|
MŁODZIEŻ O SOBIE I CODZIENNOŚCI SZKOLNEJ OBOK DYSKURSU JAKOŚCI
CIERZNIEWSKA R. GACKOWSKA M. LEWICKA M. wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 47.25 Twoja cena 44,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Młodzież o sobie i codzienności szkolnej obok dyskursu jakości
Bez wątpienia mamy tu do czynienia z refleksją
pedagogiczną znakomicie osadzoną w najnowszych narracjach kulturowych reprezentujących
relację pomiędzy teoretycznym opisem rzeczywistości społecznej (także edukacji) a
praktykami społecznymi. W tym sensie przyjęta w książce perspektywa epistemologiczna
oraz rezultaty przeprowadzonych badań ukazują, że to nie nadmiar teorii jest
ograniczający, ale jednoznaczny brak wiedzy w świadomości tych, którzy generują
roszczenia redukujące działalność nauczycieli do stosowania jednowymiarowych metod i
środków kształcenia poprzez uruchamianie szeregu mechanizmów kontrolujących ich
pracę. […] Przychylam się do czytelnie sformułowanej tezy Autorek, że edukacja jest
ryzykowna, ponieważ wzbudza poczucie możliwości u wychowanków, wyznaczając zarazem
oczekiwany przez świadomych pedagogów przełom epistemologiczny, interes poznawczy
rozumiany jako samopoznanie oraz uzyskiwanie samoświadomości podmiotów realizujących
swoje zadania rozwojowe również poprzez relacje z innymi. Mamy zatem do czynienia z
emancypacyjnym interesem poznawczym, który powinna uruchamiać każda instytucja
edukacyjna. […] A to, co wyznacza najważniejszy aspekt tej książki, to fakt, że
upomina się o to sama młodzież, której autorki oddają głos, unikając tym samym
marginalizacji tych, którym edukacja służyć powinna.
prof. nadzw. dr hab. Klaudia Węc
Na poziomie zarówno kulturowym, jak i cywilizacyjnym doszło w ostatnich dekadach
do fundamentalnych zmian życia społecznego. Głównymi beneficjentami i podmiotami
potencjalnych zagrożeń tych zmian są młodzi ludzie. Szeroko sprofilowany ogląd
zaproponowany przez Autorki sugeruje myślenie o szkole z uwzględnieniem kontekstów
wynikających ze społecznego funkcjonowania współczesnego człowieka, jego „charakteru
społecznego” tracącego zbalansowanie między indywidualnością a wspólnotowością.
Hermeneutyczna narracja prowadzona przez Autorki „obok dyskursu jakości edukacji”
jest konsekwentnym dopominaniem się o transcendentalny wymiar edukacji szkolnej, a więc
o niezbywalne zobowiązania, jakie mają dorośli wobec dzieci i młodzieży. […] Z tej
perspektywy zasadne są […] pytania o to, jak siebie postrzegają, jak sobie w tym
świecie radzą, jak interpretują swój świat społeczny (szkoły/klasy szkolnej), w którym
są zanurzeni, a odpowiedzi stają się kluczowe w procesie dostosowania zmian w systemie
edukacyjnym do potrzeb artykułowanych przez podmioty szkoły. […] Próba badawcza podjęta
i zaprezentowana przez Autorki w niniejszej publikacji może przyczynić się do
zrozumienia problematyki współczesnej młodzieży, jej potrzeb ulokowanych w
samorządności, wraz z poczuciem wpływu na codzienność szkolną. W tym sensie Autorki
zmierzają w kierunku poznania kondycji młodzieży oraz szkoły wraz z jej deficytami i
możliwymi do wydobycia walorami.
prof. nadzw. dr hab. Marta Urlińska
408 stron, Format: 20.4x14.9, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|