ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

CYFROWE DZIECI ZJAWISKO UWARUNKOWANIA KLUCZOWE PROBLEMY


BĘBAS S. JĘDRZEJKO M.Z. KASPRZAK K. SZWEDZIK A. TAPER A. RED.

wydawnictwo: ASPRA , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 64.00 Twoja cena  60,80 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Cyfrowe dzieci

Zjawisko, uwarunkowania, kluczowe problemy


Sam problem cyberprzestrzeni, obecności w niej pokolenia najmłodszych nie jest zagadnieniem, które można po prostu rozstrzygnąć, rozwiązać, zniwelować. Takie ewentualne próby byłyby przejawem naiwności i braku kontaktu z rzeczywistością. Lektura książki daje nieodparte wrażenie, że istnieje rzeczywistość, która może nas poprowadzić do najwspanialszych możliwości rozwojowych. Jednak, pozostawiona bez jakichkolwiek pedagogiczno-humanistycznych oględzin i aksjonormatywnego ujarzmienia najprawdopodobniej obróciłaby się przeciwko nam. Cieszy fakt, że czytelnik otrzymuje tak zaawansowane merytorycznie narzędzie dla takich właśnie możliwych – i całkiem prawdopodobnych w pozytywne skutki – namysłów i działań.

dr hab. prof. AJP Paweł Prüfer

Monografia wieloautorska "Cyfrowe dzieci" pokazuje szeroki wachlarz obrazów dzieci, społeczeństwa i edukacji wraz z próbą ich przeanalizowania z różnych perspektyw teoretycznych i empirycznych. W publikacji podkreślane są globalne i lokalne oblicza rozwoju dziecka, jego relacji z otoczeniem społecznym (swoistej przestrzeni edukacyjnej), jak również współczesne przemiany teorii i praktyki edukacyjnej (w poszczególnych rozdziałach prezentowana jest edukacja jako dziedzina zabezpieczania potrzeb społeczeństwa – jako całości, oraz jako sfera zaspakajania specyficznych potrzeb indywidualnych). Można odnieść wrażenie, że szczególnym zamiarem i istotną perspektywą teoretyczno-empiryczną (uwidaczniająca się również w układzie książki) jest ta, którą określić można jako społeczno-aksjologiczną. Autorzy, oprócz głęboko i poprawnie metodologicznie poczynionych analiz, przybliżają treści o charakterze refleksyjno-przeglądowo-opisowym, jak i takie, które mają służyć rozwojowi teorii – zwłaszcza z obszaru pedagogiki społecznej.

dr hab. prof. UZ Mirosław Kowalski

Książka jest przykładem rzetelnej diagnozy zjawiska. Na pozytywne podkreślenie zasługuje rozległa aktywność badawcza i analityczna wszystkich autorów opracowania, tym bardziej że analiza wniosków i wyników wypływających z badań ma duże znaczenie diagnostyczne i prakseologiczne. Autorzy są nie tylko teoretykami, ale także i praktykami społecznymi, obserwującymi dane zjawiska społeczne, szczególnie w sferze zagadnień związanych z juwentologią i cyberprzestrzenią. Łączą przy tym kilka ról przypisywanych naukowcom w dziedzinie nauk społecznych, w tym rolę badacza zjawisk społecznych, praktyka, a także dydaktyka, o czym się można przekonać czytając konkluzje.

dr hab. prof. PRz Eugeniusz Moczuk

Przedstawiona monografia jest interesująca z poznawczego i badawczego punktu widzenia. Zawarte w niej treści w znaczącej mierze oparte na wynikach z dużego projektu badawczego stanowią cenne źródło wiedzy dla pedagogów, wychowawców, rodziców. Monografia została napisana bardzo przystępnym językiem, bogato wzmocniona materiałem ikonograficznym, co sprawia, że zapewne znajdzie zainteresowanie wśród czytelników.

dr hab. prof. WSB Marek Walancik


Wprowadzenie. Młode pokolenie w świecie technologii cyfrowych.
Metodologiczne założenia badań
Mariusz Z. Jędrzejko, Kaja Kasprzak, Agnieszka Taper, Adam Szwedzik, Sylwester Bębas

Introduction. Young generation in a world of digital technologies
Methodological studies assumptions
Mariusz Z. Jędrzejko, Kaja Kasprzak, Agnieszka Taper, Adam Szwedzik, Sylwester Bębas

ROZDZIAŁ I.
Dzieci w wielkiej sieci. Zjawisko i jego uwarunkowania. Wyniki i analiza badań
Mariusz Z. Jędrzejko, Adam Szwedzik, Dariusz Sarzała, Agnieszka Saracen, Danuta Morańska, Roman Sieroń, Agnieszka Taper, Kaja Kasprzak, Wojciech Piestrzyński, Roman Sołecki, Sylwester Bębas, Krzysztof Stępniak, Marzena Netczuk-Gwoździewicz

