Egzamin w perspektywie socjologicznej
Autor wprowadza czytelnika w historię egzaminowania w starożytności, średniowieczu
i czasach nowszych.
Przedstawia wyniki dociekań badawczych nad egzaminem w psychologii, pedagogice,
poradoznawstwie oraz etyce.
Wskazuje na klasyczne ujęcia egzaminu w socjologii oraz formułuje szkic nowego jego
modelu.
Książkę wieńczy próbą interpretacji zarejestrowanych rozmów egzaminacyjnych,
opierając się na przedstawionej teorii.
Podziękowania 7
Wprowadzenie 9
Rozdział 1 Egzamin jako problem badawczy 15
1 1 W poszukiwaniu zadowalającej definicji 16
1 2 Egzamin i paraegzamin 19
1 3 Krótka społeczna historia egzaminu 21
1 3 1 Rytuały oceniające w społeczeństwach prostych i w Sparcie 21
1 3 2 Początki instytucji egzaminu w Grecji i Mezopotamii 26
1 3 3 Rozwój egzaminów administracyjnych w Chinach 28
1 3 4 Systemy egzaminacyjne w Europie od średniowiecza do XIX wieku 32
1 3 5 Ku standaryzacji – od XX wieku do dziś 35
1 3 6 Japońskie „piekło egzaminacyjne” 38
1 3 7 Nowe formy egzaminowania jako skutek rozwoju mediów masowych 41
1 3 8 Zróżnicowanie egzaminów na przestrzeni dziejów 43
1 4 Egzamin w innych naukach 45
1 4 1 W pedagogice 46
1 4 2 W psychologii 50
1 4 3 W poradoznawstwie 53
1 4 4 W etyce 56
1 5 Egzamin w świetle zastanych teorii socjologicznych 61
1 5 1 Karol Marks – egzamin jako chrzest wiedzy 62
1 5 2 Max Weber – egzamin jako selekcja biurokratyczna 64
1 5 3 Egzaminy szkolne a ideał merytokracji 65
1 5 4 Neomarksizm i teorie reprodukcji ekonomicznej 67
1 5 5 Kredencjalizm – egzamin jako kontrola przydzielania dyplomów 69
1 5 6 Pierre Bourdieu i Jean -Claude Passeron – egzamin jako motor
reprodukcji
71
1 5 7 Niklas Luhmann – egzamin jako łącznik międzysystemowy 73
1 5 8 Michel Foucault – egzamin jako opresja władzy 74
Rozdział 2 Socjologiczna teoria egzaminu 78
2 1 Micro -macro link 79
2 1 1 Teoria racjonalnego wyboru Colemana 81
2 1 2 Interakcyjne podejście Collinsa 86
2 1 3 Użyteczność teorii 95
2 2 Rzeczywistość społeczna na egzaminie 98
2 2 1 Formalna i biurokratyczna specyfika egzaminów 98
2 2 2 Sytuacja egzaminu 104
2 3 Podstawowa (modelowa) charakterystyka interakcji na egzaminie
115
2 3 1 Przygotowanie do egzaminu 115
2 3 2 Statyczny model egzaminu 122
2 3 3 Dynamika relacji 126
Rozdział 3 Empiryczne badanie cech konwersacji egzaminacyjnych 129
3 1 Przebieg badania 129
3 1 1 Metody zbierania materiałów 129
3 1 2 Dylematy etyczne związane ze zbieraniem materiałów 131
3 1 3 Prezentacja danych 134
3 2 Analiza przebiegu konwersacji 139
3 2 1 Władza -OS 140
3 2 2 Władza -S 144
3 2 3 Formalność i nieformalność 146
3 2 4 Styl konwersacji 149
3 2 5 Za kulisami 160
Zakończenie 167
Literatura 172
Examination in Sociological Perspective (Summary) 184
Nota o autorze 187
188 stron, Format: 14.9x20.8, oprawa miękka