ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 40.75 38,71   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PRAWA DZIECKA W PRZESTRZENI EDUKACYJNO-SPOŁECZNEJ


BABICKA-WIRKUS A. SURINA I.

wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 40.75 Twoja cena  38,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Prawa dziecka w przestrzeni edukacyjno-społecznej


Celem książki jest przede wszystkim ukazanie złożoności i wielowymiarowości problematyki praw dziecka i praw człowieka, a także faktycznego ich poszanowania w przestrzeni życia edukacyjno-społecznego.

Oprócz zaprezentowania obszarów, w których prawa te występują w formie narracji, a nie rzeczywistego poszanowania, istotne jest również ukazanie pozytywnych praktyk implementacji praw dziecka i człowieka w codzienności życia szkolnego i społecznego. Z tego też względu książka adresowana jest w głównej mierze do profesjonalistów, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą.

Niniejsza publikacja składa się z tekstów skoncentrowanych głównie wokół rozpatrywania praw dziecka i praw człowieka w ich wymiarze procesualnym, praktycznym. Zagadnienia poruszone w poszczególnych rozdziałach nie oddają w pełni złożoności tego problemu, ale prezentują istotne jego przejawy. Ukazują wielowymiarowość i kontrowersyjność poszanowania praw człowieka i dziecka zarówno w przestrzeni życia szkolnego, jak i w systemie wychowawczo-resocjalizacyjnym. Znaczące jest, że autorzy rozdziałów to przedstawiciele świata nauki i praktyki, reprezentujący różne dyscypliny wiedzy: pedagogikę, socjologię, psychologię, politologię.

W pierwszej części książki problematyka praw człowieka i dziecka została osadzona w kontekście edukacyjnym. Laura Koba w swoim tekście omawia znaczenie edukacji dla propagowania i realizacji idei praw człowieka i dziecka. Autorka podkreśla wagę kształtowania, szczególnie wśród młodych ludzi, świadomości tych praw jako niezmiernie istotnej dla tworzenia społeczeństw demokratycznych. Jednak rzeczywisty stan tej edukacji odbiega daleko od ideału, ponieważ jest ona często prowadzona niedokładnie i przez osoby do tego nieprzygotowane.

Druga część książki ogniskuje się wokół problematyki praw dziecka w systemie wychowawczo-resocjalizacyjnym. Tekst Iryny Suriny porusza zagadnienie eurosieroctwa, które w wyniku migracji zarobkowej rodziców stało się poważnym problemem m.in. w Polsce, w Mołdawii, na Ukrainie i na Litwie. Autorka prezentuje ten problem w kontekście sieroctwa społecznego, które wiąże się z brakiem zaspokojenia podstawowych potrzeb dziecka, takich jak bezpieczeństwo, poczucie bycia kochanym. Poczucie opuszczenia przez najbliższych niesie ze sobą dalekosiężne skutki zarówno dla sfery psychicznej, jak i społecznej funkcjonowania młodego człowieka.


Wprowadzenie

Część I Prawa człowieka i prawa dziecka a wyzwania zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej

Laura Koba
Prawa człowieka. Wybrane zagadnienia i problemy

Maria Czerepaniak-Walczak
Prawa człowieka i prawa dziecka w kształceniu nauczycieli - potrzeby i możliwości

Maria Groenwald
Szkoła milczących praw dziecka

Anna Babicka-Wirkus
Miejsce praw dziecka w prawie szkolnym. Studium przypadku

Marek Michalak
Korczakowskie prawo do społecznej partycypacji dziecka Dziecięce obywatelstwo

Nuria Simó-Gil, Alba Parareda-Pallarcs, Itxaso Tellado
Nauka demokracji w szkole - doświadczenia na rzecz aktywnej edukacji obywatelskiej

Leszek Pawelski
Parlament Uczniowski jako instytucja ochrony praw dziecka

Część II Prawa dziecka w systemie wychowawczo-resocjalizacyjnym

Iryna Surina
Eurosieroctwo jako przejaw dezorganizacji społecznej

Łukasz Wirkus
Wymiar sprawiedliwości przyjazny dziecku - działalność kuratorów sądowych dla nieletnich w Polsce i USA

Krzysztof Stasiak
Udział kuratora sądowego w wykonywaniu prawa do kontaktu z dzieckiem

Ewa Piotrów
Sytuacja dzieci i ich matek odbywających karę pozbawienia wolności w przywięziennych domach dla matki i dziecka

Paweł Kozłowski
Przestrzeń podmiotowości i teleologii w diagnozie resocjalizacyjnej nieletnich. Konstrukcja Kwestionariusza Celów Życiowych Młodzieży

Przemysław Kaca, Seweryn Paściak
Twórcza resocjalizacja poprzez hip-hop jako przykład respektowania praw dziecka

Bibliografia
Nasi Autorzy


270 stron, Format: 16.0x23.5, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- DIAGNOZA I OCHRONA DZIECKA Z TRAUMĄ ROZWOJOWĄ W POLSKIM SYSTEMIE PRAWA
HELIOS J. JEDLECKA W.

- PRAWA DZIECKA KONTEKSTY PRAWNE I PEDAGOGICZNE
ANDRZEJEWSKI M. RED.

- DZIECIŃSTWO DOŚWIADCZENIE BEZ ŚWIATA
JACYNO M. SZULŻYCKA A.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022