Cyfrowe dzieci
Zjawisko, uwarunkowania, kluczowe problemy
Sam problem cyberprzestrzeni, obecności w niej pokolenia
najmłodszych nie jest zagadnieniem, które można po prostu rozstrzygnąć, rozwiązać,
zniwelować. Takie ewentualne próby byłyby przejawem naiwności i braku kontaktu z
rzeczywistością. Lektura książki daje nieodparte wrażenie, że istnieje
rzeczywistość, która może nas poprowadzić do najwspanialszych możliwości
rozwojowych. Jednak, pozostawiona bez jakichkolwiek pedagogiczno-humanistycznych oględzin
i aksjonormatywnego ujarzmienia najprawdopodobniej obróciłaby się przeciwko nam. Cieszy
fakt, że czytelnik otrzymuje tak zaawansowane merytorycznie narzędzie dla takich
właśnie możliwych – i całkiem prawdopodobnych w pozytywne skutki – namysłów i
działań.
dr hab. prof. AJP Paweł Prüfer
Monografia wieloautorska "Cyfrowe dzieci" pokazuje szeroki wachlarz
obrazów dzieci, społeczeństwa i edukacji wraz z próbą ich przeanalizowania z różnych
perspektyw teoretycznych i empirycznych. W publikacji podkreślane są globalne i lokalne
oblicza rozwoju dziecka, jego relacji z otoczeniem społecznym (swoistej przestrzeni
edukacyjnej), jak również współczesne przemiany teorii i praktyki edukacyjnej (w
poszczególnych rozdziałach prezentowana jest edukacja jako dziedzina zabezpieczania
potrzeb społeczeństwa – jako całości, oraz jako sfera zaspakajania specyficznych
potrzeb indywidualnych). Można odnieść wrażenie, że szczególnym zamiarem i istotną
perspektywą teoretyczno-empiryczną (uwidaczniająca się również w układzie
książki) jest ta, którą określić można jako społeczno-aksjologiczną. Autorzy, oprócz
głęboko i poprawnie metodologicznie poczynionych analiz, przybliżają treści o
charakterze refleksyjno-przeglądowo-opisowym, jak i takie, które mają służyć
rozwojowi teorii – zwłaszcza z obszaru pedagogiki społecznej.
dr hab. prof. UZ Mirosław Kowalski
Książka jest przykładem rzetelnej diagnozy zjawiska. Na pozytywne podkreślenie
zasługuje rozległa aktywność badawcza i analityczna wszystkich autorów opracowania,
tym bardziej że analiza wniosków i wyników wypływających z badań ma duże znaczenie
diagnostyczne i prakseologiczne. Autorzy są nie tylko teoretykami, ale także i
praktykami społecznymi, obserwującymi dane zjawiska społeczne, szczególnie w sferze
zagadnień związanych z juwentologią i cyberprzestrzenią. Łączą przy tym kilka ról
przypisywanych naukowcom w dziedzinie nauk społecznych, w tym rolę badacza zjawisk
społecznych, praktyka, a także dydaktyka, o czym się można przekonać czytając
konkluzje.
dr hab. prof. PRz Eugeniusz Moczuk
Przedstawiona monografia jest interesująca z poznawczego i badawczego punktu
widzenia. Zawarte w niej treści w znaczącej mierze oparte na wynikach z dużego projektu
badawczego stanowią cenne źródło wiedzy dla pedagogów, wychowawców, rodziców.
Monografia została napisana bardzo przystępnym językiem, bogato wzmocniona materiałem
ikonograficznym, co sprawia, że zapewne znajdzie zainteresowanie wśród czytelników.
dr hab. prof. WSB Marek Walancik
Wprowadzenie. Młode pokolenie w świecie technologii cyfrowych.
Metodologiczne założenia badań
Mariusz Z. Jędrzejko, Kaja Kasprzak, Agnieszka Taper, Adam Szwedzik, Sylwester Bębas
Introduction. Young generation in a world of digital technologies
Methodological studies assumptions
Mariusz Z. Jędrzejko, Kaja Kasprzak, Agnieszka Taper, Adam Szwedzik, Sylwester Bębas
ROZDZIAŁ I.
Dzieci w wielkiej sieci. Zjawisko i jego uwarunkowania. Wyniki i analiza badań
Mariusz Z. Jędrzejko, Adam Szwedzik, Dariusz Sarzała, Agnieszka Saracen, Danuta
Morańska, Roman Sieroń, Agnieszka Taper, Kaja Kasprzak, Wojciech Piestrzyński, Roman
Sołecki, Sylwester Bębas, Krzysztof Stępniak, Marzena Netczuk-Gwoździewicz
ROZDZIAŁ II.
