Poradnik dla menedżerów
Na starcie zachowaj spokój i pozostań sobą
Wspinanie się po szczeblach kariery to dla zdolnego pracownika naturalna kolej
rzeczy. Wielu z nas przechodzi przez etap stażysty, szeregowego pracownika, specjalisty i
eksperta. Jeśli jednak uda Ci się wejść jeszcze wyżej i zostajesz menedżerem, nagle
z jednostki pracującej samodzielnie albo działającej w ramach zespołu stajesz się
zwierzchnikiem swoich kolegów.
Tylko nieliczni od razu świetnie odnajdują się w nowej roli. Dla większości awans
na eksponowane i bardzo wymagające stanowisko jest nie tylko źródłem osobistej
satysfakcji, lecz także początkiem kolejnego, trudnego etapu kariery. Bo menedżer to
nie tylko stanowisko. Menedżer to zawód, którego trzeba się po prostu nauczyć.
Gdy robisz pierwszy krok jako menedżer, musisz uświadomić sobie, że problemy, jakie
napotkasz, są uniwersalne. Większość Twoich kolegów po fachu zmagała się, zmaga
albo będzie zmagać z budowaniem zespołu, skutecznym delegowaniem obowiązków czy
koniecznością rozwiązywania konfliktów. Wszyscy odczuwają tę samą
odpowiedzialność za sprawiedliwą ocenę podwładnych, za wyniki swego działu czy
szerzej — za rozwój całej firmy. Niestety, nie istnieją stuprocentowo skuteczne
lekarstwa na wszystkie bolączki menedżera. Opracowano natomiast sporo metod, narzędzi i
wzorców, których zastosowanie może znacznie ułatwić Ci stawianie pierwszych kroków w
tym zawodzie.
Warto z nich korzystać, zwłaszcza że zostały wielokrotnie pozytywnie zweryfikowane
w praktyce.
Dorota Kożusznik-Solarska
— trenerka, konsultantka i counsellor z
kilkunastoletnim stażem pracy w organizacjach biznesowych i społecznych oraz na ich
rzecz. Od 2005 roku współpracuje z krakowską firmą doradczo-szkoleniową Pathways.
Wśród jej klientów są takie firmy jak: Orange, Siemens, IBM, Netia, Play, Mondial
Assistance, BZWBK, Warta KBC, Citi Handlowy, Making Waves i inni. Z wykształcenia
psycholożka i dziennikarka, a także absolwentka European Graduate School w Szwajcarii.
Jest certyfikowaną trenerką kursu Leadership Development Intensive (LDI), współpracuje
z The Scherer Leadership International. W wolnym czasie śpiewa, gra na scenie i pisze
książki.
Wstęp (9)
Rozdział 1. Zostałam menedżerką. Zostałem menedżerem. Pomocy! (11)
- Mentorzy (12)
- Feedback (14)
- Konstruktywna krytyka jako feedback (19)
- Uczenie się na błędach (23)
- Podsumowanie (25)
Rozdział 2. Budowanie zespołu, czyli jak przestałem być kolegą moich kolegów
(29)
- Konflikt lojalności (30)
- Model wpływu (32)
- Menedżer spoza zespołu (34)
- Budowanie zespołu (36)
- Fazy rozwoju zespołu według Tuckmana (42)
- Podsumowanie (44)
Rozdział 3. Delegowanie, czyli coś więcej niż niebranie wszystkiego na
siebie (49)
- Ukryte przekonania - dlaczego to takie trudne (49)
- Po co, komu i co (52)
- Jak to robić? (53)
- Kontrola menedżerska (56)
- Pułapki delegowania (57)
Rozdział 4. Motywowanie, czyli jak sprawić, żeby się chciało chcieć (63)
- Motywowanie a model Davida Kolba (64)
- Model motywacji WSA (65)
- Motywowanie ze względu na preferowaną rolę w zespole (na bazie PAEI) (66)
- Zarządzanie grupami zaangażowania pracowników (68)
- Motywowanie na bazie modelu Blancharda (kompetencje, zaangażowanie) (72)
- Model Herzberga (72)
- Schyłek modelu "kija i marchewki" (74)
- Psychologia pozytywna i przepływ (75)
- Informacja zwrotna jako narzędzie motywacyjne (77)
Rozdział 5. Konflikty, czyli dlaczego się szczypiemy (81)
- Chodź, niech Cię uszczypnę (81)
- Inteligencja emocjonalna (84)
- Kłopoty z emocjami (85)
- Porozumienie bez przemocy (86)
- Język spostrzeżeń (89)
- Rozwiązywanie konfliktów metodą porozumienia bez przemocy (90)
- Metoda trzech światów (92)
- 10 strategii menedżerskich wygrana - wygrana (94)
- Szczyp, szczyp... (97)
Rozdział 6. Ocena pracownicza, czyli coś, co tygrysy lubią najbardziej (99)
- Operowanie faktami (99)
- Oceny 180 i 360 stopni (101)
- Asertywność (101)
- Nie tylko cele, ale i droga dojścia (103)
- Sztuka stawiania celów (104)
- Studium przypadku - od szczegółu do ogółu (105)
- Development dialogue (107)
- Podsumowanie (108)
Rozdział 7. Prowadzenie spotkań, czyli jak uniknąć plagi nudy (109)
- Spotkania informacyjne (110)
- Spotkania zespołu (111)
- Sztuka facylitacji spotkań (112)
- Technika zbierania informacji - burza mózgów (112)
- Technika zbierania informacji - analiza SWOT (114)
- STRIPES (115)
- Analiza pola sił (116)
- Metoda Walta Disneya (117)
- Prowadzenie dużych spotkań (118)
- Wybrane metody pracy z dużymi grupami (119)
- Idea killers (120)
- Nigdy nie trać okazji do feedbacku (121)
- Podsumowanie (122)
Rozdział 8. Ale o co chodzi... z tym przywództwem? (123)
- Zarządzanie a przywództwo (123)
- Modele przywództwa (124)
- Zaczynając od środka (130)
- Studium przypadku (131)
- Podsumowanie (133)
Rozdział 9. Zarządzanie zmianą, czyli wchodzenie w obszar ryzyka (135)
- Obszar ryzyka (135)
- Uczenie się od cienia (136)
- Zmiana jako mała śmierć (137)
- Kryzys (139)
- Zmiana a transformacja. Kiedy używać której? (141)
- Jak ludzie się zmieniają (141)
- Zarządzanie zmianą w organizacji (143)
- Opór wobec zmian (145)
- Śmierć w organizacji, śmierć organizacji (146)
- Podsumowanie (146)
Rozdział 10. Do dzieła! (147)
- Kwestionariusz wiedzy (150)
- Odpowiedzi (153)
160 stron, Format: 14.0x20.7, oprawa miękka