Wycena firmy
Storytelling i liczby
Od opowieści do liczb.
Od liczb do wartości.
Jak to możliwe, że firmę, która jeszcze nigdy nie wygenerowała żadnego zysku,
wycenia się na wiele milionów dolarów?
Dlaczego niektóre start-upy przyciągają inwestorów jak magnes, podczas gdy innym
się to nie udaje?
Profesor finansów i doświadczony inwestor Aswath Damodaran uważa, że wartość spółki
zależy w dużej mierze od treści opowiadającej o niej historii, ponieważ ta opowieść
stanowi kontekst dla liczb i ma moc przekonywania nawet tych inwestorów, którzy mniej chętnie
podejmują ryzyko.
Świat biznesowy dzieli się na gawędziarzy, którzy potrafią snuć przekonujące
historie, oraz speców od liczb, którzy opracowują modele i obliczenia. Oba te
podejścia są jednakowo istotne z punktu widzenia sukcesu. Damodaran przekonuje, że
tylko poprzez umiejętne połączenie tych dwóch elementów firma może osiągnąć i
utrzymać wartość.
Odwołując się do analiz licznych przypadków, książka ta wyjaśnia znaczenie
opowieści jako tego czynnika, który pozwala lepiej zrozumieć i osadzić w kontekście
liczby. Sugeruje również, że dzięki historiom o firmie specjaliści od liczb mogą
tworzyć bardziej skomplikowane modele i nadal skutecznie przekonywać swoich odbiorców.
Damodaran zajmuje się między innymi początkami firmy Uber – na tym przykładzie
pokazuje, że na podstawie różnych opowieści sformułować można różne wyceny.
Zastanawia się również nad tym, dlaczego Twitter i Facebook osiągnęły tak wysoką
wycenę już na etapie debiutu giełdowego oraz dlaczego pierwsza z tych firm weszła w
fazę stagnacji, podczas gdy druga dalej się rozwijała. Przygląda się również firmom
o bardziej ugruntowanym modelu biznesowym, takim jak choćby Apple czy Amazon. Na ich
przykładzie pokazuje, że historia o firmie czasem stanowi czynnik wzbogacający, ale
niekiedy może też ograniczać narrację. Autor przytacza również przykład
brazylijskiego globalnego koncernu wydobywczego Vale – aby wyjaśnić, jaki wpływ na
historię o firmie mogą mieć czynniki zewnętrzne, w szczególności dotyczące kraju
prowadzenia działalności, charakterystyki produktu oraz waluty.
Damodaran pokazuje nam ten punkt, w którym drogi Josepha
Campbella i Warrena Buffetta przecinają się ze ścieżką Nassima Taleba. Autor wskazuje
z jednej strony wartość, z drugiej zaś ryzyko, które ignorują ludzie polegający
wyłącznie na historiach lub wyłącznie na liczbach. Opowiada nam o tym, jak powstawały
jego opowieści, analizy i wyceny spółek takich jak Alibaba, Amazon, Uber, Theranos czy
Ferrari. Przyznaje, że sam polegał kiedyś głównie na danych ilościowych, ale teraz
zalicza się do grona analityków bardziej wszechstronnych, a przy tym do autorów
świetnych opowieści o firmach i finansach – czego dowodzi na każdym kroku w swoich
tekstach i podczas wykładów.
David Foster, dyrektor generalny Business Valuation Resources
Damodaran, którego wielu uznaje za autorytet w dziedzinie wyceny, w jasny sposób
przekonuje, dlaczego rozwiązania o charakterze wyłącznie ilościowym to za mało i
dlaczego koniecznie należy wzbogacać je o jakościowy element opowieści. Oczywiście
analiza jakościowa obarczona jest pewnym ryzykiem, choćby już z tego powodu, że
opowieść ma charakter subiektywny. Damodaran umiejętnie łączy więc historie o firmie
z bardziej formalną strukturą analizy ilościowej, dzięki czemu jego wyceny znajdują
mocniejsze oparcie w faktach.
Stephen Penman, autor książki Accounting for Value
352 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka