Autor jako marka
Literatura w kulturze audiowizualnej społeczeństwa informacyjnego
Książka stanowi próbę opisu literatury, która powstaje i funkcjonuje w
audiowizualnej kulturze społeczeństwa informacyjnego.
Wnioski na temat współczesnego życia literackiego, specyfiki obiegu literatury i możliwości,
przed jakimi stają pisarze, formułowane są na podstawie analizy twórczości Jacka
Dehnela i Michała Witkowskiego, których twórczość w szczególny sposób korzysta z możliwości
zapewnianych przez infrastrukturę technologiczną współczesnego typu kultury i
charakterystycznych dla niego zachowań odbiorczych konsumentów. Powieści, publicystyka,
marketing i szeroko pojęta aktywność pisarzy w sferze publicznej ukazane są jako
rozproszone składniki transmedialnej przestrzeni autorskiej kreacji, którą interaktywny
czytelnik może przemierzać w dowolnym kierunku. Kluczową figurą dla takiego modelu twórczości
jest marka autorska, która wyłania się z serii medialnych przepływów i integruje
rozproszoną przestrzeń literatury, nadając jej wartość i tożsamość.
Dominik Antonik, doktorant w Katedrze Antropologii Literatury i Badań
Kulturowych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwent Międzywydziałowych
Indywidualnych Studiów Humanistycznych UJ. Zajmuje się teorią literatury i kultury,
bada najnowszą polską literaturę i jej związki ze sferą publiczną. Przygotowuje
rozprawę doktorską o statusie i funkcji autora we współczesnej kulturze. Publikował
m.in. w „Tekstach Drugich”, „Res Publice Nowej”, „Wielogłosie” i „Zagadnieniach
Rodzajów Literackich”.
I. Wprowadzenie
II. Historyczne ugruntowanie
Nowy układ kultury
Książka i awangardowa innowacja
Komunikacja literacka. Kreator – rzemieślnik – oryginał
III. Tradycja, rewolucja, aktualność. O trzech sposobach rozumienia
Literatury
Książki w bibliotece
Literatura przyszłości. Laboratorium
Aktualność. Miejsce literatury we współczesnej kulturze
IV. Jacek Dehnel, czyli futurystyczny klasycyzm
V. Michał Witkowski, czyli witkowszczyzna
VI. Autor jako marka. Literatura we współczesnym typie kultury
Bibliografia
Indeks nazwisk
Summary
192 strony, Format: 15.0x24.0cm, oprawa miękka