|
ZBIÓR PRZEPISÓW Z OBSZARU KULTURY JAK STOSOWAĆ W PRAKTYCE USTAWĘ O DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ?
CULEPA M. wydawnictwo: WIEDZA I PRAKTYKA , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 69.89 Twoja cena 66,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zbiór przepisów z obszaru kultury
Jak stosować w praktyce ustawę o działalności kulturalnej?
Przedstawiamy Państwu 144 odpowiedzi na pytania, jak w praktyce stosować ustawę z
25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst
jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 862). To właśnie na jej podstawie funkcjonują obecnie
wszystkie instytucje kultury w Polsce. Dlatego też jej treść muszą znać nie tylko
dyrektorzy instytucji kultury, ale również organizatorzy – zarówno państwowi, jak i
prywatni.
Komentarz ten różni się od dotychczasowych opracowań, w których przeważała
jednak teoria i prezentacja różnych poglądów oraz orzecznictwa sądowego, dotyczących
kwestii prawnych związanych z instytucjami kultury. W tym opracowaniu, zachowując
systematykę ustawy, zaprezentowano praktyczne rozwiązania spraw wynikających ze
stosowania przepisów uodk. Do każdego z przepisów dobrano szereg kazusów oraz pytań,
stawianych przez Czytelników, na które zostały udzielone odpowiedzi, poparte poglądami
doktryny oraz orzecznictwem sądowym.
Ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności
kulturalnej (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 862) – 144 odpowiedzi na pytania
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Jaki jest zakres działalności kulturalnej według uodk?
Czy prowadzenie działalności gospodarczej wyklucza działalność kulturalną?
Czy kino prowadzone przez spółkę z o.o. może być uznane za instytucję kultury?
Co należy rozumieć przez mecenat państwa i jednostek samorządu terytorialnego
nad działalnością kulturalną?
Czy instytucje kultury mogą być prowadzone w innej formie niż określone w art. 2 uodk?
Czy klubokawiarnia może być uznana za instytucję kultury?
Czy podstawą prawną funkcjonowania gminnej biblioteki publicznej jest ustawa o
organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej?
Czy działalność kulturalna może być prowadzona przez inne podmioty niż instytucje
kultury?
Czy instytucja kultury może prowadzić inną działalność niż tworzenie i
upowszechnianie kultury?
W jakim zakresie stosuje się przepisy o działalności pożytku publicznego
i wolontariacie w odniesieniu do instytucji kultury?
Czym różnią się formy prowadzenia działalności kulturalnej przez inne jednostki
niż instytucje kultury?
Czy dodatkowa działalność kulturalna osoby prawnej jest opodatkowana?
Które podmioty mogą otrzymać dotacje państwowe?
Na jakich zasadach otrzymuje się dotacje?
Kto może wnioskować o nadanie odznaki „Zasłużony dla Kultury Polskiej”?
Gdzie należy składać wniosek i kto rozstrzyga o nadaniu odznaki?
Czy medal „Gloria Artis” może być przyznany za wybitne osiągnięcia kulturalne w
innych krajach, ale nie w Polsce?
Czy nagroda za osiągnięcia w dziedzinie kultury może być nagrodą pieniężną?
Jaki jest tryb przyznawania nagród?
Czy można do uchwały dotyczącej przyznawania nagród w dziedzinie kultury wprowadzić
zapisy dotyczące możliwości przyznawania nagród poza konkursem
przez wskazany organ w uchwale?
Czy dopuszczalne jest powołanie specjalnej komisji konkursowej lub kapituły, która będzie
decydować o przyznaniu wojewódzkich nagród w dziedzinie kultury i sztuki?
Czy jedna osoba może otrzymać wiele nagród?
Który organ jednostki samorządowej jest właściwy do określania zasad przyznawania
stypendiów?
Rada miasta ustaliła w uchwale tylko górną granicę wysokości stypendium za działalność
kulturalną, natomiast konkretną wysokość stypendium dla konkretnych osób ma określić
burmistrz w odrębnym zarządzeniu. Czy takie działanie jest prawidłowe?
Jaka jest maksymalna wysokość stypendium przyznawanego przez ministra kultury i
dziedzictwa narodowego?
Na jakiej zasadzie wypłacane jest stypendium ministerialne?
Czy dopuszczalne jest przyznanie stypendiów w różnych dziedzinach kultury?
Czy możliwe jest przyznanie stypendium dla osób zajmujących się twórczością
artystyczną, które jednocześnie są studentami pobierającymi stypendia ze szkoły wyższej,
w której pobierają naukę?
Czy dopuszczalne jest przyznanie stypendium osobie zajmującej się twórczością
artystyczną, która jest jednocześnie zatrudniona w samorządowej instytucji kultury na
etacie?
Czy jest możliwe cofnięcie stypendium po jego przyznaniu, w sytuacji gdy stypendysta nie
realizuje przedsięwzięć, na które otrzymał to stypendium?
Rozdział 2. Instytucje kultury
Czy wojewoda ma prawo tworzenia państwowych instytucji kultury?
Czy pracownicy państwowej instytucji kultury funkcjonują na zasadach określonych w
przepisach o służbie cywilnej, czy też dotyczących pracowników urzędów państwowych?
Czy gmina może wycofać się z tworzenia własnych instytucji kultury i pozostawić je do
prowadzenia wyłącznie podmiotom prywatnym?
Jakie jednostki mogą korzystać z dotacji ministra kultury i dziedzictwa narodowego?
Czy dotacje mogą otrzymać jednostki samorządowe?
Jaki jest zakres mecenatu państwowego? Na jakie cele można otrzymać dotacje MKiDN?
Jaka powinna być treść wniosku o dotację?
Co powinna zawierać umowa dotycząca udzielenia dotacji?
Jakie są konsekwencje wykorzystania dotacji niezgodnie z umową?
Czy osoba fizyczna może być organizatorem instytucji kultury?
Kto jest organizatorem samorządowej instytucji kultury?
Jaki jest charakter prawny aktu o utworzeniu instytucji kultury?
Kto powinien wydać akt o utworzeniu instytucji kultury?
Co powinien zawierać akt o utworzeniu instytucji kultury?
Czy dopuszczalne jest wydanie aktu założycielskiego łącznie ze statutem?
Czy działalność artystyczna może być prowadzona w innej formie niż teatr, opera, chór,
zespół pieśni i tańca itp.? Czy dom kultury może być instytucją artystyczną?
Czy działalność instytucji artystycznej oparta na sezonach artystycznych oznacza, że
sezon jest właściwą jednostką czasową służącą do ustalania planów pracy i rozkładów
czasu pracy pracowników?
Jaki charakter ma plan repertuarowy? Czy można go zmieniać w toku sezonu
artystycznego?
Czy w przepisach regulaminu pracy lub regulaminu organizacyjnego teatru można określić
inaczej sezon artystyczny, tak aby obejmował on np. tylko okres wrzesień – czerwiec i
okres pozasezonowy przypadający na wakacje (lipiec i sierpień)?
Czy organizator instytucji kultury zobowiązany jest do bezpośredniego finansowania jej
działalności, tj. w szczególności pokrywania strat bilansowych instytucji z budżetu
jednostki organizatora?
Kto nadaje statut instytucji kultury?
Jak określić nazwę instytucji w statucie?
Czy teren działania instytucji kultury musi być identyczny z siedzibą?
Czy w statucie należy podawać dokładny adres (ulica, nr budynku) instytucji
kultury?
Jak określić zakres działalności instytucji kultury?
W jakim zakresie statut powinien określać zasady zarządzania instytucją? Czy należy w
statucie określać stanowiska zastępców dyrektora?
Czy statut może przewidywać organ nadzorczo-doradczy, np. radę instytucji?
Czy taka działalność powinna być określona w statucie GOK?
Czy regulamin organizacyjny – mimo obowiązywania szczegółowego statutu – musi być
wydany i przez kogo?
Czy zasięganie opinii związków zawodowych i stowarzyszeń twórczych jest zawsze obowiązkowe?
Czy wydanie regulaminu organizacyjnego zwalnia dyrektora z ogłoszenia
regulaminu pracy?
Jaki jest charakter wpisu do rejestru instytucji kultury?
Czy pracownicy gminnej biblioteki publicznej są pracownikami samorządowymi?
Kto i na jakich zasadach prowadzi rejestr instytucji kultury?
Czy rejestr instytucji kultury jest jawny, a jeżeli tak, to w jaki sposób zapewnić
do niego dostęp?
Czy dokumenty związane z utworzeniem instytucji kultury także powinny
znajdować się w rejestrze?
Jaki jest cel wprowadzenia wykazu obiektów, w których jest prowadzona
jako podstawowa działalność kulturalna?
Czy można powołać dyrektora bez określenia terminu?
Czy można powołać dyrektora instytucji kultury kilkakrotnie?
Czy zasięganie opinii i uzyskiwanie zgody nadrzędnych władz przed powołaniem dyrektora
jest obowiązkowe? Kto takie opinie ma wydawać?
Czy w dokumencie powołania należy podać dokładną datę zmiany wysokości składników
wynagrodzeniowych (chodzi głównie o dodatek stażowy)?
Jaki charakter ma umowa zawarta przez organizatora z osobą powołaną na dyrektora
instytucji kultury? Czy umowa taka jest obowiązkowa?
Jaki charakter ma umowa zawarta przez organizatora z osobą powołaną na dyrektora
instytucji kultury? Czy umowa taka jest obowiązkowa?
Czy w odwołaniu dyrektora instytucji kultury trzeba podawać uzasadnienie?
Czy statut dzielnicowego ośrodka promocji kultury musi przewidywać stanowisko zastępcy
dyrektora DOPK, a jeżeli tak, to ilu zastępców i na jakich zasadach należy powołać?
Kto powołuje głównego księgowego?
Na jakiej zasadzie następuje powierzenie zarządzania instytucją kultury?
Na jak długi okres może być zawarty kontrakt menedżerski z dyrektorem biblioteki
miejskiej?
Czy powołanie na stanowisko dyrektora instytucji kultury musi zawsze poprzedzać
rozpisanie konkursu?
Jaka powinna być treść ogłoszenia o konkursie na stanowisko dyrektora instytucji
kultury? Czy organizator może sam ustalać kryteria doboru kandydatów, w tym wymagania
kwalifikacyjne?
Kto i w jakim składzie powołuje komisję konkursową?
Czy skuteczne jest powołanie dyrektora z pominięciem werdyktu komisji konkursowej?
Do którego momentu pracuje komisja? Jak wygląda głosowanie i ogłoszenie wyników
konkursu?
Na jakiej podstawie można tymczasowo powołać osobę p.o. dyrektora i kto może zająć
to stanowisko?
Czy wójt gminy może pod nieobecność dyrektora upoważnić pracownika biblioteki do
wykonywania zadań p.o. dyrektora?
Czy możemy z dowolnie wybraną osobą podpisać umowę na czas zastępstwa dyrektora GOK?
Czy prawidłowy można uznać zapis statutu muzeum miejskiego, zgodnie z którym do składania
oświadczeń woli, w tym zawierania umów, upoważniony jest dyrektor muzeum włącznie z
jednym zastępcą lub głównym księgowym?
Czy dyrektor instytucji kultury może wykonywać inne funkcje kierownicze, w innej
jednostce w tej samej gminie?
Kto ma prowadzić akta osobowe dla dyrektorów tych jednostek i gdzie one mają być
przechowywane?
Czy powstała instytucja powinna być zakwalifikowana jako muzeum czy jako teatr?
Czy taka opinia jest prawidłowa i czy w świetle tego uchwała jest ważna?
Jakie są skutki prawne braku ogłoszenia w terminie 3 miesięcy przed planowanym połączeniem
lub podziałem instytucji kultury? Gdzie należy publikować ogłoszenie?
Czy na podstawie art. 19 uodk może dojść do połączenia różnych instytucji kultury
mających różnych organizatorów?
Czy w wyniku połączenia instytucji kultury wszyscy pracownicy dotychczasowych instytucji
muszą być zatrudnieni przez nową instytucję powstałą po połączeniu?
Czy dyrektorzy dotychczasowych instytucji kultury tracą stanowiska i czy nadal muszą być
zatrudniani po połączeniu instytucji i utworzeniu nowej?
Czy decyzja o podziale instytucji kultury leży w gestii rady gminy czy wójta?
Czy można go zaskarżyć do sądu, jeżeli podział powoduje pokrzywdzenie wierzycieli
dzielonej instytucji kultury?
Jaki jest charakter prawny umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury?
Czy w umowie można przewidzieć, że tylko jeden z organizatorów ma wyłączne prawo do
odwoływania i powoływania dyrektora instytucji kultury?
Czy umowę o przekazanie instytucji kultury jednostce samorządowej można zakwalifikować
jako umowę cywilnoprawną? Kto odpowiada za jej realizację?
Czy miasto, podejmując decyzję o likwidacji instytucji kultury, wcześniej przekazanej
na mocy umowy przez resort kultury?
Czy odmowa wydania decyzji w przedmiocie zwolnienia z obowiązku zwrotu mienia po
likwidowanej samorządowej instytucji kultury może być zaskarżona do sądu?
Jakie „uzasadnione przypadki” mogą być podstawą do likwidacji instytucji kultury?
Czy problemy z finansowaniem instytucji kultury mogą być przyczyną jej likwidacji?
Gdzie należy opublikować informacje o likwidacji instytucji kultury?
Do którego dnia musi być wydany akt o likwidacji instytucji kultury?
Co powinien zawierać akt o likwidacji instytucji kultury?
Jak należy dokonać wykreślenia instytucji kultury?
Czy gmina będąca organizatorem likwidowanego domu kultury ma obowiązek poinformować
wszystkich dostawców usług i mediów oraz wierzycieli o likwidacji i przejęciu zobowiązań?
Od którego momentu za zobowiązania likwidowanej instytucji odpowiada organizator?
Czy solidarność dłużników – organizatorów instytucji oznacza, że można żądać
zwrotu długu od jednego z nich, z pominięciem pozostałych?
W jakim zakresie za zobowiązania ośrodka będzie odpowiadało miasto, a w jakim powiat?
W jakich przypadkach na instytucję kultury przechodzą zobowiązania innej instytucji?
Czy koncesja udzielona na rzecz instytucji kultury w razie jej likwidacji przechodzi na
gminę?
Na jakiej podstawie należy przekazać składniki mienia likwidowanej instytucji kultury
dla prowadzenia działalności kulturalnej?
Co należy rozumieć przez obowiązek zabezpieczenia mienia z art. 26 ust. 2 uodk?
Rozdział 2a. Pracownicy instytucji kultury
Czy w instytucji kultury, w której brak jest regulacji wewnętrznych (regulaminu
zatrudniania/rekrutacji na stanowiska), można zatrudnić pracownika bez ogłoszenia o
naborze na wolne miejsce pracy?
Czy pracownik dzielnicowego ośrodka kultury, artysta-rzeźbiarz jest pracownikiem
artystycznym?
Czy uzasadnioną przyczyną wprowadzenia przedłużonego okresu rozliczeniowego może być
fakt, że instytucja kultury (gminny dom kultury) prowadzi głównie działalność w
okresie wrzesień – czerwiec, a w okresie wakacyjnym
praktycznie „zamiera”?
Czy przedłużony okres rozliczeniowy może obejmować wyłącznie okresy „równe”
okresom kalendarzowym np. półrocze – 6 miesięcy, rok – 12 miesięcy?
Czy przedłużony okres 12-miesięczny ma odpowiadać okresowi roku kalendarzowego?
Czy na przedłużenie okresu rozliczeniowego trzeba uzyskać zgodę inspekcji pracy?
Które systemy czasu pracy obejmuje okres rozliczeniowy przedłużony do np. 12 miesięcy?
Czy za przerwę w pracy, w przerywanym systemie czasu pracy, należy zapłacić
wynagrodzenie?
Czy można zastosować rozkład przerywany czasu pracy z dwoma cyklami pracy: od 8.00 do
11.00, a później od 18.00 do 23.00?
Czy możliwe jest zastosowanie maksymalnego wymiaru czasu pracy dla systemu równoważnego
w powiązaniu z przerywanym systemem czasu pracy?
Czy jest możliwe, aby udzielić dni wolnych wyłącznie w sezonie wakacyjnym (lipiec –
sierpień), kiedy następuje przerwa w działalności teatru, zamiast urlopu
wypoczynkowego?
Czy rozkład czasu pracy w instytucji kultury, przy ustalonym 12-miesięcznym
okresie rozliczeniowym, może przewidywać wszystkie niedziele i święta jako dni pracy?
Rozdział 3. Zasady gospodarki finansowej instytucji kultury
Jakie składniki płacowe przysługują obligatoryjnie pracownikom instytucji kultury?
Czy w tej drugiej umowie staż pracy jest naliczony prawidłowo?
Czy dom kultury, w którym jest zatrudniona pracownica, powinien zaliczyć do stażu pracy
pracę w gospodarstwie rolnym rodziców pracownicy w okresie od 1 lipca 1997 r. do 31
grudnia 2004 r.?
W jakiej wysokości należy pracownikowi instytucji kultury przyznać dodatek specjalny?
Czy kierownikowi działu administracyjnego Gminnego Centrum Promocji Kultury i Twórczości
Regionalnej można przyznać dodatek funkcyjny?
Którzy pracownicy i w jakich przypadkach mogą otrzymać dodatkowe wynagrodzenie za pracę
artystyczną?
Czy muzycy mogą bez zgody dyrekcji używać swoich instrumentów i otrzymywać za to
dodatek?
Czy można w regulaminie wynagradzania pracowników gminnego ośrodka kultury zwiększyć
odprawę emerytalno-rentową np. z 3 do 6 miesięcy?
Czy pracownicy należy wypłacić nagrodę jubileuszową?
Czy dyrektor filharmonii, będący jednocześnie znanym dyrygentem, ma prawo do nagrody
jubileuszowej we wcześniejszych terminach, tj. już po przepracowaniu 15 lat?
Jakie okresy równoważne zatrudnieniu zalicza się do stażu pracy, od którego zależy
wysokość nagrody jubileuszowej?
Czy okresy pracy, uprawniające do odprawy w określonej wysokości, ustala się
analogicznie do okresów pracy dla dodatku za wysługę lat i nagrody jubileuszowej?
Czy dyrektorowi gminnej biblioteki publicznej w związku z przejściem na emeryturę przysługuje
odprawa emerytalna i w jakiej wysokości?
Jaką podstawę odprawy emerytalnej powinniśmy naliczyć,
Czy kierownictwo instytucji kultury może wprowadzić inne zasady wynagradzania niż określone
w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej?
Czy pracownikowi zwolnionemu dyscyplinanie musimy mu wypłacić odprawę emerytalną w pełnej
wysokości?
Rozdział 4. Organizowanie imprez artystycznych i rozrywkowych
Rozdział 4a. Udzielanie zamówień na dostawy lub usługi z zakresu działalności
kulturalnej
Rozdział 5. Przepisy przejściowe i końcowe
Rozporządzenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego z 22 października 2015 r. w
sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (Dz.U. z 2015 r. poz. 1798)
Ustawa z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 642)
Ustawa z 21 listopada 1996 r. o muzeach (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 972)
168 stron, Format: 16.1x23.1, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|