|
METODY BADANIA EMOCJI I MOTYWACJI
GASIUL H. RED. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 88.85 Twoja cena 84,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Metody badania emocji i motywacji
W ostatnich latach mamy do czynienia z pojawieniem się wielu nowych teoretycznych
oraz empirycznych badań nad emocjami i motywacją ludzką. Proponowana pozycja prezentuje
i opisuje wybrane sposoby badania różnych komponentów emocji oraz zasadniczych,
szczególnie istotnych ludzkich motywów.
Każda z części opracowania zawiera szeroką analizę teoretycznych podstaw
wybranych metod, wśród których są narzędzia psychometryczne, techniki bardziej
swobodne, metody eksperymentalne i psychofizjologiczne, zarówno już sprawdzone, jak i
metody znajdujące się fazie tworzenia i weryfikacji. Praca jest napisana przez różnych
znawców szczegółowej problematyki z zakresu psychologii emocji i motywacji.
Wstęp
Część I. METODY BADANIA EMOCJI
Rozdział 1. Wprowadzenie do sposobu pojmowania emocji i możliwości ich pomiaru
Henryk Gasiul
1. Pojęcie emocji
2. Perspektywy spojrzenia na emocje
3. Komponentowa interpretacja emocji
4. Kategorie i rodzaje zjawisk afektywnych - próba uporządkowania
5. Podsumowanie - uogólnienia
Bibliografia
Rozdział 2. Kategorialne i dymensjonalne podejście do interpretacji emocji i ich
metodologiczne konsekwencje. Możliwości pomiaru fenomenologicznego komponentu emocji
Henryk Gasiul
1. Emocje jako odrębne kategorie
2. Wybrane sposoby pomiaru kategorii emocji podstawowych
2.1. Profil emocji według R. Plutchika i H. Kellermana
2.2. Pomiar emocji podstawowych - skala C. Izarda
3. Pomiar innych kategorii doświadczanych emocji
4. Kontrowersje wokół pomiaru emocji z perspektywy doświadczającego je podmiotu
5. Podejście dymensjonalne i modele kołowe
6. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 3. Emocje samoświadomościowe - podstawowe rozróżnienia i narzędzia
pomiaru
Włodzimierz Strus, Piotr Olaf Żylicz
1. Podstawy teoretyczne
1.1. Duma, pycha, poczucie winy i wstyd - podstawowe rozróżnienia
1.2. Poczucie winy i wstyd - podobieństwa, różnice, funkcjonalność
1.3. Rodzaje poczucia winy
1.3.1. Funkcjonalne czy dysfunkcjonalne?
1.3.2. Prywatne czy interpersonalne?
1.3.3. Stan czy cecha
2. Pomiar dumy i pychy, poczucia winy, wstydu
2.1. Pomiar dumy i pychy
2.1.1.Skale Dumy Autentycznej i Hubrystycznej (Authentic and Hubristic Pride Scales -
AHPS) J.L. Tracy i R.W. Robinsa
2.2. Pomiar poczucia winy i wstydu
2.2.1. Kwestionariusz Poczucia Winy (KPW) M. Kofty, J. Brzezińskiego i M. Ignaczaka
2.2.2. Inwentarz Poczucia Winy (Guilt Inventory - GI) K. Kuglera i W.H. Jonesa
2.2.3. Kwestionariusz Interpersonalnego Poczucia Winy (Interpersonal Guilt Questionaire -
IGQ) L.E. O‘Connor
2.2.4. Kwestionariusz Odczuć Osobistych-2 (Personal Feelings Questionnaire-2 - PFQ-2)
D.W. Hardera
2.2.5. Kwestionariusz Afektywności Społecznej (KAS) O. Żylicza
2.3. Pomiar szerokiego zakresu emocji samoświadomościowych
2.3.1. Test Emocji Samoświadomościowych-3 (Test of Self-Conscious Affect-3; TOSCA-3) -
J.P. Tangney, R.L. Dearing, P.E. Wagner i R. Gramazowa
2.3.2. Skale Uczuć Moralnych-5 (SUM-5) W. Strusa
3. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 4. Komponent ekspresywno-społeczny emocji i sposoby jego pomiaru
Magdalena Lechowicz-Gasiul, Henryk Gasiul
1. Biologiczne programy emocji - wskaźniki uniwersalności emocji
2. Znaczenie kontekstu kulturowego i społecznego w kształtowaniu oraz rozpoznawaniu
emocji na podstawie jej ekspresji
3. Oszacowanie jako podstawa oceny ekspresji emocji
4. Możliwości pomiaru emocji na podstawie ekspresji
Bibliografia
Rozdział 5. Neurofizjologiczny składnik emocji - mózgowe podłoże emocji oraz
strategie pomiaru
Krystyna Rymarczyk, Pamela Sobczak
1. Wprowadzenie
2. Metody obrazowania mózgu
3. Percepcja twarzy
3.1. Mózgowe podłoże percepcji twarzy - model J. Haxby‘ego
4. Mózgowa organizacja emocji - badania pacjentów z uszkodzeniami mózgu
4.1. Udział półkul mózgowych w kontroli emocji pozytywnych i negatywnych
4.2. Związek emocji ze strukturą mózgową
4.2.1. Strach
4.2.2. Wstręt
4.2.3. Smutek i złość
4.2.4. Radość i zdziwienie
5. Związek poszczególnych struktur mózgowych z rodzajem emocji: badania neuroobrazowe
5.1. Ciało migdałowate
