Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych
Książka stanowi istotny głos w dyskusji nad uwarunkowaniami, specyfiką, sposobami
przezwyciężania i skutkami sytuacji trudnych, które są udziałem młodzieży.
Umożliwi ona pogłębienie refleksji nad znaczeniem sytuacji trudnych, ich istotą,
poszukiwaniem sposobów konstruktywnego rozwiązywania tych sytuacji przez młodzież.
Wstęp
Część pierwsza. Strategie destruktywnego i konstruktywnego radzenia sobie
młodzieży dorastającej w sytuacji konfliktu społecznego w relacji do rodzinnych
uwarunkowań
Rozdział 1. Problematyka strategii destruktywnego i konstruktywnego radzenia
sobie w sytuacji konfliktu społecznego z uwzględnieniem rodzinnych uwarunkowań – w
literaturze przedmiotu
1. Sytuacja konfliktu społecznego jako sytuacja trudna
2. Strategie destruktywnego i konstruktywnego radzenia sobie w kontekście sytuacji
konfliktu społecznego
3. Rola postaw rodzicielskich w generowaniu strategii destruktywnego i konstruktywnego
radzenia sobie w sytuacji konfliktu społecznego
4. Modelujący wpływ rodziców w kształtowaniu strategii destruktywnego i
konstruktywnego radzenia sobie w sytuacji konfliktu społecznego
Rozdział 2. Założenia metodologiczne i prezentacja metody badań
1. Problem badawczy
2. Metoda i narzędzia badawcze
3. Badana grupa i procedura badania
Rozdział 3. Rodzinne uwarunkowania strategii radzenia sobie młodzieży w
sytuacji konfliktu społecznego w świetle wyników badań
1. Percepcja postaw rodzicielskich a strategie destruktywnego i konstruktywnego radzenia
sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego
2. Strategie radzenia sobie rodziców w sytuacji konfliktu społecznego w percepcji młodzieży
a przejawiane przez nią strategie destruktywnego i konstruktywnego radzenia sobie w
sytuacji konfliktu społecznego
3. Zmienne rodzinne jako determinanty strategii destruktywnego i konstruktywnego radzenia
sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego
4. Podsumowanie wyników badań
Część druga. Radzenie sobie młodzieży z niepełnosprawnością w
sytuacjach trudnych
Rozdział 1. Dorastanie jako okres zmagań z sytuacjami trudnymi
1. Obszary zadań rozwojowych i sytuacji trudnych młodzieży
2. Aktywność zaradcza młodzieży wobec sytuacji trudnych
3. Uwarunkowania i efektywność radzenia sobie
Rozdział 2. Typowe i specyficzne sytuacje trudne oraz aktywność zaradcza młodzieży
z niepełnosprawnością
1. Niepełnosprawność jako czynnik psychologicznego stresu zadaniowego i społecznego
2. Społeczne i osobiste oblicza sytuacji trudnych młodzieży niepełnosprawnej
3. Dynamika radzenia sobie młodzieży z niepełnosprawnością w kontekście
uniwersalnego procesu przystosowania
4. Specyficzne sytuacje trudne i radzenie sobie różnych grup młodzieży niepełnosprawnej
4.1. Młodzież z zaburzeniami widzenia
4.2. Młodzież z zaburzeniami słyszenia
4.3. Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną
4.4. Młodzież z dysfunkcją narządu ruchu
4.5. Młodzież przewlekle chora
Rozdział 3. Pomoc młodzieży niepełnosprawnej w przezwyciężaniu sytuacji
trudnych w kontekście różnych podejść teoretycznych
Rozdział 4. Metody badania doświadczeń stresowych i aktywności zaradczejmłodzieży
niepełnosprawnej
Część trzecia. Autodestruktywne zachowania młodzieży w sytuacjach
trudnych
Rozdział 1. Adolescencja czasem niepokoju i buntu
1. Specyfika okresu dorastania w psychologicznej perspektywie
2. Stresory sytuacji trudnych i ich konsekwencje dla adolescentów
3. Etiologia agresji i autoagresji nastolatków
3.1. Agresja
3.2. Autoagresja
Rozdział 2. Wybrane przejawy zachowań autodestruktywnych
1. Samozniszczenie – samobójstwo, samookaleczenia
2. Uzależnienia substancyjne
3. Uzależnienia behawioralne – kult ciała
3.1. Piercing i tatuowanie
3.2. Zaburzenia łaknienia
3.3. Dysmorfofobia
4. Zaburzenia pozorowane
Rozdział 3. Wspomaganie dorastającej młodzieży
Zakończenie
Bibliografia
Biogramy autorów
222 strony, Format: 16.4x23.2, oprawa miękka