Polskie dziedzictwo pedagogiczne
Rozważania o ideach i instytucjach
Autorzy zamieszczonych w tym tomie tekstów zaproponowali różne sposoby odczytania
terminu, jakim jest dziedzictwo pedagogiczne.
Odnieśli się do minionej myśli pedagogicznej i jej przedstawicieli (teoretyków i
praktyków), propagowanych przez nich koncepcji oraz do dziedzictwa instytucji. Wspólnym
mianownikiem zebranych artykułów, jest próba ocalenia od zapomnienia idei edukacyjnych
oraz instytucji jako miejsc podtrzymywania tradycji i ochrony dziedzictwa kulturowego.
Należy zauważyć, że autorzy zebranych rozważań podkreślali zwłaszcza rolę
dziedzictwa pedagogicznego w oddziaływaniu na młode pokolenie Polaków oraz starania
czynione dla jego ochrony. Zasygnalizowane w niniejszej publikacji problemy są
świadectwem tego, jak ważna jest świadomość konieczności dbania o dziedzictwo
kulturowe, w tym pedagogiczne. Odwoływanie się do przeszłości, tradycji i kultury
minionych pokoleń ma bowiem istotne znaczenie bez względu na okoliczności polityczne,
społeczne itp. Zwłaszcza w trudnych dla narodu momentach dziejowych dorobek przodków
oraz pamięć o ich pracy i wysiłku był inspiracją do walki o odzyskanie tożsamości i
niepodległości. Współcześnie pamięć o tym, co ważne w dziejach narodu, oznacza
troskę i zaangażowanie w przyszłość.
Przedmowa / 7
Jan Ryś
Rola tradycji w wychowaniu żołnierskim XVI–XVII wieku / 13
Maria Opiela
Edukacja dla podtrzymania tradycji i ochrony dziedzictwa kulturowego w pismach
Edmunda Bojanowskiego / 29
Agnieszka Skrzypek
Pamięć o dziedzictwie pierwszych pokoleń służebniczek źródłem kształtowania
tożsamości Zgromadzenia Służebniczek Dębickich / 47
Agnieszka Wałęga
Dziedzictwo polskiej teorii i praktyki pedagogicznej na kartach „Szkoły”
/ 59
Wiesław Jamrożek
Dziedzictwo kulturowe Polaków kresowych – współczesne konteksty edukacyjne
(wprowadzenie do problemu) / 77
Witold Chmielewski
Kwestia podtrzymania tradycji i dziedzictwa kulturowego w założeniach
edukacyjnych uchodźstwa w czasie drugiej wojny światowej / 95
Kazimiera Jaworska
Piastowie Śląscy w pamięci uczniów i nauczycieli pierwszego powojennego Liceum
Ogólnokształcącego w Legnicy (1945-1960) / 111
Maria Radziszewska
Szkolne izby pamięci narodowej na Warmii i Mazurach. Ciągłość i zmiana
/ 125
Aneta Bołdyrew
Pamięć o dziejach „małej ojczyzny”. Edukacyjne i wychowawcze walory
historii regionalnej i lokalnej / 141
Paweł Śpica
Pamięć rodzinna a kształtowanie własnej tożsamości – doświadczenie
autobiograficzne / 157
172 strony, Format: 14.5x21.0cm, oprawa miękka