Innowacje w miejscu pracy
Pomiędzy efektywnością a jakością życia zawodowego
W dyskursie publicznym innowacyjność jest chyba najczęściej używanym terminem –
i to nie tylko w Polsce. Dominujące podejście koncentruje się jednak na rozwoju i
wdrażaniu innowacji technologicznych, na zarządzaniu procesem zmiany oraz dopasowywaniu
możliwości danego przedsiębiorstwa do oczekiwań rynkowych. Wyzwania społeczne i
wpływ innowacji na podnoszenie jakości miejsc pracy nie są zwykle przedmiotem analizy.
A przecież wzrost poziomu innowacyjności jest nie tylko kluczowym wyzwaniem z punktu
widzenia konkurencyjności gospodarki, ale również z punktu widzenia podejmowania
największych wyzwań stojących przed społeczeństwem, w tym tworzenia i utrzymywania
wartościowych miejsc pracy.
Książka przedstawia najważniejsze koncepcje oraz badania dotyczące innowacyjności
w miejscu pracy, a międzynarodowy zespół autorów składa się z najlepszych ekspertów
w tym obszarze. Publikacja składa się z czterech części, w których przedstawiona jest
perspektywa teoretyczna, kontekst instytucjonalny, organizacyjny, a także kontekst
jakości życia. Dowodzi, że w dłuższej perspektywie pełne zaangażowanie pracowników
i ich partycypacja w procesach innowacyjnych będą miały większy wpływ niż np. zmiany
technologiczne na proces doskonalenia systemów zarządzania.
Książka zawiera także konkretne rekomendacje dla praktyków zarządzania.
Publikacja ukazuje się we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego.
Marta Strumińska-Kutra, Bolesław Rok
Innowacje na rzecz jakości życia zawodowego: wstępne uwagi na temat
społecznego charakteru innowacji
CZĘŚĆ I. INNOWACJE W MIEJSCU PRACY -PERSPEKTYWA TEORETYCZNA
Peter Totterdill, Frank Pot, Steven Dhondt
Definiowanie innowacji w miejscu pracy
Christopher Mathieu, Chris Warhurst, Sally Wright
Jakość pracy jako dźwignia innowacji organizacyjnych oraz rola zarządzania
zasobami ludzkimi
Olav Eikeland
Usuwanie luki pomiędzy teorią i praktyką. Doświadczenia norweskie
CZĘŚĆ II. POZIOM MAKRO. INNOWACJE W MIEJSCU PRACY W KONTEKŚCIE
INSTYTUCJONALNYM
Frank Pot, PeterTotterdill, Steven Dhondt
Innowacje w miejscu pracy - perspektywa europejska
Csaba Mako, Miklos Illessy, Chris Warhurst
Wpływ polityki innowacyjności na poprawę jakości pracy i zatrudnienia oraz
przyczyny, dla których UE nie zdołała owego wpływu wykorzystać
Jacek Tomkiewicz
Rynek pracy i rozkład dochodów w krajach transformacji - nieoczywiste prawidłowości
Csaba Mako, Miklos Illessy, Brian Mitchell
Różnice systemowe w zakresie innowacyjności pomiędzy krajami europejskimi. Czy
kontekst instytucjonalny ma znaczenie?
CZEŚĆ III. POZIOM MEZZO. INNOWACJEW MIEJSCU PRACY W ORGANIZACJACH
Peter R.A. Oeij, Steven Dhondt, Rita Ziauberyte-Jakstiene, Antonio Corral, Peter
Totterdill
Wdrażanie innowacji w miejscach pracy w Europie: co, jak i dlaczego?
Marta Strumińska-Kutra, Małgorzata Ćwil, Bolesław Rok
Innowacje społeczne w miejscu pracy a jakość życia zawodowego w Polsce
Kaja Prystupa
Kultura organizacyjna wspierająca innowacje społeczne w miejscu pracy. Studium
przypadku
CZĘŚĆ IV. POZIOM MIKRO. INNOWACJE W MIEJSCU PRACY A JAKOŚĆ ŻYCIA
ZAWODOWEGO
Zofia Mockałło
Innowacje w miejscu pracy i ich związek z jakością życia zawodowego - z
kapitałem społecznym, zaangażowaniem w pracę i samopoczuciem pracowników
Adalgisa Battistelli, Carlo Odoardi
Postrzeganie działań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi a innowacyjne
zachowania w pracy
Autorzy
344 strony, Format: 22.1x16.5, oprawa miękka