ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 33.00 31,35   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SĄDOWE MECHANIZMY OCHRONY PRAWORZĄDNOŚCI W POLSCE W ŚWIETLE NAJNOWSZEGO ORZECZNICTWA TRYBUNAŁU SPRAWIEDLIWOŚCI UE


BARCZ J. ZAWIDZKA-ŁOJEK A. RED.

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2018, wydanie I

cena netto: 33.00 Twoja cena  31,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Sądowe mechanizmy ochrony praworządności w Polsce w świetle najnowszego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE


Książka jest kontynuacją projektu, którego pierwsza część została opublikowana na początku 2018 r. – Wniosek Komisji Europejskiej w sprawie wszczęcia w stosunku do Polski procedury art. 7 TUE. Ramy prawno-polityczne (Warszawa 2018).
We wspomnianej wyżej publikacji omówiono również zwięźle zakres naruszeń praworządności w Polsce, wynikających z działań podejmowanych przez PiS, który stał się podstawą uzasadnionego wniosku Komisji Europejskiej i zarazem wystosowania kolejnych zaleceń adresowanych do polskiego rządu. W niniejszej książce poddano analizie rozwój sytuacji ustrojowej w Polsce od stycznia 2018 r. Z analizy tej wynika, że „dialog” prowadzony przez Komisję zamienił się w „monolog” Komisji (i innych organizacji międzynarodowych), na który rząd nie reaguje.

Paralelnie do międzyrządowej procedury art. 7 TUE, naruszanie praworządności w Polsce staje się w coraz większym stopniu przedmiotem procedur uruchamianych przed Trybunałem Sprawiedliwości UE. Te właśnie problemy są głównym przedmiotem rozważań w niniejszej książce.
Najpierw przypomina się rudymentarne informacje o statusie i roli Trybunału Sprawiedliwości UE, bowiem w tzw. narracji politycznej znaczenie Trybunału bywa wypaczane, a jego rola podważana. Następnie szczegółowej analizie poddano najnowsze orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE, w którym Trybunał potwierdził swoją kompetencję do zajmowania się kwestią praworządności (w tym przede wszystkim niezależności sądownictwa) jako ważnej „dziedziny objętej prawem Unii” (art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE): wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 27 lutego 2018 r. w sprawie C-64/16 Associaçao Sindical dos Juízes Portugueses przeciwko Tribunal de Conta) oraz wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 25 lipca 2018 r. w sprawie C-216/18 PPU LM (sprawa Celmer), w którym Trybunał wskazał, że sądy państw członkowskich mogą brać pod uwagę stan praworządności w państwie członkowskim, uzależniając od tego zakres realizacji współpracy określonej prawem UE.

Następstwa wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-216/18 PPU LM (sprawa Celmer) nie ograniczają się do Europejskiego Nakazu Aresztowania. Wskazuje on na możliwości uzależnienia zakresu korzystania ze środków i procedur unijnej przestrzeni prawnej od stanu praworządności w Polsce. Podsumowanie książki zawiera natomiast wnioski natury politycznej i prawnej wynikające z poprzedzających rozdziałów, odwołujące się do następstw narastającego stanu niepraworządności w Polsce w kontekście członkostwa w Unii Europejskiej.


Noty biograficzne autorów                       . 11
Wykaz akronimów                           13
Wstęp                                . 15

Rozdział 1
Dialog dotyczący praworządności pomiędzy Polską a instytucjami UE – perspektywa Komisji Europejskiej – Rafał Szyndlauer           19
1. Wprowadzenie                         . 19
2. Czy Komisja ma prawo ingerować w organizację wymiaru sprawiedliwości w państwach członkowskich UE?         . 22
2.1. W jaki sposób Polska naruszyła zasadę praworządności?    23
2.2. Ogólna podstawa prawna dla działań Komisji          24
3. Przebieg sporu o praworządność pomiędzy Polską a Komisją Europejską                      . 25
3.1. Początki sporu                       . 27
3.2. Uruchomienie wstępnej procedury ochrony praworządności – początek dialogu politycznego                29
3.3. Dalszy przebieg sporu o praworządność            . 33
4. Stanowisko innych instytucji UE                  37
4.1. Parlament Europejski                    . 37
4.1.1. Początek sporu o praworządność            . 38
4.1.2. Kolejne debaty i rezolucje               . 39
4.2. Rada UE                         . 42
4.2.1. Przebieg dyskusji w Radzie UE             42
4.2.2. Stanowiska państw członkowskich w zakresie sporu o praworządność                   . 44
4.3. Stanowisko Trybunału Sprawiedliwości UE           . 46
5. Wnioski – możliwe skutki sporu o praworządność          . 47
Bibliografia uzupełniająca                      . 49

Rozdział 2
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej na straży przestrzegania prawa unijnego – Anna Zawidzka-Łojek                 . 51
1. Wprowadzenie                         . 51
2. Rola Trybunału Sprawiedliwości UE w zapewnieniu jednolitego i skutecznego stosowania prawa UE                51
3. Struktura i kompetencje Trybunału Sprawiedliwości UE      . 56
4. Wnioski                            . 59
Bibliografia uzupełniająca                      . 59

Rozdział 3
Jak Trybunał Sprawiedliwości „aktywował” art. 19 ust. 1 TUE w kontekście praworządności: uwagi na tle sprawy C-64/16, Associaçao Sindical dos Juízes Portugueses – Piotr Bogdanowicz       61
1. Wprowadzenie                         . 61
2. Opinia Rzecznika Generalnego                  . 63
3. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE               . 64
4. Komentarz                           67
5. Wnioski                            . 71
Bibliografia uzupełniająca                      . 71

