Teatr i dramat dla dzieci i młodzieży
Teatr wykracza poza teren sztuki i jest zarazem czymś więcej niż życie. Niniejsza
książka fakt ten potwierdza już choćby dlatego, że wszyscy autorzy zaangażowani w
jej przygotowanie formułują w swoich tekstach, pośrednio i bezpośrednio, tezę o
istotnym i nieprzemijającym udziale teatru we współkształtowaniu świata młodego
człowieka. Współczesność, różnie dookreślana przez filozofów i socjologów, tego
faktu nie znosi. Nieokreśloność, płynność, akceleracja wartości, postaw, informacji
– cechujące naszą rzeczywistość – mobilizują dramaturgów, reżyserów,
scenografów, aktorów, pedagogów teatru do aktywnego podtrzymywania więzi ze światem
widza dziecięcego i młodzieżowego. Coraz częściej teatr współczesny kreuje
sytuacje, w których młody odbiorca staje się aktywnym podmiotem dialogu. Odkrywa swoje
sprawstwo, współtworzy, a niekiedy właśnie za pomocą języka teatru rozwiązuje
własne problemy lub problemy swojego pokolenia.
Składające się na monografię teksty autorów z różnych ośrodków akademickich i
teatralnych są w pewnym stopniu diagnozą teatru współczesnego adresowanego do
najmłodszego i młodego widza.
Nakreślają one mapę zjawisk należących do tej domeny sztuki teatralnej, wskazują
na żywotność teatru, w przeszłości i dziś, w kształtowaniu wyobraźni i estetycznej
wrażliwości dzieci i młodzieży oraz zachęcają do sytuowania badań nad teatrem dla
„niedorosłych” widzów w kontekście przemian estetyki teatru XX i XXI wieku.
Książka Teatr i dramat dla dzieci i młodzieży jest drugą publikacją z serii „Biblioteczka
Dziecięca”, przygotowaną z myślą o badaczach i miłośnikach sztuki dla dzieci i
młodzieży oraz o osobach zajmujących się animacją kultury.
Marzenna Wiśniewska, Maciej Wróblewski Teatr dla małego i młodego widza.
Zarys problematyki / 7
Wokół funkcji teatru
Ewa Tomaszewska Odnaleźć siebie. O teatrze dla dzieci i młodzieży
/ 23
Beata Gromadzka O potrzebie mitu. W beczce chowany Roberta Jarosza w odbiorze
gimnazjalistów / 41
Jerzy Kaniewski Zapomniany język? O roli wypowiedzi teatralnej w dyskursie tożsamościowym.
Na materiale projektu „Laboratorium Teatralne” / 53
Karolina Papiorkowska-Dymet Teatr terapeutyczny Inki Dowlasz. Na przykładzie
dramatu Bici biją / 67
Wokół repertuaru
Marzenna Wiśniewska „...zrozumiesz, jak dorośniesz...”. Tematy „nie dla
dzieci” w teatrze dla dzieci / 89
Jacek Mikołajczyk Czy można nie płakać na Matyldzie? Dzieci we współczesnym
musicalu / 115
Mirosława Pindór Tradycja i współczesność polskiego teatru lalkowego na
czeskim Śląsku. Zadania narodowe / 125
Karol Suszczyński Utwory dramatyczne w teatrze lalek. Repertuar z myślą o młodzieżowym
odbiorcy / 141
Bartłomiej Oleszek Teatr radiowy dla dzieci i młodzieży. Teoria, tradycja,
technologia / 153
Wokół relacji teatru i literatury
Ryszard Waksmund Dziecko i teatr w świetle wspomnień i pamiętników /
175
Jolanta Ługowska Teatr jako temat literacki. Na przykładzie powieści Małgorzaty
Musierowicz / 195
Violetta Wróblewska Dramat dla dzieci folklorem podszyty / 213
232 strony, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka