Emil Jaques-Dalcroze i jego idee w edukacji, sztuce i terapii
Głównym przesłaniem książki jest podążanie za myślą i praktyką Emila
Jaques-Dalcroze. Nie jest to jednak próba podsumowania działalności tego wybitnego
rytmika, kompozytora i nauczyciela, ale zwrot ku szerokiemu polu znaczeń, w których można
odnaleźć obecnie wpływy tej postaci na praktykę pedagogiczną, jak również
poszukiwanie idei i myśli Jaques-Dalcrozea w badaniach i teoriach naukowo-artystycznych.
Przedmowa 9
1. Od idei rytmu do interpretacji założeń Jaques-Dalcroze’a
Ewa Szatan
Reinterpretacja idei pedagogicznych i artystycznych Emila Jaques-Dalcroze’a 15
Małgorzata Kupsik
Rozwój metody Emila Jaques-Dalcroze’a w Poznaniu w latach 1920–2015 30
Jadwiga Możdżer
Tropami Emila Jaques-Dalcroze’a wokół świata i sztuki 44
2. Rytmika w kształceniu muzycznym dzieci i młodzieży – spojrzenie
na praktykę nauczyciela
Magdalena Przygocka
Rola przedmiotu „zespoły rytmiki” w narracjach uczennic klasy rytmiki 61
Marzena Kamińska
Zastosowanie rytmiki w szkolnictwie muzycznym 72
Anna Emilia Kapka
Znaczenie zajęć rytmiki w metodzie kształcenia muzycznego Shinichiego Suzuki 87
3. Rytm i motoryka inspiracją do działań edukacyjnych i artystycznych
Alicja Komorowska-Zielony
A-rytm-etyka. Muzyczna matematyka, muzyka matematyczna z Pitagorasem i Dalcroz'em w tle 99
Alicja Ungeheuer-Gołąb
Rytm wiersza dla dzieci jako jeden z pierwszych wyznaczników sztuki 110
Anna Wasilewska
Kinesfera dziecięca jako niewykorzystany obszar w edukacji 121
Kinga Łapot-Dzierwa, Barbara Kurowska
Znaczenie motoryki ciała w procesie nauki pisania na zajęciach plastycznych w
przedszkolu – od teorii do praktyki 130
4. Świadomość ruchu jako wyznacznik improwizacji ruchowej
Ewa Szatan
Idea wykorzystania pracy zespołowej w doświadczaniu muzyki. Zajęcia muzyczno-ruchowe
jako pole dla twórczości i kreatywności dzieci 141
Dorota Ałaszewska
Teoria ruchu edukacyjnego Rudolfa Labana 160
Anna Nitecka-Walerych
Idea gimnastyki rytmicznej Emila Jaques-Dalcroze’a a praktyka wychowania fizycznego w
edukacji wczesnoszkolnej 171
5. Zastosowanie rytmiki Jaques-Dalcroze’a w terapii
Anna Walencik-Topiłko
Logorytmika – zarys historii, podstawy teoretyczne, zastosowanie praktyczne 189
Emilia Pankowiak
Zastosowanie metody Emila Jaques-Dalcroze’a w rehabilitacji dzieci implantowanych
wszczepem ślimakowym 200
Dorota Bronk
Rytm w edukacji i terapii dziecka – o dalcrozowskiej rytmice i metodach Le Bon Départ i
Dobrego Startu 207
Katarzyna Wyporska-Wawrzczak
Terapeutyczne zastosowanie rytmiki w pracy z dziećmi sześcioletnimi w klasie pierwszej
225
6. Ze sztuką czy bez sztuki w edukacji dziecka w XXI wieku?
Dorota Klus-Stańska
Edukacja szkolna bez sztuki: w stronę destrukcji poznawczej podmiotowości dziecka 241
Paula Wiażewicz-Wójtowicz
O potrzebie ekspresji muzycznej 261
Marek Batorski
Muzyka jazzowa jako źródło inspiracji w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży
272
Małgorzata Suświłło
Koncepcje wychowania muzycznego w edukacji początkowej – szanse wykorzystania i
ograniczenia 281
Zamiast zakończenia... 301
Informacje o autorach 311
312 stron, Format: 15.2x24.0, oprawa miękka