Rynek dzieł sztuki
Podejście inwestycyjne i behawioralne
Monografia jest rozprawą przekrojową i multidyscyplinarną. Z jednej strony, dotyczy
ona rynku dzieł sztuki jako przykładu rynku efemerycznego dobra unikatowego, które
wymyka się zasadom ekonomii neoklasycznej i teorii użyteczności von
Neumanna-Morgensterna. Z drugiej, koncentruje się na typowo neoklasycznych parametrach
inwestycyjnych: stopy zwrotu, wskaźników korelacji i efektywności rynkowej. Trzecią
dziedziną włączoną do dyskursu jest ekonomia behawioralna, której zadaniem jest wytłumaczenie
powtarzalnych i systematycznych nieefektywności rynku dzieł sztuki, związanych z
nieracjonalnym zachowaniem uczestników rynku, kiedy to emocje łączą się z próbami
przeprowadzania racjonalnych inwestycji.
Rynek dzieł sztuki cieszy się obecnie ogromnym zainteresowaniem ekonomistów i
inwestorów. Może to prowadzić do wystąpienia określonych zagrożeń. Jednym z nich
jest zaliczenie w ogólnej świadomości dóbr unikatowych (a razem z nimi i dzieł
sztuki) do kategorii produktów sensu stricto inwestycyjnych. Jako takowe byłyby tylko
kolejną klasą aktywów, Podobnie jak akcje, obligacje czy jednostki funduszy
inwestycyjnych. Celem tej monografii jest wykazanie, iż takie rozumowanie niesie ze sobą
ryzyko popełnienia błędu.
Wstęp
Rozdział 1. Dobra unikatowe
1.1. Dobra unikatowe
1.2. Dobra unikatowe jako dobra kultury
1.3. Podsumowanie
Rozdział 2. Ekonomiczna analiza rynku dzieł sztuki jako platformy wymiany dóbr
unikatowych
2.1. Rynek dzieł sztuki – definicja
2.2. Rozwój rynku dzieł sztuki
2.3. Bańka spekulacyjna lat 80. XX w. i czasy współczesne
2.4. Powstanie i rozwój rynku sztuki w Polsce
2.5. Rynek dzieł sztuki jako przemysł sztuki
2.6. Struktura rynku dzieł sztuki
2.6.1. Rynek pierwotny
2.6.2. Rynek wtórny
2.7. Przenikanie się rynku pierwotnego i wtórnego
2.8. Struktura popytu i podaży na rynku dzieł sztuki
2.8.1. Podaż pierwotna
2.8.2. Popyt pierwotny
2.8.3. Podaż wtórna
2.8.4. Popyt na rynku wtórnym
2.9. Główne segmenty rynku dzieł sztuki
2.10. Specyficzne czynniki ryzyka rynku dzieł sztuki
2.11. Podsumowanie
Rozdział 3. Podejście inwestycyjne do rynku sztuki
3.1. Zagadnienie wiarygodności i dostępności istniejących danych statystycznych
3.1.1. Brak danych dotyczących całości rynku dzieł sztuki
3.1.2. Występowanie systemu cen rezerwowych
3.1.3. Występowanie gwarancji sprzedaży
3.1.4. Stosowanie tzw. cen warunkowych
3.1.5. Pojawianie się transakcji niezrealizowanych
3.1.6. Stosowanie zabiegów tzw. rozkręcania licytacji i sztucznych zleceń
3.1.7. Występowanie zjawiska tzw. obiektów spalonych
3.2. Korelacja stóp zwrotu z inwestycji w dzieła sztuki ze stopami zwrotu z instrumentów
finansowych
3.3. Uwagi dotyczące możliwości stosowania CAPM na rynku dzieł sztuki
3.4. Badania stóp zwrotu z inwestycji w dzieła sztuki
3.4.1. Model RSR
3.4.2. Modelowanie hedoniczne
3.4.3. Podsumowanie metod RSR i hedonicznej
3.5. Analiza badań ekonometrycznych rynku dzieł sztuki
3.6. Komentarz do ekonometrycznych badań rynku dzieł sztuki
3.7. Fundusze dzieł sztuki (art funds)
3.8. Podsumowanie
Rozdział 4. Efektywność rynku dzieł sztuki
4.1. Model efektywności rynku E. Famy
4.2. Indeksy rynku dzieł sztuki
4.3. Opis danych wykorzystanych w modelu
4.4. Metodologia badań
4.5. Wyniki badań
4.6. Przyczyny niskiej efektywności rynku dzieł sztuki – asymetria informacji i sygnały
4.7. Arbitrażowa efektywność rynku i inne modele behawioralne
4.8. Podsumowanie
Rozdział 5. Podejście klasyczne i behawioralne do waluacji dóbr unikatowych na
przykładzie rynku dzieł sztuki
5.1. Pojęcie wartości
5.2. Nośnik kultury
5.3. Rewolucja marginalistyczna. Klasyczna teoria wartości
5.4. Podejście behawioralne
5.5. Rynek dzieł sztuki jako rynek behawioralny
5.6. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
171 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka