Czas internacjonalizacji II
Perspektywy priorytety projekty
Publikacja udowadnia, jak szerokim tematem jest internacjonalizacja, jak dotyka –
nie tylko wertykalnie, ale i horyzontalnie uczelnię – przeplatając się i wnikając w
praktycznie każdy aspekt funkcjonowania uniwersytetu. Jej autorami są badacze i praktycy
kształtujący na różnych poziomach proces umiędzynarodowienia polskiego szkolnictwa
wyższego.
W tym tomie 30 autorów z 21 ośrodków akademickich i instytucji związanych ze
szkolnictwem wyższym prezentuje teksty przeglądowe, analityczne, badania własne, studia
przypadku.
Teksty mieszczą się w trzech przyjętych perspektywach:
• rozwojowej i przyszłościowej – w której poruszane są sprawy fundamentalne
dla rozwoju fenomenu internacjonalizacji, nie tylko w ramach „polskiego podwórka”,
ale w kontekście generalnych tendencji i zmian zachodzących w globalnym systemie
szkolnictwa wyższego;
• zarządczej – w której dotyka się problematyki istotnej na poziomie
bieżącego zarządzania uczelnią oraz procesami umiędzynarodowienia kadry, nauki,
administracji czy studentów i doktorantów;
• operacyjnej – związanej z realizacją konkretnych, szczegółowych
przedsięwzięć – projektów, które mogą, a wręcz powinny, być żywą inspiracją
dla podejmowania działań w innych jednostkach.
Ambicją inicjatorów i autorów tej publikacji nie jest proponowanie gotowych recept i
schematów działania, lecz skłonienie wszystkich zainteresowanych do wspólnej refleksji
i działania na rzecz lepszego przygotowania naszych uniwersytetów do stojących przed
nimi wyzwań.
Wstęp . 7
I. INTERNACJONALIZACJA – WYZWANIA I PERSPEKTYWY
Dominik Antonowicz, Lepsze jutro było wczoraj, czyli mity dotyczące umiędzynarodowienia
szkolnictwa wyższego 15
Waldemar Siwiński, Międzynarodowe rankingi akademickie – dokąd zmierzają 28
Grzegorz Mazurek, Współczesne trendy w globalnej edukacji i ich wpływ na umiędzynarodowienie
szkół wyższych – wybrane aspekty . 45
Bianka Siwińska, Czy internacjonalizacja jest kobietą? 60
Karolina Wysocka, Jaki uniwersytet, taka internacjonalizacja, czyli o tym, jak i dlaczego
kwestia modelu uniwersytetu ma wpływ na jego internacjonalizację na przykładzie Polski
75
Arif Erkol, Measuring Internationalization of Higher Education Institutions: Selecting
Appropriate Criteria . 96
Edyta Lachowicz-Santos, Uczelnia wyższa w XXI wieku – zatrudnialność jako kluczowy
element strategii 113
Dominika Janik-Hornik, Studia czy praktyka? A może kurs intensywny?O oczekiwaniach,
rezultatach i… fi nansowaniu . 127
Katarzyna Mörchen, Massive Open Online Courses jako narzędzie komunikacji marketingowej
140
II. INTERNACJONALIZACJA – PERSPEKTYWA ZARZĄDCZA
Marta Ganobis-Bednarska, O potrzebie deregulacji wspólnych przewodów doktorskich
prowadzonych we współpracy zagranicznej w kontekście zmieniających się przepisów .
153
Jacek Lewicki, Umiędzynarodowienie a finansowanie szkolnictwa wyższego – wybrane
aspekty polskich rozwiązań systemowych 181
Joanna Kartasiewicz, Praktycy praktykom. Europejskie platformy wiedzy i wymiany doświadczeń
w zakresie internacjonalizacji. Przypadek szkół biznesowych . 191
Mieczysław Pakosz, Rekrutacja kandydatów z Ukrainy na studia wyższe w Polsce.
Perspektywy dla polskich uczelni . 202
Joanna Gocłowska-Bolek, Uczelnie latynoamerykańskie – atrakcyjni i wymagający
partnerzy polskiej internacjonalizacji . 218
Dominika Dobrowolska, Karol Peszko, Sylwia Rutkowska, Rola ESN w umiędzynarodowieniu
uczelni wyższych 230
Katarzyna Świerk, Logo HR Excellence in Research jako element procesu zwiększania
poziomu internacjonalizacji uczelni wyższych . 239
Joanna Domagała, Kryteria ECA jako sposób na ocenę jakości internacjonalizacji oraz
przygotowanie strategii umiędzynarodowienia w szkolnictwie wyższym . 248
Joanna Laskowska, Alexis Angulo Martínez, Czy polskie uniwersytety są gościnne?
260
III. INTERNACJONALIZACJA – PERSPEKTYWA PROJEKTOWA – STUDIA PRZYPADKU
Mariusz Sagan, Strategia pozyskiwania studentów cudzoziemców – na przykładzie Lublina
. 271
Łukasz Wojdyga, Program Przygotowawczy Politechniki Warszawskiej – skuteczne narzędzie
selekcji kandydatów zagranicznych 283
Ewa Mroczek, Szkoły letnie – sposób na umiędzynarodowienie uczelni . 291
Jarosław Tomaszewski, Magdalena Kozula, Analiza wybranych obszarów internacjonalizacji
– przykład Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu na tle wybranych uczelni brytyjskich
304
Kinga Kurowska, Internacjonalizacja poprzez międzynarodowe projekty edukacyjne 323
Dorota Maciejowska, System rozwijania kompetencji międzykulturowych kadry uczelni –
trendy i dobre praktyki w procesie internacjonalizacji 339
Magdalena Popowska, Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego a kwestia jakości kształcenia
i obsługi studentów – przykład Politechniki Gdańskiej 356
Marek Zimnak, Wyzwania krajowej i międzynarodowej promocji polskiej wyższej edukacji .
366
Autorzy 379
Summary . 391
Indeks osób . 410
412 stron, Format: 16.9x24.0, oprawa miękka