ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 47.25 44,89   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZMIANA KONSTYTUCJI V REPUBLIKI FRANCUSKIEJ PRZEDMIOT TRYB KONTROLA


KUBUJ K.

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2018, wydanie I

cena netto: 47.25 Twoja cena  44,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zmiana Konstytucji V Republiki Francuskiej

Przedmiot, tryb, kontrola


Przedmiotem monografii jest analiza zmiany Konstytucji V Republiki Francuskiej.

Długi czas obowiązywania Konstytucji V Republiki jest we francuskich warunkach przypadkiem szczególnym, gdyż jedynie ustawa zasadnicza III Republiki obowiązywała dłużej. Konstytucja z 1958 r. poddawana była licznym nowelizacjom: trzem w latach 60., dwóm w latach 70. i aż dziewiętnastu w latach 1992-2008, które, choć ze zmiennym natężeniem, zawsze wzbudzały dyskusje polityczne i doktrynalne. Proces szczegółowej „modernizacji” w 2008 r. przyczynił się do przeprowadzenia przeglądu jej słabości i pozytywów oraz skłonił do ożywionej dyskusji nad tym, co się potwierdziło bądź nie wytrzymało próby czasu.

Tytuł monografii odzwierciedla trzy główne sfery, w których została ujęta analizowana tematyka: przedmiot podlegający nowelizacji (konstytucja w jej szerokim rozumieniu), tryb dokonywania zmian prowadzących do modyfikacji tekstu konstytucji oraz kontrola konstytucyjności tego procesu.

Autorka koncentruje się na metodach dokonywania formalnych modyfikacji treści, co charakteryzuje prawnopozytywistyczne podejście do tego, co jest, a co nie jest zmianą (nowelizacją, uzupełnieniem). Sposoby nieformalnych przekształceń tekstu, dokonywane w trybie wykładni orzeczniczych lub wynikające z praktyki ustrojowej organów władzy państwowej, nie stanowią zatem głównego tematu rozważań. Nie zawsze jednak rozgraniczenie tych dwóch sfer – formalnej i nieformalnej – jest możliwe do precyzyjnego uchwycenia, zwłaszcza gdy – jak we Francji – na proces ten silnie oddziałuje praktyka organów władzy oraz aktywna działalność Rady Konstytucyjnej. Autorka prezentuje nie tylko aspekty formalnoprawne, które akcentuje tytuł książki, ale także szeroko całą francuską „kulturę konstytucyjną”.


Wykaz skrótów                             11
Wstęp                                13

Rozdział I. Trwałość i zmiana/y konstytucji. Zagadnienia teoretyczno-prawne                                27
A. Istota trwałości i zmienności konstytucji                . 27
B. Szczególny tryb zmiany – szczególny czynnik stabilizujący         32
C. Zakres zmiany konstytucji oraz uprawnień władzy ustrojodawczej w prawie i doktrynie prawa francuskiego               . 37
1. Zmiana konstytucji (révision) – próba definicji            . 37
2. Zakres władzy ustrojodawczej (pouvoir constituant) jako kryterium zakresu zmian konstytucji                     . 43
D. Wnioski                              . 50

Rozdział II. Geneza Konstytucji V Republiki oraz tryb jej uchwalenia na tle bogactwa francuskiej tradycji konstytucyjnej            53
A. „Le réformisme constitutionnel” – konstytucyjna droga ku Konstytucji V Republiki                            53
1. Początki francuskiej tradycji ustaw zasadniczych – prekursorzy i okres Wielkiej Rewolucji                     57
2. Tradycja cesarska (1799–1814)                   . 65
3. Tradycja parlamentarna (1814–1848)                67
4. Brak ciągłości politycznej (II Republika, II Cesarstwo)        69
5. Parlamentaryzm III i IV Republiki                 . 72
B. Koncepcje ustrojowe oraz tryb uchwalenia Konstytucji V Republiki   . 78
1. Idee generała de Gaulle’a                    . 78
2. Szczególny tryb uchwalenia Konstytucji V Republiki         . 83
C. Zmiany Konstytucji V Republiki (faktografia, typologia, klasyfikacja)   90
D. Wnioski                              . 94

