|
WYCINKA DRZEW I KRZEWÓW PROCEDURA ADMINISTRACYJNA Z PŁYTĄ CD
PIECHA J. RED. wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 145.10 Twoja cena 137,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wycinka drzew i krzewów
Procedura administracyjna z płytą CD
Praktyczny przewodnik po procedurze związanej z wydawaniem zezwoleń na wycinkę
drzew i krzewów
Książka odpowiada na potrzeby urzędników w zakresie uzyskania praktycznej wiedzy
dotyczącej kolejnych zmian w ustawie o ochronie przyrody, a dotyczących zasad, na jakich
można dokonywać wycinki drzew i krzewów. Szczególnie dotyczy to procedur związanych z
wycinką oraz kontroli, czy wycinka drzew oraz krzewów była przeprowadzona w celach
niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Genezą wydania książki dotyczącej zasad wycinki drzew i krzewów były zmiany
prawne rozszerzające uprawnienia właścicieli nieruchomości w tym zakresie. W
niniejszej publikacji zawarto analizę przepisów nowelizacji ustawy o ochronie przyrody,
która obowiązuje od 1 stycznia 2017 r. (ustawa z 16 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o
ochronie przyrody oraz ustawy o lasach; Dz.U. z 2016 r. poz. 2249) oraz kolejnej
nowelizacji, która obowiązuje od 17 czerwca 2017 r. (ustawa z 11 maja 2017 r. o zmianie
ustawy o ochronie przyrody (Dz.U. z 2017 r. poz. 1074).
Nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2017 r. i zdążyły już wzbudzić wiele
wątpliwości i kontrowersji. Dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy drzewa lub krzewy rosną
na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych.
Publikacja stanowi doskonały zbiór praktycznych informacji dla każdego urzędnika
odpowiedzialnego w jednostce za wydawania zezwoleń na wycinkę drzew i krzewów, a także
kontrolę tego stanu. Jest to kompendium wiedzy w zakresie zasad, na podstawie których można
dokonać wyniki drzew i krzewów, i które w jednym miejscu skupia najważniejsze wytyczne
prawne i udziela praktycznych wskazówek.
Nasza publikacja została tak przygotowana, aby w przystępny sposób wyjaśnić wszelkie
niejasności związane z podejmowaniem decyzji o wydaniu zgody lub nie na wycinkę drzew
lub krzewu. Dzięki licznym przykładom urzędnik otrzymuje jasny przegląd sytuacji, z którymi
może się spotkać w codziennej pracy. Na przykład, jak ustalić opłaty za usunięcie
drzew i krzewów? Czy też, jak przeprowadzić postępowanie w sprawie zgłoszenia zamiaru
usunięcia drzewa? Kiedy zastosowanie znajdą wprowadzone 1 czerwca 2017 r. przepisy KPA
dotyczące „milczącej zgody” lub nakładania kar?
Najważniejszym elementem tego opracowania z punktu widzenia urzędnika jest omówienie
problematyki:
nowej procedury „zgłoszeniowej” dotyczącej usunięcia drzewa i tzw. milczącej
zgody, która stanowi całkowitą nowość w polskim prawie. Ostatnia nowelizacja ustawy o
ochronie przyrody, która wprowadziła procedurę zgłoszeniową może bowiem powodować
znaczne problemy w tym kontekście w związku z nowelizacją Kodeksu postępowania
administracyjnego, która wprowadziła przecież milczącą zgodę. Powstaje tu z
perspektywy urzędnika problem stosowalności przepisów ustawy o ochronie przyrody i
Kodeksu postępowania administracyjnego. Te kwestie są dokładnie wyjaśnione w rozdziale
III i IV.
nakładania kar, co również związane jest z nowelizacją KPA z 1 czerwca 2017 r.,
ponieważ nowelizacja wprowadziła „zasady wymiaru kar administracyjnych”. Kwestie
dotyczące problemu stosowalności KPA w tym zakresie są omówione w rozdziale VI.
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
O Autorach
Wstęp
Rozdział I. Obowiązek uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów
(Marek Grzywacz)
1. Uwagi ogólne
2. Podstawowe pojęcia i zasada ogólna
2.1. Pojęcie "środowisko przyrodnicze"
2.2. Pojęcie "tereny zieleni"
2.3. Pojęcia "drzewo" i "krzew"
3. Zależność pomiędzy nieruchomością a rosnącymi na niej drzewami i krzewami
4. Charakter zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów
5. Wyjątki od obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów
Rozdział II. Postępowanie w przedmiocie wydania zezwolenia na usunięcie drzew
lub krzewów (Michał Okoń)
1. Podmioty, które mogą złożyć wniosek o wydanie zezwolenia
1.1. Posiadacz nieruchomości, na której zlokalizowane są drzewa lub krzewy
1.2. Właściciel urządzeń przesyłowych
2. Zgoda właściciela nieruchomości na usunięcie drzew lub krzewów
3. Wyjątki od konieczności uzyskania zgody właściciela nieruchomości na usunięcie
drzew lub krzewów
3.1. Złożenie wniosku przez właściciela urządzeń przesyłowych
3.2. Złożenie wniosku przez spółdzielnię mieszkaniową
3.3. Złożenie wniosku przez wspólnotę mieszkaniową
3.4. Złożenie wniosku przez zarządcę nieruchomości należącej do Skarbu Państwa
3.5. Złożenie wniosku przez użytkownika wieczystego nieruchomości
3.6. Złożenie wniosku przez posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym
4. Organy właściwe do wydania zezwolenia
5. Uzgodnienie projektu zezwolenia
6. Treść wniosku o wydanie zezwolenia
6.1. Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu jako wniosek
wszczynający postępowanie administracyjne
6.2. Elementy wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu
7. Oględziny
8. Nasadzenia zastępcze
9. Przesadzenie
10. Odszkodowanie za usunięcie drzewa lub krzewu na wniosek właściciela urządzeń
przesyłowych
Rozdział III. Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa - charakterystyka instytucji
(Jacek Piecha)
1. Brak obowiązku uzyskania zezwolenia
2. Instytucja zgłoszenia
3. Przesłanki dokonania zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa
3.1. Przesłanka Nr 1 - nieruchomość jako przedmiot własności osoby fizycznej
3.2. Przesłanka Nr 2 - usunięcie drzewa na cele niezwiązane z prowadzeniem
działalności gospodarczej
3.3. Przesłanka Nr 3 - tryb uproszczony dotyczy tylko drzew
3.4. Przesłanka Nr 4 - obwód pnia drzewa przekracza określone w przepisie wartości
4. Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa a przepis art. 83f ust. 1 pkt 3a OchrPrzyrodU -
uwagi końcowe
Rozdział IV. Postępowanie w sprawie zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa
(Jacek Piecha)
1. Wymogi formalne zgłoszenia i legitymacja do dokonania zgłoszenia
1.1. Wymogi formalne zgłoszenia
1.2. Legitymacja do dokonania zgłoszenia
1.3. Organy właściwe
2. Postępowanie w sprawie zgłoszenia
2.1. Charakter postępowania w wyniku zgłoszenia i zastosowanie KPA
2.2. Terminy
2.2.1. Termin oględzin
2.2.2. Termin na uzupełnienie zgłoszenia
2.2.3. Termin wniesienia sprzeciwu
2.3. Wniesienie zgłoszenia. Kontrola formalna
2.3.1. Etap I kontroli formalnej - weryfikacja wymogów formalnych zgłoszenia
2.3.2. Etap II kontroli formalnej. Ustalenie właściwości organu
2.3.3. Etap III kontroli formalnej. Ustalenie lokalizacji drzewa objętego zgłoszeniem
2.4. Nałożenie obowiązku uzupełnienia zgłoszenia. Skutki procesowe. Uzupełnienie
zgłoszenia
2.5. Oględziny
2.5.1. Zawiadomienie o oględzinach
2.5.2. Protokół po oględzinach
3. Wniesienie sprzeciwu. Wszczęcie postępowania administracyjnego w trybie KPA
3.1. Wszczęcie postępowania w sprawie wniesienia sprzeciwu
3.2. Przesłanki obligatoryjne do wniesienia sprzeciwu
3.3. Przesłanki fakultatywne do wniesienia sprzeciwu
3.4. Wymogi formalne sprzeciwu
3.5. Zachowanie terminu do wniesienia sprzeciwu
4. Uprawnienie do usunięcia drzewa
Rozdział V. Opłaty za usunięcie drzew lub krzewów (Wojciech Grecki)
1. Uwagi ogólne
2. Sposób naliczania opłaty
2.1. Opłata za usunięcie drzewa
2.2. Opłata za usunięcie krzewów
3. Stawki opłat
4. Wyjątki od obowiązku naliczania opłaty
4.1. Drzewa lub krzewy, na których usunięcie nie jest wymagane zezwolenie
4.2. Drzewa lub krzewy, których usunięcie jest związane z odnową i pielęgnacją drzew
rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków
4.3. Drzewa lub krzewy, które zagrażają bezpieczeństwu ludzi lub mienia w
istniejących obiektach budowlanych lub funkcjonowaniu urządzeń, o których mowa w art.