ROZDZIAŁ II.
Wielka sieć i dzieci - między atrakcyjną aktywnością a destrukcyjną nadaktywnością. Wybrane problemy

2.1. Wielka sieć - fenomen zjawiska i jego wielowymiarowe wpływy.
22 fakty na XXI wiek
Mariusz Z. Jędrzejko, Agnieszka Taper
1 Telewizja - medium nadal wiodące
2 Reklama w sieci - sprzedamy ci wszystko
3 Tabletyzacja świata
4 Internet - dostępny dla każdego
5 Jeszcze szybciej - świat niekończących się możliwości
6 Elektronika dla najmłodszych
7 Smartfon - owoc pożądania najmłodszych
8 Digital book - będzie dalszy rozwój?
9 Wiek XXI - czas cyberprzestępców i planów cyberwojny
10 E-commerce - niebywałe tempo
11 Więcej, więcej, więcej
12 Facebook
13 Sieci społecznościowe (social networking)
14 Technopolizacja
15 "Struś pędziwiatr" - gonitwa za nowościami
16 Biznes - wokół sieci, w sieci i dzięki sieci
17 BILIONY POŁĄCZEŃ
18 Dzieci we władaniu mediów
19 Grywalizacja
20 Edukacja dla gospodarki opartej na wiedzy
21 Hejt rządzi, hejt niszczy
22 Cyfrowy "człowiek"
2.2. Zachowania ryzykowne w sieci - wybrane problemy
Roman Sołecki, Mariusz Z. Jędrzejko, Sylwester Bębas
Wprowadzenie
Istota i charakter problemu
Konkluzja
2.3. Cyberprzestrzeń - próba diagnozy głównych zagrożeń
Sylwester Bębas, Mariusz Z. Jędrzejko
Wprowadzenie do problemu
Sexting
Wykorzystywanie, uwodzenie dzieci w sieci (cbild grooming)
Cyberseks i cyberpornografia
Cyberbullying
2.4. Cyberprzemoc rówieśnicza - analiza problemu i destruktywnego
wymiaru zjawiska
Dariusz Sarzała, Mariusz Z. Jędrzejko
Wprowadzenie do problemu
Cyberprzemoc - definicja i podstawowe wskaźniki diagnostyczne zjawiska
Przemoc rówieśnicza w cyberprzestrzeni a cyberbullying
Skala i skutki cyberprzemocy rówieśniczej
Konkluzje
2.5. Pułapki cyfrowego dzieciństwa - zagrożenia subkulturami cyfrowymi
Sławomir Kania, Mariusz Z. Jędrzejko
Pomiędzy moralną paniką a kalkulacją zagrożeń
Subkultura pedofilii i on-line child grooming
Podszeptywacze" używek - sieć destrukcyjnych wzorów
Restrykcyjne diety i pro-Ana
Konkluzje
2.6. Reklama telewizyjna i internetowa oczami dziecka
Krzysztof Stępniak, Mariusz Z. Jędrzejko
Funkcje przekazu telewizyjnego (internetowego)
Cechy współczesnego przekazu telewizyjnego - konteksty pedagogiczne
Dziecko i telewizja - wybrane zagadnienia
Reklama telewizyjna, czyli patrz i działaj tak, jak tobie podpowiadamy
Kilka uwag o formach reklamy telewizyjnej
Reklamy a dzieci
Konkluzje
2.7. Kompetencje nauczyciela w społeczeństwie informacyjnym
Danuta Morańska, Mariusz Z. Jędrzejko
Cyfrowi Tubylcy w szkole
Kompetencje nauczycieli i wychowawców w kontekście oczekiwań społeczeństwa informacyjnego
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli w dobie społeczeństwa informacyjnego - podstawowe dylematy
Konkluzje
2.8. Psychologiczne konteksty aktywności dzieci i młodzieży w sieci
Joanna Lewczuk, Mariusz Z. Jędrzejko
Internet "światem" współczesnej młodzieży
Psychologia wobec zjawiska
Dlaczego dzieci i młodzież lgną do sieci?
Postnowoczesność (ponowoczesność) oraz potrzeby i cechy człowieka
Zagrożenia ze strony cybermediów - wybrane kwestie
Kilka uwag wobec (i wokół) problemu nadużywania Internetu
Tożsamość i wartości w sieci
Trochę miodu do dziegciu
Konkluzje

Konkluzje - życie w cyfrowym świecie. Refleksja psychopedagogiczna.
Mariusz Z. Jędrzejko, Agnieszka Saracen, Adam Szwedzik, Beata Maria Nowak

Słowo końcowe. Postulaty pedagogiczne
Mariusz Z. Jędrzejko

O autorach
Bibliografia
Netografia
Wykaz tabel
Wykaz grafik


396 stron, Format: 17.0x24.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022