ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PODSTAWY METODOLOGII BADAŃ W NAUKACH O ZARZĄDZANIU


CZAKON W. RED.

wydawnictwo: GAB , rok wydania 2016, wydanie III

cena netto: 59.00 Twoja cena  56,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu


Metodologia badań to pasjonująca nauka, która pokazuje drogi w krajobrazie niewiedzy, przypuszczeń, domysłów i ludzkiej potrzeby zrozumienia. Każdy badacz powinien wybrać drogę właściwą dla badanego problemu, kontekstu, uwarunkowań czy postawy poznawczej. Nauki o zarządzaniu mają swoją tradycję badawczą i znaczny dorobek, a przez to uzyskują własną tożsamość również w perspektywie metodologicznej. Autorzy wyrażają nadzieję, że ta publikacja przyczyni się do dalszego podnoszenia jakości badań w naukach o zarządzaniu.

W książce poruszają kluczowe zagadnienia tej dziedziny, takie jak:

  • podstawy metodologii nauk o zarządzaniu - główne typy badań, kierunki rozwoju metodologii oraz sposoby przygotowania badań,

  • problematyka badań interpretatywnych - specyfika badań jakościowych, procedury realizacji studiów przypadków, eksperymentów i symulacji, triangulacja, rola dyskursu w naukach o zarządzaniu,

  • badania ilościowe - istota tych badań, podstawowe oraz zaawansowane techniki operacjonalizacji, modelowania i testowania, metody wielokryterialnej analizy decyzyjnej.

Obecne, trzecie wydanie książki wzbogaca wcześniejsze treści o nowe tematy, m.in. stawianie problemów naukowych, oryginalność badań, kryteria oceny rygoru metodycznego, wprowadzenie do badań jakościowych i ilościowych, a także badań operacyjnych.

Publikacja skierowana jest do badaczy nauk o zarządzaniu, szczególnie młodych adeptów tej dyscypliny, studentów i doktorantów. Służyć ma zwłaszcza doskonaleniu warsztatu badawczego, ale będzie także pomocna tym wszystkim, którzy zamierzają rozwijać, weryfikować lub zmieniać swoje kompetencje badawcze.


Wstęp
Wojciech Czakon

1. Metodologia nauk o zarządzaniu
Jerzy Niemczyk
1.1. Wprowadzenie
1.2. Rozwój nauki
1.3. Empiryzm i dedukcja w metodologii nauk społecznych
1.4. Podejścia idiograficzne i nomotetyczne w metodologii nauk społecznych
1.5. Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych
1.6. Polimorfizm w metodologii nauk społecznych
1.7. Podsumowanie

2. Metodologia zarządzania - od fundamentalizmu do pluralizmu
Łukasz Sułkowski
2.1. Wprowadzenie
2.2. Metodologia i epistemologia zarządzania
2.3. Typy metod stosowanych w zarządzaniu
2.4. "Metoda naukowa" zarządzania
2.5. Pluralizm metodologiczny zarządzania
2.6. Metodologia paradygmatu dominującego w zarządzaniu
2.7. Metodologia paradygmatu alternatywnego w zarządzaniu
2.8. Podsumowanie

3. Oryginalność w badaniach naukowych w dyscyplinie zarządzania
Janusz Strużyna
3.1. Wprowadzenie
3.2. Oryginalność badań naukowych oparta na wypełnianiu luki wiedzy
3.3. Deklarowana przewaga problematyzacji nad zapełnianiem luki wiedzy
3.4. Krótkie uzupełnienie typów problematyzowanych założeń
3.5. Społeczne uwarunkowania oceny oryginalności naukowej
3.6. Podsumowanie

4. Rygor metodologiczny
Wojciech Czakon
4.1. Wprowadzenie
4.2. Istota rygoru metodologicznego
4.3. Znaczenie rygoru w rozwoju nauk o zarządzaniu
4.4. Rygor badań ilościowych - zagadnienie pomiaru
4.5. Rygor badań interpretatywnych - zagadnienie wiarygodności
4.6. Podsumowanie

5. Formułowanie i wartościowanie problemów naukowych
Jerzy Niemczyk
5.1. Wprowadzenie
5.2. Lokowanie problemów naukowych w naukach o zarządzaniu
5.3. Dochodzenie do problemów naukowych
5.4. Wartościowanie problemu naukowego w naukach o zarządzaniu
5.5. Podsumowanie

6. Metodyka systematycznego przeglądu literatury
Wojciech Czakon
6.1. Wprowadzenie
6.2. Uwarunkowania badania literatury w naukach o zarządzaniu
6.3. Istota systematycznego przeglądu literatury
6.4. Procedura systematycznego przeglądu literatury
6.5. Ocena przydatności systematycznego przeglądu literatury
6.6. Podsumowanie

7. Metodyka metaanalizy w naukach o zarządzaniu
Anna Gondek, Karolina Mazur
7.1. Wprowadzenie
7.2. Miejsce metaanalizy w badaniach naukowych
7.3. Procedura metaanalizy
7.4. Procedura wnioskowania statystycznego w metodyce metaanalizy
7.5. Metaregresja
7.6. Specyfika metaanalizy stosowanej w naukach o zarządzaniu
7.7. Podsumowanie

8. Wprowadzenie do badań jakościowych w naukach o zarządzaniu
Katarzyna Czernek
8.1. Wprowadzenie
8.2. Paradygmaty w naukach o zarządzaniu
8.3. Pojęcie i przesłanki stosowania badań jakościowych
8.4. Charakterystyka badań jakościowych na tle badań ilościowych
8.5. Procedura badawcza
8.6. Podsumowanie

9. Zastosowanie studiów przypadku w badaniach nauk o zarządzaniu
Wojciech Czakon
9.1. Wprowadzenie
9.2. Istota studiów przypadku
9.3. Cele studiowania przypadków
9.4. Procedura prowadzenia studium przypadku
9.5. Ocena przydatności studiowania przypadków
9.6. Podsumowanie

10. Metody eksperymentu i symulacji w naukach o zarządzaniu
Ewa Stańczyk-Hugiet
10.1. Wprowadzenie
10.2. Metody eksperymentu
10.3. Metody symulacji
10.4. Podsumowanie

11. Triangulacja - łączenie metod badawczych i urzetelnienie badań
Sylwia Stańczyk
11.1. Wprowadzenie
11.2. Rozwój triangulacji metod
11.3. Typy triangulacji
11.4. Techniki łączone w triangulacji
11.5. Triangulacja w badaniach kultur organizacyjnych
11.6. Uwarunkowania stosowania triangulacji
11.7. Procedura i praktyka triangulacji metod
11.8. Podsumowanie

12. Metodologiczne problemy ujęcia narracyjnego w badaniach nad organizacjami. Dyskurs organizacyjny
Bartłomiej J. Gabryś
12.1. Wprowadzenie
12.2. Istota procesu powstawania wiedzy teoretycznej
12.3. Założenia teoretyczne modelu procesowego
12.4. Ujęcie narracyjne i jego konsekwencje metodologiczne
12.5. Egzemplifikacja wykorzystania analizy narracji
12.6. Podsumowanie

13. Metody ilościowe w naukach o zarządzaniu - miejsce badań operacyjnych i modelowania ekonometrycznego
Tomasz Wachowicz
13.1. Wprowadzenie
13.2. Modele badań operacyjnych
13.3. Modelowanie ekonometryczne
13.4. Podsumowanie

14. Ilościowe badanie i operacjonalizacja zjawisk w naukach o zarządzaniu
Wojciech Dyduch
14.1. Wprowadzenie
14.2. Cel i przebieg badań z wykorzystaniem metod ilościowych
14.3. Od analizy literatury do hipotez badawczych
14.4. Gromadzenie danych
14.5. Przeprowadzenie badań i analiza danych
14.6. Podsumowanie

15. Metodyczne aspekty budowy modeli zachowań konsumentów na rynku
Sławomir Smyczek
15.1. Wprowadzenie
15.2. Istota i rodzaje modeli zachowań konsumentów
15.3. Podstawy metodyczne budowy modeli rynkowych zachowań konsumentów
15.4. Podsumowanie

16. Zaawansowane testowanie modeli badawczych
Justyna Światowiec-Szczepańska
16.1. Wprowadzenie
16.2. Podstawowe założenia modelowania strukturalnego
16.3. Procedura modelowania strukturalnego
16.4. Przykład modelowania strukturalnego
16.5. Podsumowanie

17. Analiza sieciowa w naukach o zarządzaniu
Patrycja Klimas
17.1. Wprowadzenie
17.2. Istota analizy sieciowej
17.3. Procedura przeprowadzania analizy sieciowej
17.4. Zastosowanie analizy sieciowej w naukach o zarządzaniu
17.5. Podsumowanie

18. Metody wielokryterialnej analizy decyzyjnej w ilościowych badaniach naukowych
Tomasz Wachowicz
18.1. Wprowadzenie
18.2. Charakterystyka wielokryterialnego problemu decyzyjnego
18.3. Procedura postępowania w procesie rozwiązywania wielokryterialnego problemu decyzyjnego
18.4. Metody prowadzenia analizy trade-off
18.5. Podsumowanie

19. Paradygmaty i teorie w naukach o zarządzaniu
Łukasz Sułkowski
19.1. Wprowadzenie
19.2. Rozumienie teorii w zarządzaniu
19.3. Rodzaje teorii w zarządzaniu
19.4. Paradygmat jako podstawa teorii organizacji i zarządzania
19.5. Klasyfikacje paradygmatów zarządzania
19.6. Strategie tworzenia teorii w naukach o zarządzaniu
19.7. Podsumowanie

Indeks
O autorach


460 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022