|
SZTUKA RZEMIOSŁO PRZEMYSŁ Z XIX- XX WIEKU ZAGADNIENIA KONSERWATORSKIE
JABŁOŃSKA E. CZUCZKO J. RED. wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 88.79 Twoja cena 84,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX- XX wieku
Zagadnienia konserwatorskie
Na monografię składa się unikalny zbiór wypowiedzi odzwierciedlających nasz
dzisiejszy sposób myślenia o ochronie dziedzictwa kulturowego z XIX i XX w. Artykuły
umieszczone w tomie nie wyczerpują tej problematyki, są jednak zapisem przemyśleń i
doświadczeń przedstawicieli środowiska konserwatorskiego - zarówno pracowników
naukowo-badawczych, jak i konserwatorów-restauratorów działających w ramach instytucji
państwowych oraz prywatnych pracowni.
Zróżnicowane pod względem formy opracowania obejmują bardzo szeroki tematycznie
zakres. Wynika to z faktu, iż idea, która przyświecała twórcom książki, nie
zakładała ograniczenia zagadnień do przykładowego materiału, techniki czy rodzaju
obiektu, lecz skłaniała raczej do dostrzeżenia wspólnych dla omawianego okresu
zjawisk. Był to czas, gdy szczególnie intensywnie zachodził proces przemian (od
rękodzieła przez manufaktury do masowej produkcji przemysłowej) oraz intensywny rozwój
nauk, które nie pozostawały bez wpływu na ówczesną sztukę i rzemiosło. Ogromna
liczba patentów, technologii i nowych materiałów, jakie opracowano w XIX i XX w.,
zrewolucjonizował zarówno codzienne życie społeczeństw, jak i warsztaty twórcze
artystów. Innowacje te często wiązały się z obniżeniem jakości materiałów, mimo
to znalazły szerokie zastosowanie. Świadczą o tym dzieła sztuki i inne obiekty
zgromadzone w archiwach, bibliotekach, muzeach czy zbiorach prywatnych.
Duża część spuścizny materialnej owego okresu skazana jest na szybko postępujące
procesy destrukcyjne. Zjawisko to, a co za tym idzie, także potrzebę szukania
rozwiązań, by mu przeciwdziałać, coraz wyraźniej dostrzegają opiekunowie i
konserwatorzy zbiorów. Potwierdza to szeroki odzew, z jakim spotkała się konferencja
„Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX i XX wieku – konserwacja i restauracja”,zorganizowana
przez Zakład Konserwacji Papieru i Skóry UMK w Toruniu, w dniach od 18 do 19 października
2012 r. Spotkanie to i prezentowane na nim referaty stały się bezpośrednią inspiracją
do powstania niniejszej publikacji, rozbudowano ją jednak o dodatkowe artykuły, dobrze
wpisujące się w szersze ujęcie tematu.
Wstęp – Dariusz Markowski / 9
Introduction – Dariusz Markowski / 11
Elżbieta Basiul, Jarosław Rogóż
Próba określenia autentyczności obrazu pt. Nicea, przypisywanego J. K.
Ajwazowskiemu na podstawie badań techniki, technologii oraz stanu zachowania dzieła
malarskiego / 13
Jolanta Czuczko
Różnorodność podłoży papierowych: integralna część warsztatu artysty w
XIX i XX wieku / 29
Ewa Doleżyńska-Sewerniak
Wstępne badania podłoży w malarstwie olejnym Józefa Szermentowskiego
(1833-1876) / 45
Anna Dymarek, Tomasz Kozielec
Ocena stanu zachowania zbioru fotografii autorstwa Alojzego Czarneckiego z
Archiwum Państwowego w Toruniu / 69
Lesia Dzendzeluk, Liubow Loda
Metody konserwacji-restauracji oleodruków / 89
Katarzyna Garczewska-Semka
Sztambuchy – albumy romantyczne na przykładzie Marii Wodzińskiej i Zofii
Ossolińskiej / 97
Nel Jastrzębiowska, Ewelina Bisaga, Dorota Dobrowolska, Mirosław Maciaszczyk
Konserwacja waliz w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu /
105
Dorota Jutrzenka-Supryn, Ludmiła Czajkowska-Wagner
Henryk Nitschmann – elbląski polonofil. Spuścizna pisarza w zbiorach
Biblioteki Elbląskiej – badania techniki wykonania, ocena stanu zachowania i realizacja
projektu konserwacji – restauracji zbioru korespondencji i materiałów prasowych
/ 115
Sławomir A. Kamiński
Obrazy kaligraficzne Aleksandra Kobzdeja w świetle prac i badań prowadzonych
przy cyklu Pejzaże abstrakcyjne / 131
Joanna Karbowska-Berent, Joanna Jarmiłko, Jolanta Czuczko
Bliżej prawdy o foksingu? / 145
Tomasz Kozielec
Autochromy – kolorowe fotografie na szkle – zagadnienia technologiczne i
konserwatorskie /157
Regina Kozik
Obrazy olejne na tekturze. Główne problemy opieki konserwatorskiej nad zbiorem
prac studenckich z lat 1851-1960 z Muzeum Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w
Krakowie / 173
Zofia Maniakowska-Jazownik
Papier ulotny, papier wartościowy, obraz na papierze – jakość, funkcja,
masowość w dziełach sztuki / 183
Dariusz Markowski
Sztuka nowoczesna, kogo to obchodzi? / 197
Dorota Okrągła
Niezbędny drobiazg. Materiały i techniki stosowane w produkcji wachlarzy oraz
problemy związane z ich konserwacją i przechowywaniem / 215
Justyna Olszewska-Świetlik, Katarzyna A. Cybulska, Tomasz Kozielec
Zagadnienia techniczne i konserwatorskie na wybranych przykładach współczesnych
obrazów na podobraziach tekturowych / 231
Sylwia Popławska, Izabela Zając
Nietypowe wykorzystanie technologii XIX-wiecznego albumu na przykładzie
artystycznego Zielnika Elizy Orzeszkowej / 257
Małgorzata Pronobis-Gajdzis
Obiekty kolekcjonerskie i antykwaryczne w rękach konserwatora zabytków /
267
Halina Rosa
Zniszczenia XIX-wiecznych skór garbowanych roślinnie oraz tradycyjne i nowe środki
w zabiegach ich stabilizacji / 277
Magdalena Sitkiewicz
Analiza wybranych aspektów technologii i techniki malarskiej czterech portretów
autorstwa Konrada Krzyżanowskiego z Muzeum Narodowego we Wrocławiu / 295
Dariusz Subocz
Prasy do złoceń w zbiorach Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie.
Przyczynek do rozważań o wpływie rozwoju technologii na wygląd XIX- i XX-wiecznych
opraw książek / 309
Monika Supruniuk
Poruszyć przeszłość. Konserwacja i restauracja filmu w okresie jego cyfrowej
transformacji / 317
Aleksandra Szalla-Kleemann
Program konserwacji i kompleksowego zabezpieczenia unikatowych zbiorów
specjalnych i czasopism XIX- i XX-wiecznych ze zbiorów Biblioteki Jagiellońskiej w
ramach projektu „Jagiellońska Biblioteka Cyfrowa” / 335
Mirosław Wachowiak
Okres symboliczny w twórczości Józefa Pankiewicza – zagadnienia warsztatowe
/ 353
Magdalena Wiercińska
XX-wieczne archiwalia jako obiekty „multitechnologiczne”. Problemy
konserwatorskie kilku wybranych jednostek z zasobu Archiwum Akt Nowych w Warszawie
/ 365
Karolina Witkowska, Jadwiga W. Łukaszewicz
XIX-wieczne materiały budowlane i ich wpływ na efektywność działań
konserwatorskich /373
Zofia Wyszomirska-Noga
Zastosowanie funori w konserwacji sztuki współczesnej, na przykładzie
konserwacji obrazu-tapety wykonanego przez Damiena Hirsta / 389
Karolina Zych, Marzenna Ciechańska
To, czego Europa zapragnie – czyli bogactwo technik, materiałów i treści w
formie eksportowego orientalnego albumu fotograficznego. Wybrane problemy konserwatorskie
/ 401
412 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|