ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 59.85 56,86   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

GRY ULICZNE W WYKLUCZENIE SPOŁECZNE W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ PERSPEKTYWA RESOCJALIZACYJNA


MICHEL M.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 59.85 Twoja cena  56,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Gry uliczne w wykluczenie społeczne w przestrzeni miejskiej

Perspektywa resocjalizacyjna


Małgorzata Michel stawia sobie za cel „zaprezentowanie zjawiska specyfiki wykluczenia społecznego w przestrzeniach miejskich poprzez badanie symboli i inskrypcji pozostawionych na murach przez dzieci ulicy i członków gangów młodzieżowych, […] które są niezbywalnym elementem prowadzonych w przestrzeniach miejskich »gier ulicznych« w wykluczenie społeczne, pełnią funkcje socjalizacyjne, stanowią element strategii i podejmowanych na scenie wykluczeń ról społecznych, tworzą kulturę wizualną ulicy, a przez to są »grypsem« drugiego życia miasta”. Z tak nakreślonych badań i analiz Autorka wyprowadza wiele wniosków dla pedagogiki resocjalizacyjnej w działaniu, kreującej odpowiednie procesy wychowawczego oddziaływania w wykluczonych przestrzeniach miejskich, odwołując się w tym względzie zwłaszcza do paradygmatu interpretatywnego i mieszczących się w nim założeń symbolicznego interakcjonizmu, a także do dokonań pedagogiki społecznej w zakresie meliorowania i przekształcania zaniedbanych kulturowo środowisk wychowawczych, opierając się na potencjale pedagogicznym tych społeczności.

Książka Gry uliczne w wykluczenie społeczne w przestrzeni miejskiej wnosi do pedagogiki resocjalizacyjnej ważne wątki teoretyczne wyjaśniające mechanizmy marginalizacji oraz wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży żyjących i wychowujących się w szczególnie upośledzonych socjalnie i kulturowo rejonach wielkich miast. Autorka analizuje również liczne przesłanki prakseologiczne do kreowania odpowiednich oddziaływań resocjalizacyjnych skoncentrowanych nie tyle na wykolejonych społecznie jednostkach, ile na zdezorganizowanych czy też dysfunkcjonalnych środowiskach wychowawczych, jakimi pozostają analizowane w pracy dzielnice miast.

Proponowane przez Małgorzatę Michel rozwiązania kreujące działania resocjalizacyjne wykorzystujące potencjały tkwiące w wykluczonych przestrzeniach miast wnoszą do teorii i praktyki resocjalizacyjnej niezmiernie ważny i niestety dość niechętnie podejmowany wątek badawczy i aplikacyjny. Z tego też względu uznaję rozprawę za dzieło oryginalne i wnoszące nowe wątki teoretyczno-metodologiczne i prakseologiczne dla współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej.

Z recenzji prof. dr. hab. Wiesława Ambrozika


WPROWADZENIE 9

1. MIASTO JAKO MIEJSCE I INTERDYSCYPLINARNA PRZESTRZEŃ BADAŃ 29
1.1. Z historii badań nad miastem. Problemy wybrane  29
1.1.1. Odkrywanie miasta. Miasto jako miejsce i przedmiot doświadczenia fenomenologicznego 43
1.1.2. Miasto jako teatr. Dramaturgiczna perspektywa badania miasta  49
1.1.3. Semiotyka miasta. Miasto jako przestrzeń dyskursu  58
1.2. Tradycja szkoły chicagowskiej w badaniu związków przestrzeni miejskiej z działaniami grup wykluczonych społecznie  63

2. MARGINESY I PERYFERIE ŻYCIA SPOŁECZNEGO W MIEŚCIE. WYKLUCZONE TOŻSAMOŚCI
73
2.1. Wokół pojęć: marginalizacja i wykluczenie społeczne. Wymiary obiektywne i subiektywne społecznego wykluczenia  73
2.1.2. Związki wykluczenia społecznego z kulturą ubóstwa (culture of poverty) i pojęciem underclass  98
2.2. Światy społeczne na peryferiach: dzieci na ulicy i gangi młodzieżowe  108
2.3. Z badań nad tożsamością w obszarze nauk społecznych. Resocjalizacyjne aspekty problematyki ludzkiej tożsamości  124
2.3.1. Genius loci a tożsamości wykluczone  144

3. PRZESTRZENIE WYKLUCZONE – WYKLUCZAJĄCE PRZESTRZENIE. UCZESTNICTWO SPOŁECZNE WYKLUCZONYCH W ŻYCIU MIASTA  156
3.1. Bez-miejsca, miejsca i nie-miejsca w przestrzeniach miejskich. Heteropologiczna perspektywa rekonstrukcji badanego świata  156
3.2. Gettoizacja miejskich przestrzeni a społeczna aktywność wykluczonych  166

4. TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ „GIER ULICZNYCH” W WYKLUCZENIE SPOŁECZNE W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ  179
4.1. Paradygmat interpretatywny w opisie rzeczywistości społecznej  179
4.2. Resocjalizacja w perspektywie interakcjonizmu symbolicznego  183
4.3. Podejście etnograficzne w pedagogice resocjalizacyjnej  200
4.3.1. Obraz w badaniach pedagogicznych i fotograficzne reprezentacje światów badanych w świetle etnografi i wizualnej  206
4.4. Model badań własnych  218
4.4.1. Proces badawczy i procedura badawcza: Metodologia Teorii Ugruntowanej jako strategia zbierania danych i opracowania materiału badawczego  223
4.4.2. Wizualna Teoria Ugruntowana jako metodologia analizy danych wizualnych  230
4.4.3. Charakterystyka światów badanych: getta biedy i ulica  235
4.4.4. Uczestnicy światów badanych: dzieci na ulicy i gangi młodzieżowe  250
4.4.5. Metody, techniki i narzędzia badawcze  255
4.4.5.1. Obserwacja uczestnicząca z użyciem aparatu fotograficznego  259
4.4.5.2. Wywiad swobodny  268
4.4.5.3. Wywiad z użyciem fotografii  272
4.4.5.4. Fotograficzna lista tematyczna  273
4.4.6. Zasady triangulacji badawczej przyjęte w pracy  275
4.5. Społeczne usytuowanie badacza w badaniach jakościowych. Pedagog resocjalizacji jako badacz miasta  277
4.6. Problemy metodologiczne i etyczne w jakościowym badaniu miasta. Perspektywa autobiograficzna  290

5. „GRY ULICZNE” W WYKLUCZENIE SPOŁECZNE W PRZESTRZENIACH MIASTA  304
5.1. Kto rządzi miastem i kto ma prawo do przestrzeni? Reżimy miejskie i zarządzanie miejską przestrzenią w drugim życiu miasta. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania i rekonstruowania ładu społecznego w drugim życiu miasta  304
5.2. Ekspozycja wykluczonej tożsamości w przestrzeniach miasta. „Znaki istnienia” i „znaki więzi” na murach i ulicach miast 315
5.3. Socjalizacja dzieci na ulicy do gangów i zorganizowanych grup przestępczych na scenie miasta  356
5.4. Zastosowanie teorii gier do próby wyjaśnienia mechanizmów wykluczenia społecznego w przestrzeniach miasta  370
5.4.1. „Gry uliczne” gangów młodzieżowych w przestrzeni miejskiej, czyli „teatralność ulicznych zbrodni”  379
5.5. Getta biedy jako miejsca wykluczeń uczestniczących młodzieży. Role społeczne i strategie adaptacyjne miejskich graczy w drugim życiu miasta  389
5.6. Konstruowanie „tożsamości oporu” warunkiem przetrwania w przestrzeni miasta. Od „tożsamości oporu” do „tożsamości projektu”  407

6. WYKLUCZONE PRZESTRZENIE MIEJSKIE I ICH „DRUGIE ŻYCIE” JAKO WYZWANIE DLA WSPÓŁCZESNEJ PEDAGOGIKI RESOCJALIZACYJNEJ W DZIAŁANIU  420

ZAKOŃCZENIE  452

BIBLIOGRAFIA  455


502 strony, Format: 16.0x24.0cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022