Czy możemy Boga poznać naprawdę?
Marsilio Ficino o duszy ludzkiej
„Jeśli dusza rozumna nie jest nieśmiertelna, żadna istota nie jest bardziej
nieszczęśliwa od człowieka" - pisze Marsilio Ficino w Teologii Platońskiej
wydanej w 1482 roku i podaje szereg argumentów za niezniszczalnością duszy ludzkiej.
Ficino, jeden z najwybitniejszych filozofów renesansowego ruchu neoplatońskiego, jest
nie tylko autorem pierwszego kompletnego przekładu dzieł Platona na język łaciński,
lecz także niebanalnym kontynuatorem myśli platońskiej i neoplatońskiej. Opracował
własną, choć eklektyczną, koncepcję zgodnie z którą człowiek znajduje się w
środku łańcucha bytów i z natury dąży do poznania tego. co najdoskonalsze.
Autorka książki stara się wykazać, że argumenty teoriopoznawcze stanowią jeden z
głównych elementów ficiniańskiej apologii (jednostkowej) nieśmiertelności w
Teologii. Najpierw przedstawia główne elementy filozofii Ficina, a następnie szczegółowo
analizuje jego wywody na rzecz nieśmiertelności, które w przeważającej mierze
wiążą ją ze zdolnością do poznania Boga. Wykład ten jest poprzedzony wyjaśnieniem
przyczyn, dla których zagadnienie nieśmiertelności zyskało nowy impuls w okresie
renesansu.
WSTĘP 7
ROZDZIAŁ I Apologia nieśmiertelności w Teologii Platońskiej 11
Zarys zagadnienia nieśmiertelności przed powstaniem Teologii Platońskiej 11
Teologia Platońska jako traktat o nieśmiertelności i poznaniu Boga 30
ROZDZIAŁ II Ficiniańska scala entium. Centralne miejsce duszy i jego
poznawcze konsekwencje 63
Ciało 65
Jakość 66
Dusza 69
Anioł 86
Bóg 92
Jak dusza poznaje 104
ROZDZIAŁ III Zdolność do poznania Boga a nieśmiertelność 135
Teoriopoznawcze uwarunkowania dążenia do Boga 139
Formy kontemplacji Boga. Problem zdolności do jej osiągnięcia w czasie ziemskiego
życia 169
Udział Ficina w sporze o mononoizm 181
ZAKOŃCZENIE 209
Marsilio Ficino Argumentum do „Teologii Platońskiej” 213
BIBLIOGRAFIA 251
SUMMARY 267
272 strony, Format: 16.7x23.9, oprawa miękka