Sadyzm i przemoc w sztuce współczesnej
Piotr Maron ze znawstwem podejmuje się analizy tekstów
budzących częstokroć we współczesnej kulturze (kontrkulturze) duże kontrowersje. Dla
fanów tego rodzaju przekazu muzycznego niektóre teksty pełnią rolę wręcz manifestów
wyboru życiowej postawy, z którymi oni jako odbiorcy i docelowi adresaci silnie się
identyfikują. Z kolei innych słuchaczy te same teksty drażnią i oburzają, w pewnych
przypadkach postuluje się nawet prohibicję i cenzurę podobnych przekazów, uznanych –
z powodów aksjologicznych lub światopoglądowych – za teksty o treściach
nienadających się do publicznego prezentowania i propagowania. Sytuacja ta ukazuje, że
mają one również wymiar performatywny – na swój sposób działają (oddziałują) i
sprawiają, że w sferze kultury (nie tylko muzycznej) pojawiają się nowe konteksty. Tym
bardziej więc trafna jest decyzja Autora o podjęciu się analizy tych tekstów z punktu
widzenia antropologii kulturowej.
dr hab. Marek Rembierz
Wstęp. 5
Rozdział I
Założenia metodologiczne badań własnych . 11
1.1. Opis badanych grup . 11
1.2. Techniki i metody badawcze. 13
1.3. Omówienie źródeł i materiałów . 19
Rozdział II
Zdefiniowanie badanych zjawisk: sadyzm i przemoc w kulturze . 22
2.1. Zjawisko sadyzmu i przemocy. 23
2.2. Motywy i toposy literackie zawarte w sztuce . 41
Rozdział III
Analiza problemu badawczego na podstawie badań treści zawartych w muzyce .
56
3.1. Geneza powstania zjawiska i wybranych form muzycznych 58
3.2. Analiza i interpretacja tekstów piosenek poruszających tematy przemocy i sadyzmu .
62
3.2.1. Lata 80. XX wieku. 63
3.2.2. Lata 90. XX wieku . 102
3.2.3. XXI wiek . 141
3.3. Opinia odbiorców na temat sadyzmu i przemocy w muzyce . 182
Rozdział IV
Przemoc i sadyzm w sztukach audiowizualnych . 195
4.1. Geneza powstania wybranych gatunków filmowych . 197
4.2. Fenomen popularności: wywiady i opinie . 202
4.3. Archetyp bohatera i ofiary. 210
4.4. Rozpatrzenie problemu pod kątem zainteresowań badawczych antropologii kulturowej .
253
4.5. Występowanie problemu badawczego w mediach głównego nurtu. 259
Rozdział V
Tabuizacja a akceptacja sztuki – porównanie wybranych przykładów .
263
5.1. Odbiór społeczny sztuki . 264
5.2. Występowanie zjawiska w wymiarze medialnym . 269
5.3. Zjawisko tabuizacji sztuki w dzisiejszym świecie . 276
5.4. Neutralność sztuki . 282
Zakończenie . 285
Bibliografia . 291
299 stron, Format: 15.5x22.3, oprawa miękka