5.2. Kora przedczołowa
5.3. Przednia część zakrętu obręczy i kory wyspy
6. Rola dynamiki w percepcji emocji
6.1. System neuronów lustrzanych
Bibliografia
Rozdział 6. Sposoby pomiaru inteligencji emocjonalnej
Katarzyna Martowska, Katarzyna A. Knopp
1. Wprowadzenie
2. Pomiar inteligencji emocjonalnej u osób dorosłych
2.1. Testy wykonaniowe (inteligencja emocjonalna jako zdolność)
2.2. Kwestionariusze samoopisowe (inteligencja emocjonalna jako cecha)
3. Pomiar inteligencji emocjonalnej u dzieci
4. Podsumowanie
Bibliografia
Część II. METODY BADANIA MOTYWACJI
Rozdział 7. Motywacja ludzka i jej źródła
Henryk Gasiul
1. Pojęcie motywacji i motywu
2. Podstawowe właściwości ludzkiej motywacji
3. Źródła i rodzaje motywów
3.1. Ogólny zarys możliwości interpretacyjnych
3.2. Motywy wewnętrzne vs. motywy zewnętrzne
3.3. Motywy ukryte vs. motywy jawne
3.4. Ogólny obraz źródeł motywacji
Bibliografia
Rozdział 8. Wybrane sposoby pomiaru motywacji osiągnięć
Henryk Gasiul
1. Wprowadzenie
2. Wybrane modele interpretacji motywacji osiągnięć
2.1. Motywacja osiągnięć w interpretacji J.W. Atkinsona i jego kontynuatorów
2.2. Czteropolowy model motywacji osiągnięć M.V. Covingtona i C.L. Omelich
2.3. Model interpretacji motywacji osiągnięć według A.J. Elliota i H.A. McGrego
2.4. Model interpretacji dążenia do sukcesu lub unikania porażki w ujęciu P. Lockwood,
Ch.H. Jordana, Z. Kunda
2.5. Rola nastawienia
2.6. Emocje a motywacja osiągnięć
2.7. Podsumowanie
3. Możliwości pomiaru
3.1. Procedury eksperymentalne - przykłady
3.2. Techniki kwestionariuszowe
3.2.1. Skala Motywacji Osiągnięć - wersja 10-itemowa (Achievement Motives Scale) w
opracowaniu J. Langa i S. Friesa
3.2.2. Inwentarz Motywacji Osiągnięć H. Schulera, G.C. Thorntona, A. Frintrupa, M.
Prochaski
3.2.3. Kwestionariusz Celów Związanych z Osiągnięciami (Achievement Goal
Questionnaire) A.J. Elliota i H.A. McGregor
3.2.4. Skala Promocji - Prewencji (Promotion-Prevention Scale)
3.2.5. Inwentarz Preferowanych Stylów Pracy (Work Enviroment Inwentory) - T. Amabile, N.
Gryskiewicz
Bibliografia
Rozdział 9. Style przywiązania jako jednostkowe dyspozycje motywacyjne
Sławomir Ślaski
1. Przywiązanie i jego style - teoretyczne podstawy
2. Wybrane narzędzia do pomiaru stylów przywiązania
Bibliografia
Rozdział 10. Zachowania transgresyjne
Sławomir Ślaski
1. Pojęcie transgresji
2. Transgresja w teoriach psychologicznych
3. Zachowania transgresyjne i ochronne w ujęciu J. Kozieleckiego
4. Kwestionariusz do badania zachowań transgresyjnych i ochronnych - lista zachowań
alternatywnych (LIZA)
Bibliografia
Rozdział 11. Wartości jako dyspozycje motywacyjno-transgresyjne. Pomiar
wartości w kołowym modelu Schwartza
Jan Cieciuch, Shalom H. Schwartz
1. Wprowadzenie
2. Klasyczne modele wartości
2.1. Model G.W. Allporta i P.E. Vernona
2.2. Model M. Rokeacha
3. Współczesne ujęcie wartości: kołowy model S.W. Schwartza
3.1. Pojęcie wartości
3.2. Kołowa struktura wartości
3.3. Pomiar wartości w okresie dzieciństwa
4. Praktyczne rekomendacje dla badaczy stosujących PVQ
Bibliografia
Załączniki
Rozdział 12. Motywy tożsamościowe - sposób pomiaru w ujęciu teorii
motywowanego konstruowania tożsamości
Anna Batory
1. Integrująca perspektywa teorii motywowanego konstruowania tożsamości
2. Nowa metodologia badania motywów
2.1. Budowa narzędzia
2.2. Obliczanie i analiza wyników
2.3. Uwagi dodatkowe: pojedyncze pytania jako miary zmiennych
Bibliografia
Rozdział 13. Motywy Ja i możliwości ich pomiaru
Henryk Gasiul, Włodzimierz Strus
1. Pojęcie motywów Ja - wprowadzenie ogólne
2. Kategorie motywów Ja - model SCENT
3. Funkcje motywów Ja oraz mechanizmy ich aktywizacji - kontrowersje
4. Pomiar motywów Ja - kwestionariusz motywów Ja (motywy samowartościowania)
5. Skala Lubienia siebie/Kompetencji siebie (Self-liking/Self-competence Scale) R.W.
Tafarodi, W.B. Swanna, Jr.
6. Perspektywa personalistyczna propozycją uporządkowania motywów Ja
7. Kołowy Model Motywów Ja i ich pomiar w ujęciu H. Gasiula i W. Strusa
Podsumowanie
Bibliografia
Załączniki
393 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- PRZYWÓDZTWO PLEMIENNE TWORZENIE DOBRZE PROSPERUJĄCYCH FIRM POPRZEZ LOGAN D. KING J, FISCHER-WRIGHT H,/WZMACNIANIE RELACJI SPOŁECZNYCH/
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|