Zarządzanie firmą rodzinną
Kluczowe wyzwania
Pierwszy na polskim rynku wydawniczym podręcznik akademicki nt. zarządzania firmami
rodzinnymi, napisany pod redakcją naukową dwojga wyśmienitych znawców tej tematyki.
Książka składa się z 10 rozdziałów omawiających m.in. pojęcie i istotę firm
rodzinnych, ich dynamikę rozwoju, kulturę organizacyjną, problemy związane z
sukcesją, system nadzoru, strategie biznesu i rodziny, finansowanie firm rodzinnych oraz
zarządzanie i nepotyzm. Każdy rozdział zawiera część teoretyczną oraz praktyczną w
postaci studiów przypadku, komentarze/wypowiedzi przedsiębiorców rodzinnych i pytania
sprawdzające wiedzę studenta.
Podręcznik stanowi nieocenioną pomoc dla wykładowców i studentów, ale skorzystać
mogą z niego także właściciele i pracownicy firm rodzinnych.
Prof. Krzysztof Safin – pracownik naukowy Wyższej Szkoły Bankowej
we Wrocławiu, ekspert w zakresie przedsiębiorczości oraz działalności firm sektora
MSP ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorczości rodzinnej. Pionier badań nad
przedsiębiorczością rodzinną w Polsce. Autor i współautor kilku książek, m.in. „Przedsiębiorstwa
rodzinne – istota i zachowania strategiczne” oraz „Zarządzanie małą firmą”.
Kierownik projektu badawczego „Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych”
oraz wielu projektów szkoleniowych i doradczych dla firm rodzinnych. Doradca dolnośląskich
przedsiębiorstw rodzinnych. Przewodniczący Komitetu Przedsiębiorstw Rodzinnych Krajowej
Izby Gospodarczej. Inicjator i dyrektor Centrum Biznesu Rodzinnego WSB oraz pomysłodawca
Kongresu Firm Rodzinnych we Wrocławiu. Twórca programu Akademia Biznesu Rodzinnego.
Współpracuje z instytutami badawczymi kilku uczelni europejskich, m.in. Instytutem
Przedsiębiorstw Rodzinnych w Witten (Niemcy), FH w Schmalkalden i Centrum Biznesu
Rodzinnego Uni w St. Gallen (Szwajcaria).
Prof. Izabela Koładkiewicz – pracownik naukowy Akademii Leona
Koźmińskiego, kierownik Katedry Przedsiębiorczości. Ekspert w dziedzinie ładu
korporacyjnego, autorka książki „Rady nadzorcze – dobre praktyki ładu
korporacyjnego” (Poltext 2013) oraz książki „System nadzoru w firmie rodzinnej”
(Poltext 2015); współredaktor naukowy i współautor pierwszego w Polsce podręcznika
pt. „Ład korporacyjny” (Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011). Autorka ponad 90
publikacji naukowych, w tym publikacji dotyczących systemu nadzoru w firmach rodzinnych.
Odbywała staże zagraniczne w International Business School w Jönköping, Oxford Brookes
University Business School oraz School of Business, Economics and Law, University of
Gothenburg.
Wstęp
Rozdział 1
Pojęcie i specyfika przedsiębiorstwa rodzinnego
Wprowadzenie
1.1. Pojęcie przedsiębiorstwo rodzinne w teorii i praktyce zarządzania
1.2. Cechy przedsiębiorstwa rodzinnego
1.3. Siły i słabości przedsiębiorstwa rodzinnego
Rozdział 2
Różnorodność firm rodzinnych - źródła i modele
Wprowadzenie
2.1. Firmy rodzinne - czynniki warunkujące ich różnorodność
2.2. Modele firm rodzinnych
Rozdział 3
Konflikty w firmie rodzinnej i sposoby ich rozwiązywania
Wprowadzenie
3.1. Przyczyny i źródła konfliktów w organizacji
3.2. Specyfika konfliktów w firmie rodzinnej
3.3. Strategie rozwiązywania konfliktów w firmie rodzinnej
Rozdział 4
System nadzoru w firmie rodzinnej
Wprowadzenie
4.1. System nadzoru w firmie rodzinnej - podstawowe charakterystyki
4.2. Podsystem zarządzania rodziną i jego kluczowe elementy
4.3. Podsystem nadzoru korporacyjnego i rada nadzorcza - jego
podstawowy mechanizm
Rozdział 5
Specyfika zarządzania personelem w przedsiębiorstwach rodzinnych
Wprowadzenie
5.1. Czynnik rodzinności a zarządzanie personelem w firmie rodzinnej
5.2. Alokacja pracowników w przedsiębiorstwach rodzinnych
5.3. Ocenianie pracowników w przedsiębiorstwach rodzinnych
5.4. Wynagradzanie pracowników w przedsiębiorstwach rodzinnych
5.5. Rozwój pracowników w przedsiębiorstwach rodzinnych
Rozdział 6
Sukcesja jako etap w rozwoju przedsiębiorstwa rodzinnego
Wprowadzenie
6.1. Pojęcie i istota sukcesji
6.2. Społeczne determinanty procesu sukcesji
6.3. Uwarunkowania materialne i potencjał sukcesyjny
6.4. Modele sukcesji przedsiębiorstwa rodzinnego
6.5. Proces sukcesji wewnętrznej
6.6. Sukcesja zewnętrzna
Rozdział 7
Strategia rozwoju przedsiębiorstwa rodzinnego
Wprowadzenie
7.1. Istota strategii przedsiębiorstwa rodzinnego
7.2. Proces tworzenia strategii firmy rodzinnej
7.3. Decyzje strategiczne w warunkach ryzyka
Rozdział 8
Społeczna odpowiedzialność biznesu - perspektywa firmy rodzinnej
Wprowadzenie
8.1. Społeczna odpowiedzialność biznesu - podstawowe zagadnienia
8.2. Społeczno-emocjonalne bogactwo - siła sprawcza aktywności firmy rodzinnej w
podejmowaniu działań społecznie odpowiedzialnych
8.3. Zarządzanie interesariuszami w firmie rodzinnej - podstawowe wyzwania
Rozdział 9
Wycena przedsiębiorstwa rodzinnego
Wprowadzenie
9.1. Cel wyceny a wartość przedsiębiorstwa
9.2. Zasoby przedsiębiorstwa podlegające wycenie
9.3. Standardowe metody wyceny przedsiębiorstw
Rozdział 10
Logika finansowa firm rodzinnych
Wprowadzenie
10.1. Decyzje finansowe w przedsiębiorstwie
10.2. Firma rodzinna jako podmiot decyzji finansowej
10.3. Specyfika decyzji finansowych firm rodzinnych
Rozdział 11
Studia przypadków
Wprowadzenie
Krótkie studia przypadków
11.1. Specyfika przedsiębiorstwa rodzinnego
11.2. Nadzór w przedsiębiorstwie rodzinnym
11.3. Sukcesja w przedsiębiorstwie rodzinnym
11.4. Firma rodzinna a społeczna odpowiedzialność biznesu
11.5. Polityka CSR w firmie rodzinnej
11.6. Wycena i kontrola zarządcza przedsiębiorstwa rodzinnego
11.7. Kontrola zarządcza przedsiębiorstwa
Autorzy
360 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka