ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

REFORMACJA W POLSCE A DZIEDZICTWO ERAZMA Z ROTTERDAMU


PTASZYŃSKI M.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2018, wydanie I

cena netto: 64.39 Twoja cena  61,17 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Reformacja w Polsce a dziedzictwo Erazma z Rotterdamu


Autor prezentuje dzieje reformacji w Królestwie Polskim w latach 1518–1566, ze szczególnym uwzględnieniem roli polskich erazmian, rozumianych zarówno jako przyjaciele i korespondenci Erazma z Rotterdamu, jak też – szerzej – jako admiratorzy jego dzieł. Niderlandzki filozof – kluczowa postać w dziejach humanizmu na północy Europy – odegrał istotną rolę w początkach reformacji oraz wpłynął na rozwój ówczesnej myśli politycznej.

W okresie reformacji można mówić o dwóch generacjach polskich erazmian. Do pierwszej, wąsko pojmowanej grupy zalicza się przede wszystkich Piotra Tomickiego, Krzysztofa Szydłowieckiego, Andrzeja Krzyckiego, Jana Dantyszka oraz członków rodziny Łaskich. W drugiej połowie panowania Zygmunta Starego tworzyli oni ścisłą elitę polityczną Królestwa Polskiego. Do szerszego kręgu należeli Andrzej Zebrzydowski, Stanisław Hozjusz i Andrzej Frycz Modrzewski, których największa aktywność przypadła na okres panowania Zygmunta Augusta.
W studiach historycznych nad dziejami polskiej reformacji dominowały do tej pory ujęcia społeczne, regionalne i biografistyczne. Maciej Ptaszyński ukazuje reformację jako proces, w którym pytanie o podstawy wiary pociągnęło za sobą przemiany teologiczne, społeczne i polityczne. Dokonywały się one w wyniku nieustannej komunikacji między różnymi ośrodkami w Europie, wymiany idei i przepływu ludzi, wśród których erazmianie odgrywali znaczącą rolę. Autor stawia tezę, że rodzimi erazmianie współtworzyli reformację w Polsce, a jednocześnie musieli reagować na zmiany, które ona przyniosła – kształtowali zatem przebieg procesów obejmujących całe społeczeństwo, będąc zarazem ich uczestnikami. Jako członkowie elit intelektualnych wnikliwie studiowali zarówno traktaty reformacyjne, jak i polemiki antyreformacyjne. Jako członkowie elit politycznych współdecydowali o pierwszych oficjalnych reakcjach na reformację. Mieli także wpływ na ostateczny kształt relacji między nowożytnym państwem a Kościołami protestanckimi.
Takie ujęcie tematu pozwala postawić ważne pytanie, na ile dziedzictwo Erazma – zwolennika pokojowego rozwiązywania sporów politycznych i religijnych, przywiązanego do jedności chrześcijańskiego świata i pozostającego przy Kościele katolickim – bezpośrednio i pośrednio oddziaływało na przebieg procesów reformacyjnych również w Polsce.


Wstęp                      . 9
1. Przedmiot badań                  9
2. Baza źródłowa                  . 10
3. Stan badań                   . 13
4. Tezy i metoda                  . 18
5. Struktura pracy                  . 20

Rozdział 1. Reformacja humanistów           23
Wstęp                     . 23
1.1. Drogi transferu                 . 24
1.2. Czas Erazma                  . 32
1.3. Erazmianizm a reformacja              . 42
1.4. Erazmianie w Polsce wobec reformacji           54
1.5. Erazmianie a Erazm i Melanchton            63
1.6. „Apostoł Polski” w Wittenberdze            . 70
1.7. Długie zrywanie więzi z Wittenbergą           . 77
1.8. Śmierć Erazma, filipizm i irenizm            . 83
Podsumowanie                   93

Rozdział 2. Reformacja miejska w Prusach Królewskich i Koronie                   . 96
Wstęp                     . 96
2.1. Reformacja w miastach               . 96
2.2. Pierwsze reakcje dworu i króla             118
2.3. Interwencja monarchy               . 126
2.4. Represje                    140
2.5. Reformacja miejska a reformacja książęca          151
2.6. Wnioski                    156
2.7. Ekskurs: kontynuacja „ukrytej” reformacji miejskiej       158
Podsumowanie                   179

Rozdział 3. Wobec reformacji książęcej          . 180
Wstęp                     . 180
3.1. Erazmianie jako elita dworu             . 181
3.2. Pierwsze edykty antyluterańskie a kierunki polityki zagranicznej  187
3.3. Antyluteranizm Zygmunta Starego a erazmianizm      . 203
3.4. Reformacyjny przewrót: sekularyzacja Prus         . 208
3.5. Zmiany układu sił a kreowanie wizerunku chrześcijańskiego władcy                    216
3.6. Erazmianie a sprawa węgierska             225
3.7. Elekcja vivente rege, dialog konfesji i upadek Łaskich     . 237
3.8. Zabiegi dworu o utrzymanie neutralnego kursu       256
3.9. Wobec wojny religijnej               . 278
Podsumowanie                   292

Rozdział 4. Reformacja szlachecka           . 294
Wstęp                     . 294
4.1. Antyklerykalizm kleru i szlachty            . 295
4.2. Kryzys polityczny lat trzydziestych a elekcja vivente rege    . 316
4.3. Wymiana elity politycznej              . 327
4.4. Reakcja antyprotestancka              . 335
4.5. Narodziny publicystyki: De poena homicidii         340
Podsumowanie                   355

Rozdział 5. Przełom reformacyjny (1548–1551)       360
Wstęp                     . 360
5.1. Zawiedzione nadzieje                360
5.2. Walki polityczne i konfesyjne             . 386
5.3. Prowokacje i symboliczne zerwanie           . 392
5.4. Kryzys                    408
Podsumowanie                   426

Rozdział 6. Późna reformacja             429
Wstęp                     . 429
6.1. Początek przemian                . 430
6.2. Rozpad stronnictwa biskupów i ofensywa protestantów    . 444
6.3. Piśmiennictwo protestanckie i erazmiańskie         451
6.4. Recepcja dzieł Frycza podczas sejmu piotrkowskiego 1555 r  . 474
6.5. Skutki i echa sejmu 1555 r             . 484
6.6. Odpowiedź Rzymu: nuncjusz Lippomano przeciw via media   493
6.7. Mobilizacja protestantów              . 509
Podsumowanie                   514

Rozdział 7. Czas konfesji              . 516
Wstęp                     . 516
7.1. Treści konfesyjne w debacie przedsejmowej         517
7.2. Sejm warszawski 1556/1557 r            . 528
7.3. Powrót Jana Łaskiego               . 536
7.4. Radykalizacja i konflikty               544
7.5. Sejm piotrkowski 1558 r              547
7.6. Frycza O Kościele księga druga             562
7.7. Budowa struktur kościelnych             . 571
Podsumowanie                   577

Rozdział 8. Schyłek reformacji i koniec świata erazmian    579
Wstęp                     . 579
8.1. Nowe rozdanie                 . 580
8.2. Kontrowersja wokół poglądów Franciszka Stankara      583
8.3. Rozpad Kościoła reformowanego w Małopolsce i konsolidacja katolicka                   . 604
8.4. Sejm piotrkowski 1562/1563 r            . 610
8.5. Powstanie dwóch organizacji kościelnych w Małopolsce    . 615
8.6. Sejm warszawski 1563 r. i przyjęcie postanowień soboru trydenckiego                  . 621
8.7. Sejm piotrkowski 1565 r              634
8.8. Antytrynitaryzm i Sylwy Frycza            . 639

Podsumowanie                   656
Zakończenie                    659
Wykaz skrótów                  . 664
Bibliografia                    667
Indeks osób                    720


478 stron, Format: 17.1x23.9, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022