Poranna audycja radiowa jako hybryda megagatunkowa
W erze globalizacji panuje przekonanie, że gatunki medialne są transkulturowe, można
bowiem mówić o ich internalizacji. Nie oznacza to jednak, że są one całkowicie
odporne na wpływ kultur docelowych, w których egzystują obecnie, i kultur źródłowych,
w których się zrodziły. Spostrzeżenia te posłużyły jako katalizator dla badań
komparatystycznych na temat morning showrozważanego na tle tzw. kultury hybrydycznej.Te
byty medialne,cieszące się wielkim zainteresowaniem odbiorców,zostały w konsekwencji
osadzone nie tylko w określonej swoistości kulturowej, ale także stylowej oraz
medialnej.
W książce skoncentrowano się głównie na przekazach konglomeratowych tego typu,
które o świcie budzą słuchaczy radiowych w Polsce i Wielkiej Brytanii.
Autorka rozważa je z możliwie najszerszej perspektywy, uwzględniając ich wymiar
gatunkowy oraz usytuowanie w konstelacji innych przekazów nadawanych za sprawą „grającej
skrzyneczki Marconiego”, rozwój historyczny, począwszy od lat 20. XX w. aż po czasy
współczesne, a także cechy dystynktywne, świadczące o tym, że hybrydyzacja odciska
swe wyraźne piętno na ich wymiarze formalno-strukturalnym, funkcjonalno-treściowym,
nadawczo-odbiorczym, prezenterskim oraz przekaźnikowo-tworzywowym. Sięga przy tym po
bogaty wachlarz najnowszych – dotychczas niedostępnych w wersji polskojęzycznej –
źródeł bibliograficznych oraz nagrań audialnych, bogato ilustrując wywód cytatami ułatwiającymi
zrozumienie zjawiska megagatunkowości. Poczynione na ich podstawie ustalenia naukowe,
wywiedzione z badań jakościowych, autorka konfrontuje z opiniami słuchaczy porannych
programów radiowych zamieszkujących dwa wspomniane państwa. Tworzy w ten sposób
podwaliny autorskiego schematu pojęciowo-metodologicznego dla eksploracji ciekawego
zjawiska medialnego, szczególnie prężnie rozwijającego się w erze postmodernizmu.
Podziękowania 5
Wstęp 7
h Rozdział I
Od gatunków do megagatunków audycji radiowych 36
1.1) Audycja radiowa i jej typy opisane w literaturze przedmiotu 40
1.2) Audycja radiowa a ramówkowy schemat emisji 42
1.3) Morning show jako audycja radiowa 53
1.4) Pojęcie gatunku w aspekcie medialnym 58
1.5) Mechanizmy gatunkotwórcze w kontekście (mega)gatunkowości 75
1.6) Hybrydyzacja – jej wpływ na gatunki radiowe i miejsce bytów hybrydycznych w
gatunkowej konstelacji 95
Rozdział II
Morning show – w kręgu sporów definicyjno-klasyfikacyjnych 107
2.1) Poranna audycja radiowa a morning show – analiza nazewnictwa funkcjonującego w
krajach anglosaskich i w Polsce 109
2.2) Definicje radiowego morning show w literaturze medioznawczej 121
2.3) Radiowe morning shows w Ameryce – megagatunkowa (r)ewolucja 129
2.4) Radiowe morning shows w Wielkiej Brytanii – perspektywa diachroniczna 165
2.5) Radiowe morning showsw Polsce – perspektywa diachroniczna 198
2.6) Klasyfikacja morning shows 231
Rozdział III
Teoretyczne rozważania na temat radiowego morning show jako tworu hybrydycznego
(podział autorski) 246
3.1) Hybrydyzacja a forma i struktura morning show 247
3.2) Hybrydyzacja a treść i funkcja morning show 263
3.3) Hybrydyzacja a relacja nadawczo-odbiorcza w morning show 282
3.4) Hybrydyzacja a rola prezentera w morning show 297
3.5) Hybrydyzacja a wizualizacja morning show 327
Rozdział IV
Przejawy hybrydyzacji w najpopularniejszych polskich i brytyjskich morning shows
348
4.1) „Wstawaj, szkoda dnia” – RMF FM 352
4.2) „Dzień Dobry Bardzo” – Radio ZET 390
4.3) „Sygnały Dnia” – Program I Polskiego Radia 418
4.4) „The Chris Evans Breakfast Show” – BBC Radio 2 444
4.5) „The Radio 1 Breakfast Show with Nick Grimshaw” – BBC Radio 1 468
4.6) „Today” – BBC Radio 4 489
Rozdział V
Morning showw oczach odbiorców (na podstawie autorskich kwestionariuszy
511
5.1) Problematyka badawcza 512
5.2) Charakterystyka badanej populacji i procedura badawcza 522
5.3) Opis zastosowanej metody i techniki badawczej 534
5.4) Prezentacja uzyskanych danych 536
Zakończenie
Wnioski z badań empirycznych i refleksje końcowe 578
Bibliografia 600
641 stron, Format: 15.5x22.5cm, oprawa miękka