Porozmawiajmy o autyzmie
Przewodnik dla rodziców i specjalistów
Ta książka przyda ci się niezależnie od tego, czy jesteś rodzicem, nauczycielem,
specjalistą, czy osobą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Autor przedstawia wnikliwe spojrzenie na podstawowe problemy osób z zaburzeniami ze
spektrum autyzmu: trudności sensoryczne, poznawcze, społeczne i emocjonalne. Przekazuje
też konkretne informacje oraz szczegółowe wskazówki umożliwiające pomoc dzieciom z
zaburzeniami rozwojowymi.
Nie jest to jednak typowy poradnik, lecz raczej zbiór wypowiedzi o różnorodnym
charakterze, które mają ułatwić czytelnikom „wejście” do świata osób z
autyzmem. Lektura tej książki pozwoli ci zrozumieć, jak dzieci z ASD postrzegają
świat i przetwarzają bodźce z otoczenia oraz dlaczego zachowują się w określony sposób.
„Odkrycie strony Autism Discussion Page stanowiło
przełomowy moment moich wysiłków zmierzających do zrozumienia, jak funkcjonują osoby
z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i jakiej pomocy potrzebują. Bill Nason przekazuje
informacje zwięźle i zrozumiale, a jednocześnie proponuje konkretne sposoby ich
wykorzystania, które ułatwiają mi współpracę z nauczycielami przy ustalaniu
odpowiednich planów edukacyjnych”.
Erika Flesher, psychoterapeutka i mama dziecka z autyzmem
„Dzięki postom Billa Nasona, pełnym praktycznych i łatwych do wykorzystania
wytycznych, mogłam sobie uświadomić problemy sensoryczne mojego syna oraz dowiedzieć
się, jak pomóc mu w samoregulacji, która zmniejszyła jego niepokój”.
Amy Bonacorsi Zoque, mama dziecka z autyzmem
Bill Nason, amerykański psycholog i psychoterapeuta z
ponadtrzydziestoletnim doświadczeniem w dziedzinie zaburzeń rozwojowych. Specjalizuje
się w pomaganiu osobom z poważnymi problemami behawioralnymi. Nadzoruje pracę
konsultantów w społecznym ośrodku pomocy w Flint, w stanie Michigan. Prowadzi także
zajęcia sportowe dla dzieci z autyzmem organizowane we współpracy z centrum badań nad
autyzmem Uniwersytetu w Oakland.
Podziękowania 7
Wprowadzenie 9
Część I. Akceptacja i zrozumienie
Rozdział 1. Akceptacja i zrozumienie 19
Część II. Problemy poznawcze osób z autyzmem
Rozdział 2. Problemy z przetwarzaniem informacji 47
Rozdział 3. Nauka myślenia dynamicznego 77
Rozdział 4. Funkcje wykonawcze 96
Rozdział 5. Sztywne, nieelastyczne myślenie 122
Część III. Problemy sensoryczne osób z autyzmem
Rozdział 6. Główne problemy sensoryczne 149
Rozdział 7. Dwa światy sensoryczne 182
Rozdział 8. Samostymulacja 206
Część IV. Problemy społeczne osób z autyzmem
Rozdział 9. Integracja społeczna 231
Rozdział 10. Nauka tworzenia relacji 272
Rozdział 11. Zabawa z rówieśnikami i włączenie do społeczności 304
Część V. Emocje osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Rozdział 12. Rozpoznawanie, nazywanie i kontrolowanie emocji 329
Rozdział 13. Zawieszenie się i załamanie 363
Część VI. Podsumowanie
Co dalej? 409
Aneks A. Ocena wrażliwości sensorycznej 413
Aneks B. Sposoby regulacji sensorycznej 419
Aneks C. Kwestionariusz zaangażowania społecznego 424
Aneks D. Uczucia – schematy 428
Aneks E. Kruchy świat osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
432
Aneks F. Techniki głębokiego nacisku 436
Aneks G. Ocena głównych deficytów 438
Aneks H. Profil stref komfortu 442
Bibliografia 447
448 stron, Format: 15.0x23.0cm, oprawa miękka