Kształcenie w zakresie etyki dziennikarskiej w kontekście mediów społecznościowych
Publikacja dotyczy bardzo aktualnych zagadnień, które teoretycy mediów, komunikacji
społecznej i dziennikarstwa dopiero badają, czyli wyzwań etycznych, jakie powstają w
wyniku upowszechniania się nowych mediów, a zwłaszcza mediów społecznościowych.
Przedmiotem badawczym podjętych badań, zaprezentowanych w niniejszej monografii, jest
kształcenie w zakresie etyki dziennikarskiej w Polsce. Głównym celem badań jest ocena
kształcenia w zakresie etyki dziennikarskiej w opinii studentów dziennikarstwa w Polsce
oraz określenie ich świadomości współczesnych dylematów etycznych związanych z
użytkowaniem mediów społecznościowych w pracy dziennikarskiej. Ta ocena odnosi się do
aktualnego kształcenia w zakresie etyki dziennikarskiej oraz wyzwań edukacyjnych w tym
temacie, które wynikają z dylematów etycznych pracy dziennikarskiej związanych z
użytkowaniem mediów społecznościowych. Z tak sformułowanego celu głównego wynikają
ogólne pytania badawcze: Jak studenci dziennikarstwa w Polsce oceniają zajęcia z etyki
dziennikarskiej? Jaka jest świadomość studentów dziennikarstwa w Polsce współczesnych
dylematów etycznych związanych z użytkowaniem mediów społecznościowych przez
dziennikarzy? oraz szczegółowe: Jak studenci dziennikarstwa oceniają zajęcia z etyki
dziennikarskiej, w których brali udział podczas studiów? Jak oceniają przydatność
tych zajęć? Czy – zdaniem studentów – taki przedmiot, jak etyka dziennikarska, jest
potrzebny? Jak oceniają aktualność zagadnień poruszanych na zajęciach z etyki
dziennikarskiej, w których brali udział? Jak oceniają sposób omówienia, opracowania
tych zagadnień?
Ocena kształcenia w zakresie etyki dziennikarskiej dokonana przez studentów
dziennikarstwa wyraża ich opinię na temat zajęć z etyki dziennikarskiej (i przedmiotów
pokrewnych, np. podstawy etyki dziennikarskiej, etyka mediów), a także ich
doświadczenia związane z edukacją w zakresie tego przedmiotu.
WSTĘP
CZĘŚĆ PIERWSZA ETYCZNE WYZWANIA MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH I EDUKACJI
DZIENNIKARSKIEJ
Rozdział 1
Media społecznościowe w przestrzeni medialnej
1.1. Zdefiniowanie mediów społecznościowych
1.2. Media społecznościowe w pracy dziennikarza
1.3. Informacyjna funkcja Facebooka i Twittera
1.4. Komunikacyjna funkcja Facebooka i Twittera
Rozdział 2
Deontologia i edukacja dziennikarska
2.1. Etyka dziennikarska jako etyka zawodowa
2.2. Etyka dziennikarska jako przedmiot akademicki
2.3. Etyka informacji i komunikacji
Rozdział 3
Dylematy etyczne dziennikarzy w mediach społecznościowych
3.1. Problematyka etyczna mediów społecznościowych
3.2. Zagrożenia dla dziennikarskich standardów etycznych na Facebooku
3.3. Zagrożenia dla dziennikarskich standardów etycznych na Twitterze
CZĘŚĆ DRUGA OCENA ZAJĘĆ Z ETYKI DZIENNIKARSKIEJ I DYLEMATY ETYCZNE MEDIÓW
SPOŁECZNOŚCIOWYCH W PRACY DZIENNIKARSKIEJ W OPINII STUDENTÓW DZIENNIKARSTWA W POLSCE
Rozdział 1
Wprowadzenie metodologiczne
1.1. Podstawowe założenia badawcze
1.2. Metody i techniki badawcze
1.3. Organizacja i przebieg badań
1.4. Charakterystyka badanej próby
Rozdział 2
Ocena etyki dziennikarskiej jako przedmiotu akademickiego przez studentów
2.1. Podstawowa ocena zajęć z etyki dziennikarskiej
2.1.1. Ocena zajęć a status zawodowy
2.1.2. Ocena zajęć a płeć
2.1.3. Ocena zajęć a uczelnia
2.2. Metody kształcenia na zajęciach z etyki dziennikarskiej
2.2.1. Metody kształcenia a status zawodowy
2.2.2. Metody kształcenia a płeć
2.2.3. Metody kształcenia a uczelnia
2.2.4. Metody kształcenia a rok studiów
2.3. Mocne strony zajęć z etyki dziennikarskiej
2.3.1. Mocne strony zajęć a status zawodowy
2.3.2. Mocne strony zajęć a płeć
