Poufne osobowe źródła informacji
Aspekty kryminalistyczne i prawnodowodowe
Monografia dotyczy fundamentalnej formy czynności operacyjno-rozpoznawczych jaką
jest współpraca z poufnymi osobowymi źródłami informacji.
Prowadzona przez wszystkie służby policyjne, ukierunkowana jest w głównej mierze na
zdobycie informacji służących walce z przestępczością. W polskim systemie prawa ma w
istocie nieuregulowany charakter. Praca ma charakter interdyscyplinarny i stanowi
kompleksową analizę tej formy pracy operacyjnej. Dokonano w niej interpretacji
wszystkich zagadnień budzących wątpliwości zarówno z teoretycznego, jak i
praktycznego punktu widzenia. Przedstawiono w niej szereg rozwiązań mogących podnieść
efektywność tej współpracy. W szczególności dotyczy to dostrzeżonej konieczności
wprowadzenia ustawowo określonego zakresu oportunizmu procesowego oraz zmian w modelu
prokuratorskiej kontroli czynności operacyjno-rozpoznawczych.
Książka zainteresuje funkcjonariuszy służb policyjnych i specjalnych, wykładowców
i słuchaczy szkół policyjnych, studentów prawa oraz bezpieczeństwa wewnętrznego,
prokuratorów i sędziów.
Wstęp
Rozdział 1. Rola poufnych osobowych źródeł informacji w systemie czynności
operacyjno-rozpoznawczych
1.1. Czynności operacyjno-rozpoznawcze – istota i znaczenie
1.2. Osobowe a rzeczowe formy pracy operacyjnej
1.3. Poufne osobowe źródła informacji a inne osoby udzielające pomocy
1.4. Poufne osobowe źródła informacji a funkcjonariusze „pod przykryciem”
1.5. Poufne osobowe źródła informacji a funkcje czynności operacyjno-rozpoznawczych
1.6. Zasady współpracy z poufnymi osobowymi źródłami informacji i zakres ich obowiązywania
1.7. Poufne osobowe źródła informacji a podstępne zabiegi i zakazy dowodowe
1.7.1. Podstęp w czynnościach operacyjno-rozpoznawczych
1.7.2. Teoria przedłużonego działania gwarancji procesowych
Rozdział 2. Podstawy prawne współpracy z poufnymi osobowymi źródłami
informacji – rozważania na tle historycznym i porównawczym
2.1. Podstawy prawne współpracy z poufnymi osobowymi źródłami informacji w
ustawodawstwie polskim przed rokiem 1990
2.1.1. Lata 1918–1939
2.1.2. Lata 1944–1989
2.2. Podstawy prawne współpracy z poufnymi osobowymi źródłami informacji w ustawach
policyjnych z roku 1990
2.2.1. Osoba udzielająca pomocy a doraźnie udzielająca pomocy
2.2.2. Odszkodowanie dla poufnych osobowych źródeł informacji
2.2.3. Podstawy prawne pozyskiwania informacji o poufnych osobowych źródłach informacji
2.3. Podstawy prawne współpracy z poufnymi osobowymi źródłami informacji w projektach
ustawy o czynnościach operacyjno-rozpoznawczych
2.4. Podstawy prawne współpracy z poufnymi osobowymi źródłami informacji w wybranych
systemach prawnych
2.4.1. Rosja i Białoruś
2.4.2. Ukraina
2.4.3. Niemcy
2.4.4. Stany Zjednoczone
2.4.5. Wielka Brytania
Rozdział 3. Współpraca z poufnymi osobowymi źródłami informacji – pojęcie,
warunki, zadania i kategorie
3.1. Pojęcie współpracy
3.2. Motywy podjęcia współpracy
3.3. Charakter prawny współpracy
3.4. Ograniczenia przedmiotowe i podmiotowe współpracy
3.5. Kategorie poufnych osobowych źródeł informacji
3.5.1. Osoba informująca
3.5.2. Informator
3.5.3. Współpracownik
3.5.4. Agent
3.5.5. Osoba udzielająca pomocy w działaniach podejmowanych na podstawie art. 19a ust. 1
i 2 UoPol, art. 9f ust. 1 i 2 UoSG, art. 32 ust. 1 i 2 UoŻW, art. 19 ust. 1 i 3 UoCBA
3.5.6. Agent więzienny (celny)
Rozdział 4. Wykorzystanie informacji uzyskanych od poufnych osobowych źródeł
informacji i zagrożenia związane ze współpracą
4.1. Informacje o źródłach dowodowych i kierunkowanie czynności dowodowych
4.2. Poufne osobowe źródło informacji jako świadek utajniony
4.3. Tymczasowe aresztowanie na podstawie art. 26 ustawy o działaniach
antyterrorystycznych
4.4. Zależności pomiędzy poufnymi osobowymi źródłami informacji a wybranymi formami
pracy operacyjnej
4.4.1. Kontrola operacyjna
4.4.2. Zakup kontrolowany
4.4.3. Kontrolowane przyjęcie lub wręczenie korzyści majątkowej
4.4.4. Przesyłka niejawnie nadzorowana
4.5. Zagrożenia związane ze współpracą z poufnymi osobowymi źródłami informacji
4.5.1. Pomówienia funkcjonariuszy przez poufne osobowe źródła informacji
4.5.2. Ujawnienie tajemnicy przy zlecaniu zadań poufnym osobowym źródłom informacji
oraz dezintegracji i dezinformacji grup przestępczych
4.5.3. Udział poufnych osobowych źródeł informacji w przestępstwach w ramach własnej
działalności i zleconych zadań
4.5.4. Postępowanie z przedmiotami dostarczonymi przez poufne osobowe źródła
informacji
4.5.5. Pozyskanie funkcjonariuszy do współpracy przez grupy przestępcze
Rozdział 5. Model współpracy z poufnymi osobowymi źródłami informacji
5.1. Statystyka czy efektywność
5.1.1. Wymagania statystyczne
5.1.2. Działania kontrolne
5.1.3. Przyczyny spadku efektywności współpracy z poufnymi osobowymi źródłami
informacji
5.2. Wynagradzanie poufnych osobowych źródeł informacji
5.2.1. Fundusz operacyjny
5.2.2. Zasady wynagradzania
5.2.3. Nieprawidłowości związane z wynagradzaniem i ich przyczyny
5.3. System nadzoru nad współpracą z poufnymi osobowymi źródłami informacji
5.3.1. Braki obecnego systemu nadzoru
5.3.2. Spotkania kontrolne
5.3.3. Funkcjonariusz asystujący
5.3.4. Alternatywne systemy kontroli
5.3.4.1. Poligraf
5.3.4.2. Analizator głosu
5.3.4.3. Badania pismoznawcze
5.3.5. Zmiana modelu nadzoru
Rozdział 6. Udział prokuratury w procedurach związanych z poufnymi osobowymi źródłami
informacji
6.1. Relacje czynności operacyjno-rozpoznawczych do czynności procesowych
6.2. Obecny model prokuratorskiej kontroli czynności operacyjno-rozpoznawczych
6.3. Proponowany model prokuratorskiej kontroli czynności operacyjno-rozpoznawczych i
udziału we współpracy z poufnymi osobowymi źródłami informacji
6.4. Informator śledczy
6.4.1. Zagrożenie zorganizowaną przestępczością ekonomiczną
6.4.2. Świadek koronny
6.4.3. Mały świadek koronny
6.4.4. Świadek utajniony
6.4.5. Wykorzystywanie przez prokuraturę poufnych osobowych źródeł informacji w
zwalczaniu zorganizowanych grup przestępczych
6.4.6. Motywy podjęcia współpracy przez poufne osobowe źródła informacji
6.4.7. Koncepcja informatora śledczego
6.4.7.1. Warunki przeprowadzenia procedury
6.4.8. Uchylenie tymczasowego aresztowania wobec osoby przekazującej informacje
operacyjne
6.4.9. Uzyskanie przez skazanego odroczenia lub przerwy w wykonaniu kary pozbawienia wolności
w zamian za przekazywanie informacji operacyjnych
Wnioski końcowe
Spis literatury
384 strony, Format: 16.3x23.2, oprawa miękka