Wielka sieć i dzieci - między atrakcyjną aktywnością a destrukcyjną
nadaktywnością. Wybrane problemy
2.1. Wielka sieć - fenomen zjawiska i jego wielowymiarowe wpływy.
22 fakty na XXI wiek
Mariusz Z. Jędrzejko, Agnieszka Taper
1 Telewizja - medium nadal wiodące
2 Reklama w sieci - sprzedamy ci wszystko
3 Tabletyzacja świata
4 Internet - dostępny dla każdego
5 Jeszcze szybciej - świat niekończących się możliwości
6 Elektronika dla najmłodszych
7 Smartfon - owoc pożądania najmłodszych
8 Digital book - będzie dalszy rozwój?
9 Wiek XXI - czas cyberprzestępców i planów cyberwojny
10 E-commerce - niebywałe tempo
11 Więcej, więcej, więcej
12 Facebook
13 Sieci społecznościowe (social networking)
14 Technopolizacja
15 "Struś pędziwiatr" - gonitwa za nowościami
16 Biznes - wokół sieci, w sieci i dzięki sieci
17 BILIONY POŁĄCZEŃ
18 Dzieci we władaniu mediów
19 Grywalizacja
20 Edukacja dla gospodarki opartej na wiedzy
21 Hejt rządzi, hejt niszczy
22 Cyfrowy "człowiek"
2.2. Zachowania ryzykowne w sieci - wybrane problemy
Roman Sołecki, Mariusz Z. Jędrzejko, Sylwester Bębas
Wprowadzenie
Istota i charakter problemu
Konkluzja
2.3. Cyberprzestrzeń - próba diagnozy głównych zagrożeń
Sylwester Bębas, Mariusz Z. Jędrzejko
Wprowadzenie do problemu
Sexting
Wykorzystywanie, uwodzenie dzieci w sieci (cbild grooming)
Cyberseks i cyberpornografia
Cyberbullying
2.4. Cyberprzemoc rówieśnicza - analiza problemu i destruktywnego
wymiaru zjawiska
Dariusz Sarzała, Mariusz Z. Jędrzejko
Wprowadzenie do problemu
Cyberprzemoc - definicja i podstawowe wskaźniki diagnostyczne zjawiska
Przemoc rówieśnicza w cyberprzestrzeni a cyberbullying
Skala i skutki cyberprzemocy rówieśniczej
Konkluzje
2.5. Pułapki cyfrowego dzieciństwa - zagrożenia subkulturami cyfrowymi
Sławomir Kania, Mariusz Z. Jędrzejko
Pomiędzy moralną paniką a kalkulacją zagrożeń
Subkultura pedofilii i on-line child grooming
Podszeptywacze" używek - sieć destrukcyjnych wzorów
Restrykcyjne diety i pro-Ana
Konkluzje
2.6. Reklama telewizyjna i internetowa oczami dziecka
Krzysztof Stępniak, Mariusz Z. Jędrzejko
Funkcje przekazu telewizyjnego (internetowego)
Cechy współczesnego przekazu telewizyjnego - konteksty pedagogiczne
Dziecko i telewizja - wybrane zagadnienia
Reklama telewizyjna, czyli patrz i działaj tak, jak tobie podpowiadamy
Kilka uwag o formach reklamy telewizyjnej
Reklamy a dzieci
Konkluzje
2.7. Kompetencje nauczyciela w społeczeństwie informacyjnym
Danuta Morańska, Mariusz Z. Jędrzejko
Cyfrowi Tubylcy w szkole
Kompetencje nauczycieli i wychowawców w kontekście oczekiwań społeczeństwa
informacyjnego
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli w dobie społeczeństwa informacyjnego -
podstawowe dylematy
Konkluzje
2.8. Psychologiczne konteksty aktywności dzieci i młodzieży w sieci
Joanna Lewczuk, Mariusz Z. Jędrzejko
Internet "światem" współczesnej młodzieży
Psychologia wobec zjawiska
Dlaczego dzieci i młodzież lgną do sieci?
Postnowoczesność (ponowoczesność) oraz potrzeby i cechy człowieka
Zagrożenia ze strony cybermediów - wybrane kwestie
Kilka uwag wobec (i wokół) problemu nadużywania Internetu
Tożsamość i wartości w sieci
Trochę miodu do dziegciu
Konkluzje
Konkluzje - życie w cyfrowym świecie. Refleksja psychopedagogiczna.
Mariusz Z. Jędrzejko, Agnieszka Saracen, Adam Szwedzik, Beata Maria Nowak
Słowo końcowe. Postulaty pedagogiczne
Mariusz Z. Jędrzejko
O autorach
Bibliografia
Netografia
Wykaz tabel
Wykaz grafik
396 stron, Format: 17.0x24.5cm, oprawa miękka