2.3.3. Mocne strony zajęć a uczelnia
2.3.4. Mocne strony zajęć a rok studiów
2.4. Słabe strony zajęć z etyki dziennikarskiej
2.4.1. Słabe strony zajęć a status zawodowy
2.4.2. Słabe strony zajęć a płeć
2.4.3. Słabe strony zajęć a uczelnia
2.4.4. Słabe strony zajęć a rok studiów
2.5. Tematyka zajęć z etyki dziennikarskiej
2.5.1. Zagadnienia, których zabrakło na zajęciach z etyki dziennikarskiej
2.5.1.1. Uniwersytet Warszawski
2.5.1.2. Uniwersytet Jagielloński
2.5.1.3. Uniwersytet Wrocławski
2.5.1.4. Uniwersytet Śląski w Katowicach
2.5.1.5. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
2.5.1.6. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
2.5.1.7. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
2.5.1.8. Uniwersytet Łódzki
2.5.2. Aktywność dziennikarzy w mediach społecznościowych w programie kształcenia w
zakresie etyki dziennikarskiej
2.5.3. Zagadnienia omawiane na zajęciach z etyki dziennikarskiej
2.5.3.1. Zagadnienia omawiane a status zawodowy
2.5.3.2. Zagadnienia omawiane a płeć
2.5.3.3. Zagadnienia omawiane a uczelnia
2.5.3.4. Zagadnienia omawiane a rok studiów
2.5.4. Stopień omawiania zagadnień z etyki dziennikarskiej
2.5.4.1. Stopień omawiania zagadnień a status zawodowy
2.5.4.2. Stopień omawiania zagadnień a płeć
2.5.4.3. Stopień omawiania zagadnień a uczelnia
2.5.4.4. Stopień omawiania zagadnień a rok studiów
2.5.5. Propozycje rozbudowy programu kształcenia a współczesne wyzwania pracy
dziennikarskiej
2.5.5.1. Uniwersytet Warszawski
2.5.5.2. Uniwersytet Jagielloński
2.5.5.3. Uniwersytet Wrocławski
2.5.5.4. Uniwersytet Śląski w Katowicach
2.5.5.5. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
2.5.5.6. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
2.5.5.7. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
2.5.5.8. Uniwersytet Łódzki
2.6. Ponowny udział w zajęciach z etyki dziennikarskiej
Rozdział 3
Dylematy etyczne w użytkowaniu mediów społecznościowych w pracy dziennikarza w
opinii studentów
3.1. Rozwój mediów społecznościowych a dylematy etyczne w pracy dziennikarza
3.2. Rodzaje współczesnych dylematów etycznych
3.2.1. Uniwersytet Warszawski
3.2.2. Uniwersytet Jagielloński
3.2.3. Uniwersytet Wrocławski
3.2.4. Uniwersytet Śląski w Katowicach
3.2.5. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
3.2.6. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
3.2.7. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
3.2.8. Uniwersytet Łódzki
3.3. Zawód dziennikarza i dylematy etyczne - przeszłe i aktualne
3.4. Sposoby przestrzegania etyki dziennikarskiej
3.4.1. Sposoby przestrzegania a status zawodowy
3.4.2. Sposoby przestrzegania a płeć
3.4.3. Sposoby przestrzegania a uczelnia
3.4.4. Sposoby przestrzegania a rok studiów
CZĘŚĆ TRZECIA OCENA I DYLEMATY ETYKI DZIENNIKARSKIEJ W UJĘCIU STUDENTÓW
DZIENNIKARSTWA - WNIOSKI Z BADAŃ
Rozdział 1
Ocena zajęć z etyki dziennikarskiej przez studentów
1.1. Postawa studentów wobec zajęć
1.2. Stosunek studentów do omawianych zagadnień
1.3. Zagadnienia, których zabrakło na zajęciach
1.4. Propozycje rozbudowy programu kształcenia
1.5. Wpływ zmiennych niezależnych na ocenę zajęć
1.5.1. Ocena zajęć a płeć
1.5.2. Ocena zajęć a status zawodowy
1.5.3. Ocena zajęć a uczelnia
1.5.4. Ocena zajęć a rok studiów
Rozdział 2
Świadomość dylematów etycznych mediów społecznościowych w pracy
dziennikarza
ZAKOŃCZENIE
CONCLUSION
Bibliografia
Aneksy
Aneks 1. Jak media społecznościowe wpływają na etykę dziennikarską?
Aneks 2. Podręcznik etyki NPR - media społecznościowe
Aneks 3. Kwestionariusz ankiety
Aneks 4. Wyniki testów statystycznych oraz poziomy istotności dla kluczowych analiz
związków statystycznych
Wykaz wykresów, tabel i rysunków
454 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka