenie
Autorzy
380 stron, Format: 14.8x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|