ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 49.90 47,41   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

POCZUCIE PODMIOTOWOŚCI KOMUNIKACYJNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM W POLSCE


SZOSTOK P.

wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 49.90 Twoja cena  47,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Poczucie podmiotowości komunikacyjnej w samorządzie terytorialnym w Polsce


Rozważania zaprezentowane w recenzowanej pracy mają charakter nie tylko analityczny i deskryptywny, lecz także syntetyczny i empiryczny.
Z tego powodu znacząco poszerzają stan naszej wiedzy o tej jakże ważkiej – z perspektywy potrzeb demokratycznego i obywatelskiego społeczeństwa, jak również rozwoju idei i praktyki samorządności terytorialnej w praworządnym państwie – problematyki dotykającej funkcjonowania złożonych mechanizmów szeroko rozumianej komunikacji w jednostkach samorządu terytorialnego i statusu obywatela jako podmiotu w tym procesie. [...] Praca jest wartościową pozycją wydawniczą, która wzbogaca i poszerza naszą wiedzę o funkcjonowaniu współczesnego systemu komunikowania społecznego na poziomie lokalnym o charakterze samo-rządowym oraz wpływu, jaki on wywiera na szersze przeobrażenia społeczne i tym samym na całą działalność systemu społeczno-politycznego oraz społeczno-kulturowego, których sprawne działanie nie może nie uwzględniać różnych aspektów komunikowania. Niniejsza praca ma także swoistą użyteczność praktyczną przede wszystkim dla działaczy i urzędników samorządu terytorialnego, a także dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz politologii i socjologii.

Z recenzji prof. zw. dr. hab. Ryszarda Kowalczyka


Wprowadzenie

Część 1: PODMIOTOWOŚĆ I KOMUNIKACJA W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM

1. Podmiotowość człowieka
1.1. Wprowadzenie w zagadnienie podmiotowości
1.2. Podmiotowość jako kategoria filozoficzna
1.3. Podmiotowość w koncepcjach psychologicznych
1.3.1. Wewnętrzność czy zewnętrzność?
1.3.2. Komponenty poczucia podmiotowości w koncepcjach psychologicznych
1.3.2.1. Poczucie sprawiedliwości
1.3.2.2. Poczucie sprawstwa
1.3.2.3. Wolność wyboru
1.3.3. Dlaczego ludzie nie bywają podmiotami?
1.3.4. Antyteza podmiotowości czyli alienacja człowieka
1.4. Podmiotowość w socjologii
1.5. Podmiotowość polityczna
1.6. Podmiotowość prawna
1.7. Podmiotowość - próba syntezy
1.8. Podmiotowość komunikacyjna?
1.9. Podmiotowość - podsumowanie

2. Podmiotowość samorządu terytorialnego
2.1. Idea podmiotowości w samorządzie
2.2. Podmiotowość w definicjach samorządu
2.3. Samorządność w Polsce - idee a rzeczywistość realizowana na przestrzeni lat
2.4. Społeczność lokalna a wspólnota samorządowa
2.5. Społeczeństwo obywatelskie
2.6. Partycypacja w samorządzie
2.6.1. Wybory jako przejaw partycypacji społecznej
2.6.2. Konsultacje społeczne jako sposób urzeczywistnienia demokracji partycypacyjnej
2.6.3. Badania społeczne jako narzędzie dialogu społecznego
2.6.4. Budżet partycypacyjny
2.6.5. Alternatywne formy partycypacji
2.6.6. Internet jako płaszczyzna partycypacji społecznej

3. Polityka komunikacyjna samorządu terytorialnego
3.1. Znaczenie komunikacji dla funkcjonowania samorządu terytorialnego
3.2. Obowiązki komunikacyjne samorządu
3.3. Społeczeństwo informacyjne i jego wyzwania
3.4. Polityka informacyjna jednostki samorządowej
3.4.1. Marketing terytorialny jako element polityki komunikacyjnej
3.5. Realizacja polityki informacyjnej
3.5.1. Bariery polityki informacyjnej
3.5.2. Instrumenty polityki informacyjnej samorządów
3.5.3. Wykorzystanie instrumentów komunikacyjnych
3.5.4. Zainteresowanie i poczucie poinformowania o sprawach lokalnych
3.5.5. Skuteczność komunikowania samorządów terytorialnych w Polsce
3.5.6. Źródła informacji o sprawach lokalnych
3.6.1. Wzajemne postrzeganie mieszkańców i samorządu

4. Miejsce komunikacji samorządowej w systemie komunikowania lokalnego
4.1. Ogólna charakterystyka komunikowania lokalnego
4.2. Media lokalne
4.2.1. Prasa lokalna
4.2.2. Prasa lokalna w Internecie
4.2.3. Lokalne media elektroniczne
4.2.3.1. Radio lokalne
4.2.3.2. Telewizja lokalna
4.2.3.3. Internet na poziomie lokalnym
4.3. Inne sposoby komunikowania lokalnego
4.4. Dziennikarstwo lokalne
4.5. Funkcje mediów lokalnych
4.6. Trudności i wyzwania komunikowania lokalnego
4.7. Komunikowanie samorządowe
4.7.1. Media samorządowe
Typologia mediów samorządowych
4.7.1.1. Prasa samorządowa
4.7.1.2. Radio samorządowe
4.7.1.3. Samorządowa telewizja kablowa
4.7.1.4. Internet jako narzędzie komunikacji samorządowej
4.7.2. Kontrowersje wokół mediów samorządowych
4.7.3. Funkcje komunikowania samorządowego
4.7.4. Wyzwania komunikowania samorządowego

Część 2: ROLA PODMIOTOWOŚCI KOMUNIKACYJNEJ DLA AKTYWNOŚCI OBYWATELSKIEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM - WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH

5. Założenia metodologiczne badań własnych i ogólne wyniki
5.1. Założenia przeprowadzonego badania i jego metodologia
5.2. Charakterystyka badanej populacji i ogólne wyniki badań

6. Komunikacja w środowisku lokalnym
6.1. Źródła informacji lokalnej
6.2. Ocena działalności władz zmierzającej do poznania zdania obywateli

7. Aktywność w środowisku lokalnym
7.1. Znajomość najważniejszych osób w otoczeniu lokalnym
7.2. Udział w lokalnych wyborach
7.3. Wyrażanie zdania w przestrzeni lokalnej
7.4. Przekonania na temat aktywności obywatelskiej
7.5. Świadomość prawa i instrumentów działania w przestrzeni lokalnej
7.6. Przekonania na temat sposobów działania w przestrzeni lokalnej
7.7. Przynależność do organizacji
7.8. Budżet obywatelski
7.9. Wymiar aktywności w środowisku lokalnym - podsumowanie

8. Podmiotowość ogólna
8.1. Poczucie sprawiedliwości
8.2. Poczucie bezpieczeństwa
8.3. Poczucie integracji z miejscowością
8.4. Możliwość samorealizacji
8.5. Wygłaszanie kontrowersyjnych opinii - niezależność od otoczenia
8.6. Poczucie bycia szanowanym
8.7. Poczucie podmiotowości ogólnej - podsumowanie

9. Podmiotowość komunikacyjna
9.1. Bycie informowanym o wydarzeniach w otoczeniu lokalnym
9.2. Bycie informowanym w kwestiach indywidualnie ważnych
9.3. Ocena własnej aktywności w procesie komunikowania
9.4. Poczucie skuteczności komunikacyjnej
9.5. Poczucie poinformowania praktycznego
9.6. Wyrażanie własnego zdania
9.7. Podmiotowość komunikacyjna i jej korelaty
9.8. Zainteresowanie życiem lokalnym a podmiotowość komunikacyjna
9.9. Źródła informacji lokalnej a podmiotowość komunikacyjna
9.10. Dostrzeganie działań władz mających na celu komunikację dwustronną a poczucie podmiotowości komunikacyjnej
9.11. Sposoby wyrażania zdania w przestrzeni publicznej a podmiotowość komunikacyjna
9.12. Poczucie podmiotowości - implikacje działania w środowisku lokalnym

10. Czy samorząd potrzebuje podmiotowości komunikacyjnej?
10.1. Ogólny stan podmiotowości wspólnot samorządowych
10.1.1. Najmocniejsze aspekty podmiotowości
10.1.2. Najsłabsze strony podmiotowości
10.1.3. Najważniejsze ograniczenia partycypacji społecznej w świetle przeprowadzonych badań
10.1.4. Weryfikacja hipotez badawczych
10.2. Implikacje wyników badań dla komunikowania samorządowego
10.2.1. Czy samorządy są skuteczne w komunikacji?
10.2.2. Największe braki w komunikacji
10.2.3. Wyzwania dla komunikacji samorządowej

Zamiast zakończenia - perspektywa badań nad podmiotowością komunikacyjną
Cele, które udało się zrealizować
Jak badać podmiotowość komunikacyjną - wskazówki do dalszych
poszukiwań

Źródła
Publikacje zwarte
Artykuły w czasopismach specjalistycznych
Artykuły w publikacjach zbiorowych
Inne źródła

Wykaz ilustracji

Aneks - wzór kwetionariusza


476 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022