Rozdział III. Charakter i struktura norm Konstytucji V Republiki    . 97
A. Uwagi ogólne                            97
B. Systematyka Konstytucji V Republiki                  101
C. Koncepcja bloc de constitutionnalité                  . 104
1. Narodziny koncepcji                       104
2. Zakres przedmiotowy                      . 107
D. Problem zróżnicowania i hierarchii norm konstytucyjnych         115
1. Zróżnicowanie norm i pytanie o hierarchię w obrębie bloc de constitutionnalité                      115
2. Supra-constitutionnalité i normy niezmienialne            . 117
E. Normy prawa międzynarodowego a bloc de constitutionnalité i hierarchia norm konstytucyjnych                  . 126
1. Normy prawa międzynarodowego a bloc de constitutionnalité    . 128
2. Normy prawa międzynarodowego a hierarchia norm konstytucyjnych . 134
F. Wnioski                              . 146

Rozdział IV. Procedury zmiany konstytucji               149
A. Informacje ogólne                          149
B. Zmiana konstytucji na podstawie art. 89 konstytucji (procedura zwykła)                         . 152
1. Uwarunkowania (ograniczenia) zmiany               . 153
1.1. Uwarunkowania sytuacyjne                   153
1.2. Uwarunkowania materialne                  . 155
2. Podstawowe fazy postępowania w sprawie nowelizacji konstytucji  . 157
2.1. Inicjatywa ustawodawcza                    157
2.2. Postępowanie w parlamencie                  179
2.3. Zatwierdzenie zmiany konstytucji                197
2.4. Promulgacja i wejście w życie ustawy konstytucyjnej        206
C. Zmiana konstytucji na gruncie art. 11 konstytucji            210
1. Przedmiot regulacji (zagadnienia podstawowe)            . 210
2. Przyczyny rozpatrywania art. 11 jako procedury zmiany konstytucji  . 219
3. Argumenty w sprawie dopuszczalności stosowania art. 11 dla zmiany konstytucji                       225
4. Znaczenie art. 11 dla zmiany ustawy zasadniczej w związku z ratyfikacją zobowiązań międzynarodowych            . 235
D. Ustawy organiczne w procesie zmiany konstytucji            . 239
1. Ustawy organiczne – przedmiot regulacji i tryb uchwalenia (zarys problematyki)                       . 239
2. Znaczenie ustaw organicznych dla zmiany konstytucji         . 244
E. Wnioski                              . 249

Rozdział V. Kontrola konstytucyjności ustaw konstytucyjnych . 255
A.    Informacje ogólne . 255
B.    Dylemat kompetencyjny . 258
1.    Brak kognicji 258
2. Nowe przesłanki 270
C. Suwerenność ustrojodawcy i granice dopuszczalnych zmian . 275
1. Wnioski Rady Konstytucyjnej 275
2.    Souveraineté du pouvoir constituant w świetle poglądów doktryny . 277
D.    Wnioski . 281

Zakończenie . 287
1. „Żywa” Konstytucja (Constitution vivante) 287
2. Niepewna procedura (procédure incertaine) 288
3. Procedura nieokreślona (uchwalenie – zmiana – uchylenie?) (Procédure indéfinie, élaboration – révision – abrogation?) 290
4. Suwerenna władza ustrojodawcza (z zastrzeżeniem) a państwo prawa (Pouvoir constituant souverain, sous réserve, et l’état de droit) 290
5. Procedura a rzeczywistość (procédure et réalité) . 293
6.    Bilans: postępująca „desakralizacja” Konstytucji z 1958 (désacralisation progressive) 295

Aneksy 299
Aneks 1. Konstytucja z dnia 4 października 1958 r. (wyciąg) 299
Aneks 2. Wykaz zmian Konstytucji z 1958 r 302
Aneks 3. Historyczne akty konstytucyjne 308

Bibliografia 309


336 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022