Społeczna odpowiedzialność biznesu w rachunkowości
Teoria i praktyka
Książka jest efektem badań statutowych realizowanych przez pracowników Katedry
Rachunkowości Finansowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Przedstawiono w niej teoretyczne i praktyczne aspekty społecznej odpowiedzialności
biznesu (Corporate Social Responsibility-CSR) oraz jej ujęci a w rachunkowości.
Autorzy omówili zagadnienia dotyczące sprawozdawczości zintegrowanej, głównych
standardów raportowania CSR oraz zewnętrznej weryfikacji informacji z tego zakresu.
Poświęcili także uwagę problematyce społecznie odpowiedzialnego inwestowania
(Socially Responsible Investing-SRI) oraz ujawniania informacji społecznych i
środowiskowych przez jednostki gospodarcze reprezentujące różne branże.
Przeprowadzili również przegląd zagranicznych i krajowych badań dotyczących CSR i
rachunkowości.
Autorzy proponują książkę pracownikom naukowym i wykładowcom wyższych uczelni,
doktorantom i studentom oraz osobom zainteresowanym problematyką rachunkowości i CSR,
mając nadzieję, że okaże się ona przydatna w ich pracy naukowej i praktyce zawodowej.
Wstęp
Joanna Krasodomska
ROZDZIAŁ 1. Od społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw do
sprawozdawczości zintegrowanej
Konrad Stępień
Wprowadzenie
1.1. Idea społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
1.2. Obszary społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
1.3. Raportowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
1.4. Istota sprawozdawczości zintegrowanej
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2. Główne standardy raportowania społecznej odpowiedzialności
Marta Łętek
Wprowadzenie
2.1. Standardy Global Reporting Initiative (GRI)
2.2. Zasady UN Global Compact
2.3. Wytyczne Międzynarodowej Rady ds. Zintegrowanego Raportowania
2.4. Dyrektywa ws. ujawniania informacji niefinansowych oraz białe i zielone księgi Unii
Europejskiej
2.5. Social Accountability 8000 oraz Standard AA1000
2.6. Inne standardy raportowania społecznej odpowiedzialności
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3. Audyt informacji z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu
Anna Staszel, Paweł Zieniuk
Wprowadzenie
3.1. Potrzeba weryfikacji informacji niefinansowych przez niezależne podmioty zewnętrzne
3.2. Audyt społecznej odpowiedzialności biznesu jako usługa atestacyjna
3.3. Metodologia prowadzenia oraz raport z wykonania usług atestacyjnych
3.4. Wyzwania związane z weryfikacją informacji z zakresu społecznej odpowiedzialności
3.5. Regulacje szczegółowe usług atestacyjnych dotyczących sprawozdań na temat gazów
cieplarnianych
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4. Inwestowanie społecznie odpowiedzialne (Socially Responsible
Investing)
Bogusław Wacławik
Wprowadzenie
4.1. Istota oraz mierniki rynkowe SRI
4.2. RESPECT Index jako projekt grupujący spółki społecznie odpowiedzialne notowane na
GPW
4.3. Metody pomiaru efektywności stosowania SRI
4.4. Wpływ SRI na decyzje inwestycyjne
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 5. Raportowanie informacji niefinansowych w zakładach ubezpieczeń
Krzysztof Jonas
Wprowadzenie
5.1. Zasady publikowania informacji niefinansowych
5.2. Raport społeczny PZU SA jako źródło informacji na temat społecznej
odpowiedzialności
5.3. Informacje z zakresu społecznej odpowiedzialności dostępne na stronach
internetowych wybranych zakładów ubezpieczeń
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 6. Informacje niefinansowe w raportach społecznych i raportach rocznych
wybranych spółek energetycznych
Joanna Krasodomska, Kamila Sychta
Wprowadzenie
6.1. Branża energetyczna a społeczna odpowiedzialność biznesu
6.2. Analiza ujawnień na temat społecznej odpowiedzialności dokonywanych przez wybrane
spółki
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 7. Społeczna odpowiedzialność biznesu w jednostkach służby zdrowia
na przykładzie Grupy Skanmed
Bartłomiej Wrona, Halina Rechul
Wprowadzenie
7.1. Zdrowie i jego znaczenie
7.2. Racjonalne gospodarowanie i zarządzanie w systemie opieki zdrowotnej
7.3. Istota i podstawowe obszary społecznej odpowiedzialności biznesu
7.4. Społeczna odpowiedzialność biznesu w Grupie Scanmed i jej raportowanie
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 8. Raportowanie społecznej odpowiedzialności biznesu a kształtowanie
wyniku finansowego w świetle zagranicznych badań empirycznych
Konrad Grabiński
Wprowadzenie
8.1. Pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu oraz jej pomiar w badaniach
empirycznych
8.2. Relacje pomiędzy raportowaniem społecznej odpowiedzialności a zarządzaniem
zyskami w teorii rachunkowości
8.3. Badania empiryczne w zakresie wpływu raportowania społecznej odpowiedzialności na
zarządzanie zyskami
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 9. Wyniki finansowe, ryzyko i koszt kapitału a społeczna
odpowiedzialność przedsiębiorstw - przegląd wyników badań
Marcin Kędzior, Dorota Kędzior, Magdalena Wójcik-Jurkiewicz
Wprowadzenie
9.1. Wyniki finansowe a społeczna odpowiedzialność biznesu
9.2. Ryzyko i koszt kapitału w kontekście społecznej odpowedzialności
9.3. Teoria ujawnień księgowych i jej powiązanie z kosztem kapitału
9.4. Badania empiryczne dotyczące społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw i
kosztu kapitału
Podsumowanie
Bibliografia
186 stron, Format: 16.1x23.0, oprawa miękka