Metodyka nauczania języka niemieckiego
Podręcznik dla studentów germanistyki oraz początkujących nauczycieli
Praktyczny i interaktywny podręcznik przygotowujący do nauczania języka
niemieckiego. Niezbędnik dla początkujących nauczycieli oraz studentów germanistyki
lub lingwistyki
stosowanej, do wykorzystania na ćwiczeniach z metodyki. Główną ideą książki jest
zgromadzenie w jednym miejscu wiadomości na temat najważniejszych problemów, z którymi
styka się nauczyciel. Publikacja łączy rozmaite perspektywy metodologiczne i
dyscyplinarne: językoznawczą, psychologiczną, dydaktyki i komunikacji, przyswajania
języka.
Książka zawiera podstawowe informacje z zakresu glottodydaktyki, ale też skupia się
na indywidualnych doświadczeniach zdobytych w trakcie uczenia się i nauczania języków
obcych. Prezentuje wiele konkretnych przykładów do omówienia oraz zadań praktycznych,
polegających przede wszystkim na ocenie przykładów ćwiczeń z uczniem albo sposobów
postępowania nauczyciela. Kładzie nacisk na aktywną rolę ucznia w procesie
dydaktycznym poprzez wybór odpowiedniej strategii uczenia się. Przedstawia komentarze do
zadań, w których autorka podkreśla, że ocena danego zadania albo sposobu postępowania
zależna od kontekstu, w jakim pracuje nauczyciel – przede wszystkim od tego, kim są
uczniowie i jakie mają cele. Podkreśla rolę stałych oraz powtarzalnych procesów w
przyswajaniu języka obcego. Każdy rozdział zawiera podsumowanie i wykaz lektur
uzupełniających.
Książka pani Zofii Chłopek jest wartościową publikacją
metodyczną dla germanistów, bardzo potrzebną, gdyż publikacji tego typu brak –
przygotowaną kompetentnie i szczegółowo […]. Podręcznik akademicki przedstawiony mi
do zaopiniowania uważam za tekst wartościowy i bardzo praktycznie przydatny dla studentów
germanistyki, którzy pragną zostać nauczycielami.
Prof. zw. dr hab. Hanna Komorowska
„Metodyka nauczania języka niemieckiego. Podręcznik dla
studentów germanistyki i początkujących nauczycieli” to publikacja od lat oczekiwana
i szczególnie ważna dla wszystkich zainteresowanych nowoczesnym kształceniem
nauczycieli języka niemieckiego w naszym kraju. […] Wszystkie zamieszczone w tomie
zadania stanowią konkretne wyzwania poznawcze dla użytkowników publikacji. Nie są w
żaden sposób banalne. Zachęcają czytelnika do solidnej refleksji na temat najbardziej
istotnych aspektów współczesnego kształcenia językowego. Realizacja znacznej części
z nich zaplanowana jest w grupach, co ułatwi wspólne negocjowanie i wypracowanie
koncepcji zajęć języka niemieckiego.
Wszystkie zadania mogą być z powodzeniem wykorzystywane także
w ramach seminariów i warsztatów doskonalących dla czynnych zawodowo (nie tylko)
początkujących nauczycieli języka niemieckiego. Ich realizacja w kontekście różnych
form doskonalenia przyczyni się do większego otwarcia na nowoczesne koncepcje
glottodydaktyczne (głównie o podłożu psycho- i neurolingwistycznym).
„Metodyka nauczania języka niemieckiego” Zofii Chłopek to
publikacja niezwykle wartościowa pod względem pedeutologicznym. W pełni rekomenduję
jej wydanie w obecnym formacie koncepcyjnym. Jej ukazanie się powinno w pośredni sposób
przyczynić się do unowocześnienia procesu kształcenia przyszłych germanistów w
Polsce.
Dr hab. Przemysław E. Gębal
432 strony, Format: 16.5x23.5, oprawa miękka