ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 74.00 70,30   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

GRUPY REKONSTRUKCJI HISTORYCZNEJ EDUKACJA I KONSUMOWANIE PRZESZŁOŚCI


OLECHNICKI K. SZLENDAK T. KARWACKI A.

wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 74.00 Twoja cena  70,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Grupy rekonstrukcji historycznej

Edukacja i konsumowanie przeszłości


Grupy rekonstrukcji historyczne. Edukacja i konsumowanie przeszłości to zarazem kontynuacja badań nad grupami rekonstrukcji historycznej, o których pisaliśmy już w monografii Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze. \

W prezentowanej książce pragniemy skupić się na dwóch kwestiach.

Pierwsza to możliwie „panoramiczne” i wielogłosowe pokazanie tego zjawiska z perspektywy samych zainteresowanych, badaczy i publiczności: naszą intencją było oddanie głosu rekonstruktorom, zobrazowanie ich motywacji, pasji, subiektywnych interpretacji różnych aspektów podejmowanej aktywności.

Druga to dyskusja nad wartością wychowawczą rozmaitych działań grup rekonstrukcji historycznej. Zastanawiamy się nad tym, czy możliwe jest pogodzenie wierności historycznej z wymogami komercyjnych widowisk, pasji z dążeniem do zysku, nauki z zabawą. Kultura konsumpcyjna daje nam możliwość zanurzenia się w wybranej epoce historycznej w stopniu umożliwiającym budowę „alternatywnej” tożsamości, ale otwarte pozostaje pytanie o to, czy możliwe jest odrzucenie skomercjalizowanej współczesności, kiedy jest się uwikłanym w charakterystyczne dla niej zależności.


Wstęp (Krzysztof Olechnicki, Tomasz Szlendak, Arkadiusz Karwacki) / 7

„Ludzie biorą to na poważnie!”. Wielogłosowość i wieloobrazowość rekonstrukcji historycznej (Krzysztof Olechnicki) / 13
Imersja: publiczność / 17
Imersja: aktorzy / 25
Pochwała eskapizmu / 35
Gdanisko / 37
Odpust / 44
Gdzie ty Gajuszu / 54
Wojna dzieci / 61
Co kto lubi / 69
Panem et circenses / 80
Lekcja historii / 90
Jak się zmienia ruch rekonstrukcyjny? / 103

Skuteczni performerzy, połowiczni rebelianci, nieefektywni edukatorzy? (Tomasz Szlendak) / 109
Połowiczni rebelianci (albo jak być nierozpoznawalną gwiazdą) / 109
Skuteczni performerzy, nieefektywni edukatorzy (albo jak nauczać i animować tylko siebie) / 131

Czy można być „rozmemłanym rycerzem”? Funkcje wychowawcze grup rekonstrukcyjnych (Arkadiusz Karwacki) / 155
Wychowanie jako „rozglądanie się w kulturze, takie obcowanie i bycie” / 155
„Przychodzą bo jest show… i zaczynają kombinować…”.
Potencjał wychowawczy grup rekonstrukcyjnych / 160
„Jeśli jest im przedstawiona pełna oferta, to mamy bardzo mądrą młodzież”* – szkice o wychowaniu w grupach rekonstrukcyjnych / 164

Podsumowanie / 187
Literatura / 189


192 strony, Format: 16.0x22.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022