Model biznesu jako wyzwanie dla rachunkowości
Głównym celem monografii jest wskazanie miejsca modelu biznesu w systemie
rachunkowości.
Przełom w technologii, przemiany społeczne i zmiany ekonomiczne
(konkurencja na światową skalę, swobodny przepływ towarów i kapitału,
transformacja zarządzania) oraz środowiskowe (zanieczyszczenie środowiska naturalnego)
doprowadziły do nasilenia się dyskusji nad sposobem generowania wartości przez
przedsiębiorstwa i zmieniającymi się modelami biznesu.
Model biznesu jest najczęściej rozumiany jako sposób generowania przychodów lub
kreowania wartości. Wyczerpywanie się istniejących sposobów generowania przychodów
i kreowania wartości, na przykład w przypadku wydawnictw wydających prasę
papierową czy firm wytwarzających energię elektryczną z paliw kopalnych,
doprowadziło do poszukiwania nowych modeli biznesu i ożywionej dyskusji wśród
praktyków i środowiska naukowego zarządzania od lat 90. XX wieku.
Rachunkowość jako działalność praktyczna i dziedzina naukowa ściśle
związana z zarządzaniem organizacjami stanęła przed wyborem – czy włączyć
koncepcję modelu biznesu w swój aparat pojęciowy, czy stwierdzić, że pozostaje
ona poza zakresem jej zainteresowań. Stanowi to niewątpliwe wyzwanie dla teoretyków
i praktyków rachunkowości.
Opracowanie poświęcone jest zagadnieniu ważnemu w obszarze
rachunkowości, w szczególności w kontekście tzw. sprawozdawczości
zintegrowanej. To jest pierwsze skojarzenie, które przychodzi na myśl po zapoznaniu się
z jego tytułem. Zawartość opracowania jest jednak daleko szersza. […] Koncepcja
opracowania jest przejrzysta, obejmuje kilka płaszczyzn, na których charakteryzowana
jest kwestia modelu biznesowego. Takie uporządkowane podejście podoba mi się, ponieważ
daje czytelnikowi wyobrażenie o stopniu złożoności kontekstów ważnych nie tylko
dla dobrego rozumienia modelu biznesowego. Uzmysławia także kierunki jego
oddziaływania. W obszarze nauki rachunkowości recenzowana pozycja może być
przyjęta jako jedna z pierwszych prac podejmujących próbę w miarę
kompleksowego spojrzenia na model biznesowy z perspektywy rachunkowości.
Prof. zw. dr hab. Anna Karmańska
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Jan Michalak – adiunkt w Katedrze Rachunkowości Uniwersytetu
Łódzkiego (od 2006 r.). Jego zainteresowania badawcze obejmują: modele biznesu i ich
wpływ na rachunkowość zarządczą, jakość informacji w rachunkowości
zarządczej i finansowej, pomiar i raportowanie dokonań (performance
measurement and reporting) oraz sprawozdawczość finansową i raporty zintegrowane.
Autor i współautor ponad pięćdziesięciu artykułów, w tym
w czasopismach o zasięgu międzynarodowym, i kilku książek z zakresu
rachunkowości. Przewodniczący polskiej delegacji w European Accounting Association.
Bogusława Bek-Gaik – doktor habilitowany, pracuje na stanowisku
prof. nadzw. AGH w Katedrze Ekonomii, Finansów i Zarządzania Środowiskiem na
Wydziale Zarządzania AGH w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się
na zarządzaniu finansami i rachunkowości zarządczej, a także na szeroko
pojętym raportowaniu organizacji, zarówno w wymiarze wewnętrznym, jak i zewnętrznym,
w obszarze sprawozdawczości finansowej i niefinansowej. Jest doświadczonym
wykładowcą i konsultantem, autorką i współautorką wielu publikacji, w tym
monografii, artykułów i podręczników.
Mariusz Karwowski – adiunkt w Katedrze Rachunkowości
Menedżerskiej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Jego zainteresowania badawcze
obejmują m.in. modele biznesu i ich ujęcie w sprawozdaniu finansowym,
sprawozdaniu z działalności i raporcie zintegrowanym, sprawozdawczość
dotyczącą segmentów działalności oraz integrację rachunkowości finansowej i zarządczej.
Jest biegłym rewidentem, doświadczonym wykładowcą i konsultantem oraz autorem lub
współautorem kilkudziesięciu książek i artykułów z zakresu rachunkowości.
Członek European Accounting Association i International Association for Accounting
Education and Research.
192 strony, Format: 23.7x16.4, oprawa miękka