Informacje niefinansowe w sprawozdawczości biznesowej przedsiębiorstw
Celem opracowania jest przedstawienie problematyki raportowania informacji
niefinansowych w szerokim kontekście jego rozwoju oraz podkreślenie znaczenia
ujawniania informacji niefinansowych we współczesnych raportach biznesowych
przedsiębiorstw, ze wskazaniem na potrzebę zmian modelu sprawozdawczości finansowej i niefinansowej
jako podstawowego nośnika informacji o przedsiębiorstwie.
Z rozważań zawartych w monografii wynika, że wraz z turbulentnymi
przeobrażeniami w otoczeniu przedsiębiorstw i rosnącym ryzykiem ich
działalności nastąpiły istotne zmiany w sposobie ich funkcjonowania. Postępująca
degradacja środowiska naturalnego, konflikty społeczne i szereg innych globalnych
zagrożeń współczesnej ludzkości doprowadziły do refleksji nad społeczną
odpowiedzialnością przedsiębiorstw. Kompleksowy raport biznesowy powinien zatem
zawierać informacje pozwalające na ocenę warunków działania spółki, dotyczące
kluczowych czynników kształtujących jej wartość (finansowych i niefinansowych),
strategii, planów i zamierzeń oraz głównych czynników ryzyka, a także
wpływu na społeczeństwo i środowisko. Staje się on tym samym wynikiem
połączenia informacji zawartych w sprawozdaniu finansowym z raportem
o aktywności środowiskowej i społecznej.
Przeprowadzona w monografii analiza praktyki raportowania niefinansowego przedsiębiorstw
pozwoliła zauważyć zróżnicowany zakres, formę i jakość dokonywanych
ujawnień. Działaniem, które nie poprawia wiarygodności informacji niefinansowych i budzi
kontrowersje, jest opisane również w niniejszym opracowaniu zjawisko greenwashingu.
Podjęto także problem raportowania zintegrowanego. Prowadząc rozważania na ten
temat, podkreślono, że koncepcja ta spotkała się z pozytywnym odbiorem ze strony
przedstawicieli środowiska akademickiego, jest ona także coraz szerzej praktykowana
przez przedsiębiorstwa dostrzegające korzyści z wdrożenia tego innowacyjnego
podejścia w zakresie polityki informacyjnej.
Zmiany w zakresie sprawozdawczości przedsiębiorstw zaprezentowane w niniejszej
monografii należy oceniać pozytywnie i traktować jako naturalną konsekwencję
procesów zachodzących w otaczającym nas świecie. Jednak proces ich wdrażania nie
przebiega bez wątpliwości, kontrowersji i barier. W najbliższej przyszłości
można się więc spodziewać dalszego dynamicznego rozwoju poświęconego im nurtu
badawczego w rachunkowości.
Ewa Śnieżek jest profesorem nadzwyczajnym, pracownikiem Katedry
Rachunkowości Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Obszarem jej zainteresowań
naukowo-badawczych jest rachunkowość międzynarodowa, rachunkowość finansowa oraz
sprawozdawczość niefinansowa, w tym odpowiedzialności społecznej. Jest autorką
ponad 200 publikacji z zakresu rachunkowości. W latach 2008–2012 pełniła
funkcję prodziekana Wydziału Zarządzania ds. studenckich, a od roku 2011 jest
kierownikiem kierunku Rachunkowość na studiach I stopnia na Wydziale Zarządzania
UŁ.
Joanna Krasodomska jest profesorem nadzwyczajnym w Katedrze
Rachunkowości Finansowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Jest członkiem
Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego,
Stowarzyszenia Finansów i Rachunkowości na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju, European
Accounting Association i International Association for Accounting Education &
Research. Jej zainteresowania naukowe dotyczą rachunkowości międzynarodowej i bankowej,
społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw oraz polityki informacyjnej spółek. Jest
autorką i współautorką ponad 120 publikacji z tego zakresu.
Arleta Szadziewska – dr hab., prof. Uniwersytetu Gdańskiego w Katedrze
Rachunkowości Wydziału Zarządzania. Od 2012 r. pełni funkcję kierownika Zakładu
Rachunkowości Finansowej na Wydziale Zarządzania UG. Prowadzi wykłady i ćwiczenia
z rachunkowości finansowej, rachunkowości zarządczej, rachunku kosztów oraz
rachunkowości bankowej. Autorka i współautorka wielu publikacji naukowych na temat
wykorzystania rachunku kosztów w przedsiębiorstwach. Jej zainteresowania naukowe
dotyczą w szczególności włączenia aspektów środowiskowych w obszar
przedmiotowy rachunkowości.
196 stron, Format: 27.9x12.0, oprawa miękka