ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 77.60 73,72   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PROGNOZOWANIE W PRZEDSIĘBIORSTWIE METODY I ICH ZASTOSOWANIE


DITTMAN P.

wydawnictwo: GAB , rok wydania 2017, wydanie V

cena netto: 77.60 Twoja cena  73,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Prognozowanie w przedsiębiorstwie

Metody i ich zastosowanie


Prognozowanie to przewidywanie przyszłych zdarzeń, którego celem jest zmniejszenie ryzyka w procesie podejmowania decyzji. W książce przedstawiono obecny stan wiedzy na temat konstruowania prognoz.

Omówiono ich znaczenie dla zarządzania oraz sam przebieg procesu prognozowania, skupiając się na takich zagadnieniach, jak:

  • klasyfikacja metod prognozowania,

  • dane prognostyczne i ich analiza,

  • metody prognozowania oparte na modelu szeregu czasowego,

  • metody prognozowania oparte na modelu ekonometrycznym,

  • prognozowanie na podstawie metod jakościowych,

  • integrowanie metod ilościowych z ocenami ekspertów,

  • metody statystyczne,

  • obróbki danych prognostycznych,

  • prognozowanie czynników otoczenia,

  • prognozowanie wielkości sprzedaży i prognozowanie finansowe.

Książka może być wykorzystywana zarówno jako podręcznik akademicki, jak i przewodnik dla menedżerów tworzących prognozy i posługujących się nimi w zarządzaniu przedsiębiorstwem.


Prof. zw. dr hab. Paweł Dittmann jest kierownikiem Katedry Prognoz i Analiz Gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, prowadzi też zajęcia w Wyższej Szkole Zarządzania i Finansów we Wrocławiu. W swoich pracach badawczych skupia się na kwestii zastosowania metod ilościowych w zarządzaniu przedsiębiorstwem i na systemach prognostycznych przedsiębiorstw. Jest konsultantem w dziedzinie budowy systemów prognostycznych w przedsiębiorstwach, prowadzi też szkolenia z tego zakresu. Autor licznych publikacji dotyczących metod prognozowania, współautor książki Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania wyróżnionej nagrodą Ministra Edukacji Narodowej.


Wstęp

1. Prognozowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Informacje w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Znaczenie prognoz w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Podstawy prognozowania
Prognozowanie - podstawowe pojęcia
Proces prognostyczny
Klasyfikacja metod prognozowania

2. Dane prognostyczne
Wymagania, jakie powinny spełniać dane
Postać danych
Statystyczna obróbka danych
Transformacja danych
Agregacja danych
Uzupełnianie brakujących danych
Eksploracyjna analiza danych

3. Metody oparte na modelach szeregu czasowego
Składowe szeregu czasowego
Identyfikacja postaci składowej systematycznej szeregu
Identyfikacja obserwacji odstających
Modele szeregów czasowych
Modele szeregów czasowych z trendem
Modele analityczne
Modele wygładzania wykładniczego dla szeregów czasowych z trendem
Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi
Metoda wskaźników
Iteracyjna metoda dekompozycji szeregu czasowego
Analiza harmoniczna
Modele wygładzania wykładniczego dla szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi
Modele szeregów czasowych z wahaniami cyklicznymi
Modele autoregresji i średniej ruchomej (ARMA i ARIMA)

4. Metody oparte na modelach ekonometrycznych
Wprowadzenie
Budowa modelu
Wybór zmiennych objaśniających modelu
Wybór postaci analitycznej modelu
Estymacja i weryfikacja modelu
Jednorównaniowe liniowe modele ekonometryczne
Estymacja i weryfikacja modelu
Zastosowanie modelu
Ekonometryczne modele wahań sezonowych
Nieliniowe modele ekonometryczne
Modele liniowe względem parametrów
Modele linearyzowalne
Modele nieliniowe w ścisłym sensie
Regresja ważona
Regresja logitowa i probitowa
Regresja krokowa
Identyfikacja obserwacji odstających

5. Inne metody ilościowe
Modele analogowe
Modele ze zmiennymi wiodącymi
Modele analizy kohortowej
Testy rynkowe

6. Metody jakościowe
Metoda delficka, burza mózgów
Prognozowanie na podstawie opinii osób bezpośrednio zajmujących się sprzedażą
Prognozowanie na podstawie opinii kierownictwa przedsiębiorstwa
Prognozowanie na podstawie opinii ekspertów spoza przedsiębiorstwa
Prognozowanie na podstawie badań intencji nabywców
Prawdopodobieństwo subiektywne w metodach jakościowych

7. System prognostyczny przedsiębiorstwa
Pojęcie, budowa i zadania systemu
Baza danych prognostycznych
Metody statystycznej obróbki i analizy danych prognostycznych
Metody prognozowania. Integracja metod ilościowych z ocenami ekspertów
Oceny ekspertów w procesie strukturalizacji problemu prognostycznego
Korygowanie prognoz budowanych metodami jakościowymi
Kombinacja prognoz
Korygowanie prognoz budowanych metodami ilościowymi na podstawie modeli formalnych I rodzaju
Konstruowanie prognoz wyznaczanych metodami ilościowymi na podstawie modeli formalnych II rodzaju
Wybór sposobu integracji
Programy komputerowe
Monitorowanie prognoz
Heurystyki i błędy poznawcze

8. Prognozowanie wielkości sprzedaży
Pojęcie prognozy sprzedaży
Proces prognozowania
Metody prognozowania sprzedaży, analizy przypadków
Prognozowanie sprzedaży produktów obecnych na rynku
od dłuższego czasu
Prognozowanie sprzedaży produktów niedawno wprowadzonych na rynek
Prognozowanie sprzedaży produktów wprowadzanych na rynek

9. Prognozowanie finansowe
Planowanie finansowe
Prognozowanie sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa
Prognozowanie zagrożenia finansowego przedsiębiorstwa

Tablice statystyczne
Bibliografia
Indeks


320 stron, Format: 16.9x24.0, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022