Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych
Analizując szerokie spektrum oddziaływań prowadzonych
przez kuratorów sądowych, które wykracza zdecydowanie poza ramy definicyjne programów
resocjalizacyjnych, trudno mi było znaleźć adekwatną propozycję ich ujęcia. Zatem
stoję konsekwentnie na stanowisku, że działania kuratorów, które nazwałem wybranymi
programami resocjalizacyjnymi, obejmują nie tylko aspekty readaptacji społecznej i
resocjalizacji, ale także oddziaływania korekcyjno-edukacyjne,
profilaktyczno-wychowawcze oraz terapeutyczno-diagnostyczne i wspierające.
Na całą książkę składa się wiele wartościowych
programów, które stanowią zaledwie część propozycji profilowanych działań
realizowanych przez Kuratorską Służbę Sądową w Polsce.
Książka została podzielona na 12 rozdziałów dotyczących
różnych sposobów oddziaływania na jednostkę i grupę, poprzedzonych kanwą
teoretyczną osadzoną na przesłankach skutecznej praktyki resocjalizacyjnej i analizie
dotychczasowych doświadczeń empirycznych. Są to propozycje oddziaływań, które zostały
stworzone przez praktyków i dla praktyków, ale także wszystkich zainteresowanych
skutecznym pomaganiem oraz przeciwdziałaniem wykluczeniu społecznemu w warunkach
środowiska otwartego. Dzięki przedkładanej Czytelnikowi publikacji możemy dowiedzieć
się, jak wiele innowacyjnych działań podejmują kuratorzy sądowi w pracy z
podopiecznymi, a także wdrożyć ich propozycje we własną metodykę pracy dzięki
czytelnym i praktycznym wskazówkom autorów poszczególnych rozdziałów. Warto dodać,
że kuratorzy sądowi, a także inni przedstawiciele służb społecznych znajdą w
książce interesującą propozycję refleksji nad własną tożsamością zawodową
poprzez program rozwoju poczucia kompetencji.
Na rynku wydawniczym wciąż jest mało propozycji
konkretnych rozwiązań metodycznych z punktu widzenia praktyki resocjalizacyjnej. Mam
nadzieję, że prezentowana książka pozwoli na szersze wdrożenie interdyscyplinarnej
metodyki pracy kuratora sądowego.
Od redaktora
Wstęp
Rozdział I
Mariusz Sztuka
Służba kuratorska wobec postulatu skutecznej praktyki resocjalizacyjnej
Probation service and the postulate of an effective rehabilitation practice
1.1. Rozwój koncepcji oddziaływania korekcyjnego
1.2. Model szacowania ryzyka/potrzeb w metodyce pracy kuratorów sądowych
Rozdział II
Łukasz Wirkus
Programy resocjalizacyjne - dotychczasowe doświadczenia i model teoretyczny
Rehabilitation programs - past experience and theoretical model
2.1 (U)więzienie - czy jest szansą na zmianę?
2.2. Uwarunkowania pytania o efektywność działalności resocjalizacyjnej
2.3. Resocjalizacja penitencjarna
2.4. Profil osobowościowy
2.5. Resocjalizacja w środowisku otwartym
2.6. Polityka karna - jaka jest, a jaka powinna być?
Rozdział III
Tomasz Głowik
Tożsamość zawodowa kuratora sądowego. Rozwój poczucia kompetencji
Professional identity of a probation officer. The development of a sense of
competence
3.1. Wprowadzenie
3.2. Teoretyczny model programu
3.3. Tożsamość zawodowa
3.4. Poczucie kompetencji
3.5. Cele programu
3.6. Prezentacja programu
3.7. Ewaluacja programu
3.8. Podsumowanie
Rozdział IV
Alina Prusinowska-Marek
Dziecko w dwóch rodzinach - działania rodzinnego kuratora sądowego na rzecz
utrzymania dziecka w rodzinie i jego rola w procesie reintegracji rodziny
Child in two families - the role of the family guardian in keeping the child
within its family of origin and supporting the child‘s reunification with their birth
family
4.1. Wprowadzenie
4.2. Dziecko w rodzinie biologicznej
4.3. Dziecko w pieczy zastępczej
4.4. Wnioski
Rozdział V
Paweł Kozłowski
Model grupowych oddziaływań resocjalizacyjnych młodzieży nieprzystosowanej
społecznie
The model of group rehabilitative interactions of socially maladjusted youth
5.1. Wprowadzenie
5.2. Założenia modelu teoretycznego oddziaływań w ośrodku kuratorskim
5.3. Zarys autorskiego programu grupowych działań resocjalizacyjnych dla nieletnich w
ośrodku kuratorskim
5.4. Proces ewaluacji działań resocjalizacyjnych realizowanych wobec nieletnich
5.5. Podsumowanie
Rozdział VI
Ewa Joanna Morawska, Jacek Zbigniew Morawski
Trening Zastępowania Agresji
Agression Replacement Training
6.1. Wprowadzenie
6.2. Fundamenty Aggression Replacement Training (ART)
6.3. Agresja
6.4. Trening umiejętności prospołecznych
6.5. Trening kontroli złości
6.6. Trening wnioskowania moralnego
6.7. Prowadzenie treningu
6.8. Ewaluacja
6.9. Podsumowanie
Rozdział VII
Krzysztof Stasiak, Iwona Dąbrowska-Cieślik, Krzysztof Okruciński
Udział kuratorów w realizacji programu korekcyjno-edukacyjnego dla sprawców
przemocy w rodzinie " Duluth"
Participation of the court probation officer in the implementation of the
correctional-education programme for the perpetrators of violence in a Duluth family
7.1. Wprowadzenie
7.2. Charakter zjawiska przemocy w rodzinie. Profil sprawcy przemocy na podstawie danych
statystycznych
7.3. Dlaczego kuratorzy sądowi realizują program korekcyjno-edukacyjny dla sprawców
przemocy?