Rozdział 4
Naruszenie elementów zasady państwa prawa (art. 2 TUE) jako ograniczenie zasady wzajemnego zaufania w prawie Unii Europejskiej (w świetle wyroku LM (Celmer) – Maciej Taborowski           . 73
1. Wprowadzenie                         . 73
2. Ograniczenie zasady wzajemnego zaufania w kontekście ENA w świetle dotychczasowego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE                       . 76
3. Ograniczenie zasady wzajemnego zaufania w kontekście ENA w świetle wyroku LM (Celmer)                  . 79
4. Wstrzymanie wykonania ENA w świetle wyroku LM (Celmer)    83
5. Szerszy wymiar wyroku LM (Celmer) w kontekście ENA      87
6. Wnioski                            . 87
Bibliografia uzupełniająca                      . 88

Rozdział 5
Następstwa wyroku w sprawie LM (Celmer) i postępowania na podstawie art. 7 TUE dla funkcjonowania sądów polskich w ramach wspólnoty  prawnej UE – Agnieszka Frąckowiak-Adamska               89
1. Wprowadzenie                         . 89
2. Wzajemne zaufanie i uznawanie orzeczeń jako podstawa europejskiej przestrzeni sądowej                       . 92
2.1. Zasada wzajemnego uznawania orzeczeń w sprawach cywilnych i karnych                         . 92
2.2. Zasada wzajemnego zaufania w Przestrzeni Wolności,
Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości               96
3. Konsekwencje ograniczenia niezależności sądów dla funkcjonowania zasady wzajemnego zaufania wynikające z wyroku LM (Cermer)   98
4. Ewentualne konsekwencje wynikające z art. 7 TUE         . 102
5. Wnioski                            . 104
Bibliografia uzupełniająca                      . 105

Rozdział 6
Odpowiedź Polski na czwarte zalecenie Komisji Europejskiej w sprawie praworządności – Agnieszka Grzelak              . 107
1. Wprowadzenie                         . 107
2. Dialog Komisji Europejskiej z rządem RP w okresie styczeń – sierpień 2018                      110
3. Zmiany w Sądzie Najwyższym                   113
3.1. Ogólna ocena zmian w Sądzie Najwyższym           113
3.2. Przejście sędziów Sądu Najwyższego w stan spoczynku     114
3.3. Przerwanie kadencji I Prezesa Sądu Najwyższego        . 119
3.4. Procedura obsady wolnych stanowisk w Sądzie Najwyższym   121
3.5. Skarga nadzwyczajna                    . 123
4. Sytuacja w Krajowej Radzie Sądownictwa              124
4.1. Ogólna ocena zmian w Krajowej Radzie Sądownictwa     124
4.2. Nominacja nowych członków Krajowej Rady Sądownictwa   . 126
4.3. Przyszłość członkostwa Krajowej Rady Sądownictwa w ENCJ  127
5. Sytuacja w Trybunale Konstytucyjnym               . 128
6. Sądownictwo powszechne                     129
6.1. Odwołanie prezesów i wiceprezesów sądów powszechnych   . 129
6.2. Obniżenie wieku przejścia sędziów w stan spoczynku     . 131
7. Uwagi dodatkowe                        131
8. Wnioski                            . 133
Bibliografia uzupełniająca                      . 135
Podsumowanie i wnioski – Jan Barcz                   137

Załączniki
• Rozdział VIII (Sądy i Trybunały) Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (wyjątki)                              155
• Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 27 lutego 2018 r. w sprawie C-64/16 Associaçao Sindical dos Juízes Portugueses przeciwko Tribunal de Contas                         . 158
• Uwagi Polski z 7 maja 2018 r. w toku postępowania w sprawie C-216/18 PPU LM (sprawa Celmer)                      170
• Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 25 lipca 2018 r. w sprawie C-216/18 PPU LM (Celmer)                     . 183
• Komunikat prasowy Komisji Europejskiej z dnia 2 lipca 2018 r. informujący o wszczęciu przeciwko Polsce postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego UE (art. 258 TFUE) związanym z ustawą o Sądzie Najwyższym (IP/18/4341)         . 204
• Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 2 sierpnia 2018 r. (sygn. akt III UZP 4/18) wraz z uzasadnieniem            207
• Oświadczenie Kancelarii Prezydenta RP z dnia 2 sierpnia 2018 r. w nawiązaniu do postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 2 sierpnia 2018 roku                     . 224
• Stanowisko Kancelarii Prezydenta RP z dnia 3 sierpnia 2918 r. w sprawie postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 2 sierpnia 2018 roku      226
• Oświadczenie Zastępcy Prokuratora Generalnego Roberta Hernanda (w imieniu Prokuratora Generalnego) dotyczące postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 2 sierpnia 2018 roku            . 229
• Stanowiska i apele organizacji pozarządowych i prawników        233
List z 13 czerwca 2018 roku prezydentów, premierów, szefów MSZ i opozycjonistów do Komisji Europejskiej               . 233
Europo: broń Sądu Najwyższego! Apel ponad 120 organizacji
z czerwca 2018 roku do Jean-Claude Junckera, Przewodniczącego Komisji Europejskiej                        . 235
Naruszanie praworządności osłabia pozycję Polski w świecie. Stanowisko Konferencji Ambasadorów RP z dnia 31 maja 2018 roku  . 237
List twórców i naukowców do Komisji Europejskiej z czerwca 2018 roku                         239
List otwarty profesorów prawa z dnia 8 czerwca 2018 r. do Wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Fransa Timmermansa    242


244 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022