Trudne doświadczenia rodzinne
Jak się z nich wyzwolić i być szczęśliwym?
Zdrowa osoba społeczna to przedmiot zainteresowania szerokiego grona odbiorców,
zaczynając od rodziców, po nauczycieli, pedagogów, lekarzy, trenerów, stowarzyszenia i
zwykłych czytelników pracujących nad rozwojem osobowym. Przedstawione determinanty
rozwojowe w interdyscyplinarnym ujęciu integrują wiedzę w celu: po pierwsze zrozumienia
prawidłowości rozwojowych, po drugie przedstawienia metody analizy trzech zmiennych
warunkujących mentalne i fizyczne blokady życia: szczególnie fakty społeczne, reguły
systemu rodzinnego oraz role poszczególnych jednostek. Po trzecie zawiera narzędzia
umożliwiające osobistą pracę nad poprawą jakości życia, intencjonalną pracą z
zaburzeniami rozwojowymi. Książka zawiera ponadto informacje związane z taką
degradacją struktury biologicznej człowieka w wyniku dewiacyjnej wielopokoleniowej
socjalizacji, która finalnie kończy się zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Reasumując,
zrozumienie czynników warunkujących konstytuowanie się istoty biologicznej w osobę
społeczną, otwiera drzwi do intencjonalnej celowej socjalizacji wtórnej, skutkującej
odzyskaniem w wielu wypadkach całkowitego zdrowia jednostki, nawet tej z zaburzeniami
rozwojowymi.
Wstęp
Rozdział 1 Konstytuowanie osoby społecznej z organizmu biologicznego w
ontogenezie osobniczej
1. Rozwój - definicyjne ujęcie zjawiska
2. Determinanty rozwoju
3. Czynniki wpływające na rozwój
Rozdział 2 Biologiczne determinanty rozwoju jednostki
1. Geny
1.1. Rozwój społeczny warunkowany genetycznie
1.2. Emocje, genetyczny regulator rozwoju
1.3. Zaburzenia rozwojowe aktywowane genetycznie
1.4. Genetyczne podłoże zaburzeń ze spektrum autyzmu
1.5. Genetyczne systemy naprawcze
1.6. Geny - szansę i zagrożenia
2. Mózg
2.1. Charakterystyka procesu uczenia się mózgu
2.2. Schematy, memy, wzorce
2.4. Plastyczność mózgu
2.4.1. Czas a zjawisko plastyczności
2.4.2. Doświadczenie jako element warunkujący plastyczność
2.5. Okresy krytyczne w rozwoju
2.6. Dojrzewanie mózgu a rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych
2.6.1. Kora nowa, układ limbiczny i mózg gadzi - przegląd zagadnień
2.7. Uszkodzenia mózgu
2.7.1. Specyfika pracy mózgu w autyzmie
2.8. Systemy naprawcze w strukturach umysłu
3. Zmiana mapy mózgu
Rozdział 3 Wpływ środowiska społecznego na rozwój człowieka
1. Socjalizacja
2. Rodzina pochodzenia
3. Środowisko rodzinne dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
4. Człowiek jako element terapeutycznej socjalizacji
5. Podsumowanie
Rozdział 4 Aktywność własna osoby społecznej
1. Aktywność własna i mentalna tożsamość
2. Zaburzenia aktywności własnej i mentalnej tożsamości
3. Zaburzenia ze spektrum autyzmu
Rozdział 5 Analiza biograficzna w transformacji osobowości
1. Analiza biograficzna
2. Proces osobowego wzrostu
3. Projekty do autoanalizy i autokorekty
3.1. Poczucie własnej wartości
3.2. Życie rodzinne
3.3. Emocje i uczucia
3.4. Partnerstwo
3.5. Finanse
3.6. Zaburzenia rozwojowe
Zakończenie
294 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka