Ewolucja zarządzania
Dyktat struktury, strategii i kultury
Autorzy podjęli próbę ukazania ewolucji zarządzania od końca XIX do początku XXI
wieku.
Dzielą opisywany okres na trzy różniące się etapy - industrialny, modernistyczny i
informacyjny. W przystępny sposób przedstawiają, jak zmiana warunków zewnętrznych
skutkowała ewolucją narzędzi zarządzania w przestrzeni organizacyjnej. Wychodząc od
zmian technicznych, poprzez zmiany społeczno-gospodarcze, prezentacja organizacji
osadzona jest w szerszym kontekście. Czytelnik może więc poznać zarówno logikę
otoczenia, uczestników organizacji, jak i ich wpływ na logikę jej funkcjonowania.
Proponowany model wsparty jest przez jasny i uporządkowany wywód, znajdujący odbicie w
strukturze. Rozdziały poświęcone zarządzaniu w przestrzeni organizacyjnej w każdym z
okresów powielają logiczną strukturę - w każdym, poza nakreśleniem tła
technologiczno-społeczno-gospodarczego, zobrazowane są zmiany zachodzące w obszarze
struktury, strategii i kultury organizacyjnej charakterystyczne dla danego okresu.
Podstawą do wyodrębnienia okresów poza zmianami technologicznymi jest też odrębna
logika kierująca zarządzaniem - czytelnik obserwuje, jak w wyniku rozwoju
technologicznego i społecznego w organizacjach zachodzi ewolucja, a najważniejszym
instrumentem zarządzania staje się odpowiednio: struktura, strategia i wreszcie kultura.
Zmiana ta znajduje odbicie w przejściu od prymatu wydajności, przez prymat
konkurencyjności, do obowiązującego dziś prymatu przedsiębiorczości. Na uwagę
zasługuje szczególnie opis okresu informacyjnego, który wymusza swoistą syntezę, na
pierwszy rzut oka sprzecznych, rozwiązań przyjętych we wcześniejszych okresach.
Zaprezentowany model pozwala zrozumieć charakter i logikę zachodzącej ewolucji.
Atrakcyjny język czyni publikację wartą polecenia studentom zarządzania, może ona również
stanowić cenne źródło wiedzy dla praktyków.
Z recenzji prof. nadzw. dr hab. Agnieszki Sitko-Lutek
WSTĘP 7
ROZDZIAŁ 1. PRZESTRZEŃ ORGANIZACYJNA 9
1.1 Cel, przedmiot i granice zarządzania 9
1.2 Zewnętrzne elementy przestrzeni organizacyjnej 14
1.2.1 Technika 14
1.2.2 Rynek 15
1.3 Wewnętrzne elementy przestrzeni organizacyjnej 18
1.3.1 Struktura 18
1.3.2 Strategia 20
1.3.3 Kultura 23
1.4 Trzy typy przestrzeni organizacyjnej 27
ROZDZIAŁ 2. OKRES INDUSTRIALNY 33
2.1 Technika i rynek na początku XX wieku 33
2.2 Organizacja mechanistyczna 37
2.3 Dominacja struktury 40
2.4 Restrykcyjna kultura organizacyjna 47
ROZDZIAŁ 3. OKRES MODERNISTYCZNY 55
3.1 Początki globalizacji i rewolucji informacyjnej 55
3.2 Organizacja otwarta, czyli dominacja strategii 61
3.3 Struktura elastyczna 67
3.4 Liberalna kultura organizacyjna 73
ROZDZIAŁ 4. OKRES INFORMACYJNY 79
4.1 Skutki rozwoju Internetu 79
4.2 Organizacja bez granic 85
4.3 Hiperelastyczność w zarządzaniu projektami w przestrzeni wirtualnej 89
4.4 Pragmatyczna kultura organizacyjna 94
ZAKOŃCZENIE 101
BIBLIOGRAFIA 107
110 stron, Format: 16.8x24.0, oprawa miękka