7.4. Program korekcyjno-edukacyjny oparty na modelu Duluth
7.5. Wnioski
Rozdział VIII
Sylwia Moch-Piątek, Olga Geisler
Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR) jako alternatywna forma pracy
kuratora sądowego z nieletnimi, rodzinami i osobami uzależnionymi
Solution Focused Brief Therapy as an alternative form of a probation officer work
with a juvenile and addicts of both types: families and individuals
8.1. Skąd TSR w pracy kuratora sądowego?
8.2. Model, filozofia centralna i założenia Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach
8.3. TSR jako alternatywna forma pracy z rodzinami, nieletnimi i osobami uzależnionymi
8.4. Praca na zasobach
8.5. Praca ze skalą i jej zastosowanie w praktyce kuratora sądowego
8.6. Praca na wyjątkach
8.7. Praca techniką cudu
8.8. Inne metody pracy
8.9. Ewaluacja terapii
8.10. Podsumowanie
Rozdział IX
Honorata Czajkowska, Grzegorz Miśta
Program "Włączamy kulturę" jako szansa na nową jakość relacji
kurator-podopieczny oraz platforma współuczestniczenia społecznego
The "Turn on the culture" as an opportunity for a new quality in
probation officer-ward relation and as the co-participation social platform
9.1. Wprowadzenie
9.2. O projekcie "Włączamy kulturę"
9.3. Realizacja programu
9.4. Ewaluacja
9.5. Analiza wyników badań
9.6. Podsumowanie
Rozdział X
Robert Parol
Nabywanie kwalifikacji zawodowych z wykorzystaniem dualnego modelu kształcenia
przez młodzież zagrożoną niedostosowaniem społecznym
The vocational education with dual system of vocational training for young people
at risk of social maladjustment
10.1. Wprowadzenie
10.2. Opis modelu
10.3. Koncepcja kompetencji zawodowych
10.4. Krajowe Ramy Kwalifikacyjne
10.5. Doświadczenia systemu dualnego w efektywnym kształceniu zawodowym
10.6. Doświadczenia kształcenia zawodowego wypracowane w modelach i strukturach Izb
Rzemieślniczych w Polsce
10.7. Założenia projektu
10.8. Ewaluacja projektu
10.9. Wnioski z badań ewaluacyjnych
10.10. Podsumowanie
Rozdział XI
Paweł Nowak
Działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie
Actions for children and youth‘s safety on the Internet
11.1. Wprowadzenie
11.2. Cyberprzemoc - charakterystyka zjawiska
11.3. Prawne aspekty cyberstalkingu
11.4. Profilaktyka zagrożeń w sieci
11.5. Prezentacja projektu "Innowacją w Cyberprzemoc"
11.6. Wybrane metody pracy
11.7. Ewaluacja projektu
11.8. Rekomendacje
Rozdział XII
Łukasz Wirkus
Wybrane metody badań efektywności programów korekcyjnych i praktyczne
implikacje dla autorów
Selected methods of studying the efficiency of correctional programs and
implications for authors
12.1. Metody badań
12.2. Programy resocjalizacyjne i ich efektywność
12.3. Rekomendacje
Bibliografia
O autorach
Aneksy
270 stron, Format: 16.0x22.5cm. oprawa miękka