Moda i modele
Analiza trendów oraz modelowanie biznesowe w przedsiębiorstwie
Otoczenie przedsiębiorstwa warunkuje jego działalność. Niemniej jednak turbulentny
charakter, złożoność, jak i różnorodność natury otoczenia powodować może
wrażenie chaosu w obecnych realiach gospodarczych. Tym samym istotnym staje się, by
identyfikować zachodzące zmiany, badać ich naturę oraz przewidywać ich kierunek.
Pomocna w tym zakresie staje się umiejętna analiza otoczenia bliższego oraz dalszego,
badanie rynku, a następnie modelowanie biznesowe. Aspekty te są szczególnie istotne w
kontekście złożonego i ryzykownego procesu wdrażania w przedsiębiorstwach innowacji,
jak i w zastosowaniu koncepcji zarządzania designem.
Książka prezentuje podejście do modelowania biznesowego poprzez zagadnienia
związane z modą, trendami, które mogą stanowić istotne wyzwania dla przedsiębiorstw,
a w konsekwencji decydować o sukcesie lub porażce rynkowej.
Modzie i trendom nie należy się poddawać. W celu skutecznego zarządzania nimi
pomocne mogą być modele biznesowe, które pozwalają na tworzenie rzeczywistości
gospodarczej, a nie jedynie bycie jej biernym odbiorcą. Co więcej, czynna analiza trendów,
prowadzenie badań dotyczących otoczenia przedsiębiorstwa oraz zastosowanie designu jako
elementu strategicznego w przedsiębiorstwie istotnie wspomóc może podmioty w walce o
silną pozycję konkurencyjną na rynku.
Wprowadzenie
Monika Spychalska-Wojtkiewicz, Monika Tomczyk
Rozdział 1. Znaczenie mody i trendów w gospodarce
Monika Spychalska-Wojtkiewicz
1.1. Rola otoczenia przedsiębiorstwa w ujęciu mikro- i makroekonomicznym
1.2. Moda i trendy jako zjawisko konsumenckie
1.3. Koncepcje analizy otoczenia w kontekście identyfikacji mody i trendów
Rozdział 2. Badania i analiza rynku w przedsiębiorstwie
Monika Spychalska-Wojtkiewicz
2.1. Koncepcje badania rynku w przedsiębiorstwie
2.2. Kategorie badań oraz etapy procesu badawczego
2.3. Założenia koncepcji badań ilościowych i jakościowych
2.4. Trendy w badaniach rynku
Rozdział 3. Modelowanie biznesowe
Monika Tomczyk
3.1. Koncepcja modelowania biznesowego
3.2. Narzędzie modelowania biznesowego
3.3. Rodzaje modeli biznesowych
3.4. Radykalne zmiany w modelach biznesowych
Rozdział 4. Wdrażanie innowacji przez przedsiębiorstwa zorientowane modelowo
Monika Spychalska-Wojtkiewicz
4.1. Modele wdrażania innowacji
4.2. Koncepcje dyfuzji innowacji
4.2. Wdrażanie innowacji nietechnologicznych w przedsiębiorstwach
Rozdział 5. Design w przedsiębiorstwie, moda czy sposób na zarządzacie
produktem?
Monika Tomczyk
5.1. Ekonomia designu
5.2. Design thinking
5.3. Design jako element zarządzania strategicznego
5.4. Dobre praktyki wykorzystania designu w budowaniu przewagi rynkowej
Zakończenie
Monika Spychalska-Wojtkiewicz, Monika Tomczyk
Bibliografia
142 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka