Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego
Perspektywa pedagogiczno-antropologiczna
Autor publikacji podjął tematykę rodzicielstwa adopcyjnego małżeństw
doświadczających niepowodzenia prokreacyjnego i związanej z tym niezamierzonej
bezdzietności. Zaprezentował własną koncepcję autokreacji małżonków do
wielowymiarowego rodzicielstwa.
Proces autokreacji ujmowany całościowo obejmuje świadomą pracę nad sobą małżonków,
transformatywne uczenie się biograficzne, autoformacyjne kierowanie własnym rozwojem
osobowym oraz samokształtowanie ja rodzica adopcyjnego w horyzoncie
agatologicznym i aksjologicznym. Złożony, wielowymiarowy charakter autokreacji został
ujęty na gruncie integralnej koncepcji człowieka, a problematykę usytuowano także w
kontekście antropologicznym, aksjologicznym i egzystencjalnym.
Wprowadzenie 13
1. Autokreacja w ujęciach interdyscyplinarnych i ujęciu pedagogicznym
33
1.1. Autokreacja w perspektywie egzystencjalnego stawania się i samospełnienia 35
1.2. Autokreacja w perspektywie kreatywnego myślenia i rozwoju osobowości 50
1.3. Autokreacja w perspektywie pedagogicznych aspektów samokształtowania 62
1.4. Autokreacja w perspektywie biograficznej 81
1.5. Autokreacja w perspektywie pedagogii agatologicznej 90
1.6. W stronę całościowego ujmowania autokreacji w refleksji pedagogicznej – autorska
propozycja 98
1.6.1. Pedagogiczne konteksty autokreacji ujmowanej całościowo 100
1.6.2. Autokreacja małżonków bezdzietnych jako warunek otwarcia się na rodzicielstwo
adopcyjne 104
2. Egzystencjalne wymiary doświadczenia niezamierzonej bezdzietności 115
2.1. Wokół wybranych aspektów dylematu egzystencji człowieka 117
2.2. Bycie i stawanie się człowieka w perspektywie duchowego wymiaru egzystencji 128
2.2.1. Sensotwórczy charakter zwrócenia się ku drugiemu człowiekowi 129
2.2.2. Wielowymiarowość ludzkiego bytu w świetle koncepcji dymensjonalnej 132
2.3. Dyskusja wokół antropologicznych i pedagogicznych aspektów zrodzenia z siebie człowieka
139
2.3.1. Koncepcja człowieka jako bytu osobowego w różnych ujęciach i przybliżeniach
140
2.3.2. Osobowa perspektywa płodności i prokreacji 146
2.4. Doświadczenie niezamierzonej bezdzietności w perspektywie cierpienia
egzystencjalnego 152
2.4.1. Niepłodność biologiczna jako źródło lęku i cierpienia egzystencjalnego 152
2.4.2. Osobotwórczy wymiar cierpienia małżonków doświadczających niezamierzonej
bezdzietności 160
2.5. Inspirowana nadzieją autokreacja do rodzicielstwa adopcyjnego na etapie
preparentalnym (perspektywa pedagogii nadziei) 165
3. Aksjosfera małżonków jako podstawa otwarcia się na rodzicielstwo
adopcyjne 173
3.1. Człowiek a świat wartości 175
3.1.1. Rozumienie wartości w świetle subiektywizmu i obiektywizmu aksjologicznego 177
3.1.2. Wokół koncepcji hierarchicznego porządku wartości 182
3.2. Znaczenie aksjosfery małżonków w sposobie odniesienia się do rodzicielstwa
adopcyjnego 188
3.3. Aksjologiczne podstawy wychowania w świetle etyki wartości 195
3.3.1. Człowiek jako wartość pierwotna źródłem refleksji o wychowaniu i
samowychowaniu 197
3.3.2. Wychowanie i samowychowanie zorientowane na wartości etyczne drogą osobowej
autokreacji 205
3.4. Wartości i sens życia z perspektywy analizy egzystencjalnej i pedagogicznej 216
3.4.1. Źródłowe znaczenie wartości i sensu życia dla osobowej autokreacji człowieka
217
3.4.2. Obecność drugiego człowieka w aksjologicznej perspektywie pedagogicznej 225
3.5. Autokreacja małżonków do rodzicielstwa adopcyjnego w perspektywie odpowiedzi na
wezwanie wartości etycznych 228
4. W stronę mentalnego przekroczenia granicy (nie)płodności biologicznej 235
4.1. Na drogach samostanowienia w ludzkim życiu 237
4.2. Pragnienie rodzicielstwa sensotwórczą siłą samookreślenia i samoakceptacji 241
4.2.1. Samookreślenie małżonków wobec dylematu wyboru wartości rodzicielstwa 242
4.2.2. Poziomy samoakceptacji małżonków w sytuacji niepowodzenia prokreacyjnego 246
4.3. Spotkanie z drugim człowiekiem jako źródło samookreślenia i samopotwierdzenia
ważności rodzicielstwa 253
4.3.1. Spotkanie z drugim człowiekiem jako wydarzenie 254
4.3.2. Bycie naprzeciw ty drugiego jako przestrzeń samookreślenia i samopotwierdzenia
małżonków 260
4.4. Transcendowanie własnej niepłodności biologicznej źródłem samospełnienia przez
czyn moralnie godziwy 263
5. Autokreacja do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego z perspektywy
pedagogiczno-antropologicznej 273
5.1. Autokreacja do rodzicielstwa adopcyjnego w świetle intencjonalnego zwrócenia się
ku drugiemu 276
5.1.1. Intencjonalność jako warunek autokreacji 276
5.1.2. Obszary intencjonalności jako podłoże wielowariantowości autokreacji 278
5.1.3. Drogi autokreacji do rodzicielstwa adopcyjnego 284
5.2. Nabywanie gotowości do rodzicielstwa adopcyjnego z perspektywy Tischnerowskiego „Genesis
z ducha” 289
5.2.1. Kategoria ja aksjologicznego jako źródłowe doświadczenie ja osoby 290
5.2.2. „Zostać zrodzonym” i „zrodzić siebie” – perspektywa intencjonalności
transcendentalnej 297
5.3. Osobowa perspektywa miłości rodzicielskiej 301
5.3.1. Integralne rozumienie miłości 302
5.3.2. Miłość rodzicielska drogą do duchowego jednoczenia rodzica z dzieckiem 307
5.4. Rodzicielstwo adopcyjne w świetle kategorii daru z siebie 313
5.4.1. Osobowy charakter daru z siebie 314
5.4.2. Rodzicielstwo jako wzajemność doświadczania daru obecności i miłości 318
5.5. Posiadanie dziecka a bycie rodzicem – w stronę osobowej relacji rodzicielskiej i
integralnego ujęcia wychowania 326
5.6. Wielowymiarowość rodzicielstwa adopcyjnego w perspektywie autokreacji małżonków
ujmowanej całościowo – autorskie podejście modelowe 334
Zakończenie 349
Bibliografia 359
Summary 385
385 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka