Istota i problemy poznania naukowego
Problemy poznania naukowego są przedmiotem zainteresowania każdego człowieka nauki.
W procesie poznania naukowego badacz dokonuje odkryć naukowych lub interpretuje znane
zjawiska w innym ujęciu, co powoduje przyrost wiedzy naukowej oraz rewolucyjne zmiany
paradygmatów przyjętych w określonej dyscyplinie naukowej. Bez względu na charakter
wytworzonej wiedzy wymagane jest, by cechowała ją wiarygodność, o której zaświadcza
w pierwszej kolejności etyczna postawa badacza i stosowanie metody naukowej w
rozwiązywaniu problemów naukowych. Autor monografii, jak sam zauważa, pragnie
podzielić się z czytelnikiem własną refleksją nad poznaniem naukowym. Autor nie
zakłada, iż jego monografia będzie kolejnym przepisem na to, jak prowadzić badania
naukowe, a tylko że pomoże w rozwianiu niektórych wątpliwości.
Monografia odnosi się do wybranych aspektów metodologii badań w naukach społecznych,
istotnych dla wszystkich dyscyplin w obszarze i dziedzinie nauk społecznych, ale szczególnie
do nauk o zarządzaniu. Autor wybrane problemy poznania naukowego opisał w sześciu
rozdziałach: w rozdziale pierwszym przybliża Czytelnikowi pojęcie i znaczenie nauki,
rozdział drugi dotyczy refleksji nad pracą naukową i dochodzenia do prawdy naukowej, w
rozdziale trzecim wskazuje na związki nauki ze światem techniki i jej wpływ na rozwój
cywilizacyjny człowieka, rozdział czwarty zawiera refleksje Autora nad wybranymi
elementami metodologii badań w dziedzinie nauk ekonomicznych, w rozdziale piątym Autor
zawarł ogólną refleksję dotyczącą cech pracownika nauki, omawiając m.in. znaczenie
intuicji w procesie badań, a następnie przedstawia problemy związane z opracowaniem
tekstu pracy naukowej i potencjalne błędy, które mogą wystąpić; z rozdziałem tym
bezpośrednio związany jest rozdział szósty, dotyczący etycznych aspektów nauki.
W refleksji nad nauką Autor wskazuje, że poznanie naukowe zbliża nas do prawdy, ale nie
osiągamy prawdy absolutnej, która jest nieosiągalna i pokazuje jakie przeszkody
napotyka się na drodze jej poszukiwania.
Wstęp
Rozdział 1
Pojęcie i znaczenie nauki
1.1. Nauka jako źródło wiedzy
1.2. Drogi poszukiwania prawdy
1.3. Istota poznania naukowego
Rozdział 2
Metody pracy naukowej
2.1. Pojęcie pracy naukowej
2.2. Podstawowe zasady stosowane w procesie badawczym
2.3. Wyjaśnianie
Rozdział 3
Powiązania nauki i techniki
3.1. Cykl rozwoju naukowo-technicznego
3.2. Relacje między nauką i techniką
3.3. Łańcuchy powiązań w nauce
Rozdział 4
Specyfika badań w naukach ekonomicznych
4.1. Metody badań w ekonomii
4.2. Problemy badań w zakresie zarządzania
4.3. Zmiany w obszarze badawczym
Rozdział 5
Cechy pracownika nauki i rezultaty pracy badawczej
5.1. Oczekiwania wobec naukowców
5.2. Intuicja jako ważna cech badacza
5.3. Problemy formułowania tekstów naukowych
Rozdział 6
Etyka pracy naukowej
6.1. Błędy i nadużycia w badaniach naukowych
6.2. Problemy rozwoju nauki
6.3. Zmiana postaw pracowników naukowych
Rozważania końcowe
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
O Autorze
190 stron, Format: 18.5x22.9, oprawa miękka