49 § 1 KC
4.4. Drzewa lub krzewy, które zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego lub kolejowego
albo bezpieczeństwu żeglugi
4.5. Usunięcie drzew lub krzewów w związku z przebudową dróg publicznych lub linii
kolejowych
4.6. Usunięcie drzew w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania
innego niż rolnicze, zgodnego z przeznaczeniem terenu, określonym w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu
4.7. Usunięcie krzewu lub krzewów rosnących w skupiskach w celu przywrócenia gruntów
nieużytkowanych do użytkowania innego niż rolnicze, zgodnego z przeznaczeniem terenu,
określonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach
zabudowy i zagospodarowania terenu
4.8. Usunięcie drzew lub krzewów w związku z zabiegami pielęgnacyjnymi drzew lub
krzewów na terenach zieleni
4.9. Usunięcie drzew lub krzewów, które obumarły lub nie rokują szansy na przeżycie,
z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości
4.10. Usunięcie topoli nienależących do gatunków rodzimych, jeżeli zostaną
zastąpione w najbliższym sezonie wegetacyjnym drzewami innych gatunków
4.11. Usunięcie drzew lub krzewów, jeżeli usunięcie wynika z potrzeb ochrony roślin,
zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową lub ochrony siedlisk przyrodniczych
4.12. Usunięcie drzew lub krzewów z grobli stawów rybnych
4.13. Usunięcie drzew lub krzewów, jeżeli usunięciejest związane z regulacją i
utrzymaniem koryt cieków naturalnych, wykonywaniem i utrzymaniem urządzeń wodnych
służących kształtowaniu zasobów wodnych oraz ochronie przeciwpowodziowej w zakresie
niezbędnym do wykonania i utrzymania tych urządzeń
4.14. Usunięcie drzew lub krzewów usuwanych z terenu poligonów lub placów ćwiczeń,
służących obronności państwa
5. Termin uiszczenia naliczonej opłaty
6. Przedawnienie obowiązku uiszczenia opłaty (rozłożenie opłaty na raty lub
przesunięcie terminu płatności)
7. Egzekucja administracyjna obowiązku uiszczenia opłaty lub wykonania nasadzeń
zastępczych
7.1. Specyfika postępowania egzekucyjnego
7.2. Egzekucja administracyjna opłaty za usunięcie drzew lub krzewów
7.3. Egzekucja administracyjna wykonania nasadzeń zastępczych
Rozdział VI. Administracyjne kary pieniężne z tytułu usunięcia drzew lub
krzewów bez zezwolenia (Marek Grzywacz)
1. Uwagi ogólne
2. Przesłanki wymierzenia kary
2.1. Usunięcie drzewa lub krzewu bez wymaganego zezwolenia
2.2. Usunięcie drzewa lub krzewu bez zgody posiadacza nieruchomości
2.3. Zniszczenie drzewa lub krzewu
2.4. Uszkodzenie drzewa, spowodowane wykonywaniem prac w obrębie korony drzewa
2.5. Usunięcie drzewa pomimo sprzeciwu właściwego organu
2.6. Usunięcie drzewa bez dokonania zgłoszenia w ramach trybu zgłoszeniowego
3. Przesłanki uniemożliwiające nałożenie administracyjnej kary pieniężnej za
wycinkę drzewa lub krzewu
3.1. Brak wymogu uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu z terenu
nieruchomości
3.2. Stan wyższej konieczności
3.3. Siła wyższa
4. Adresat decyzji wymierzającej karę
4.1. Posiadacz nieruchomości
4.2. Właściciel urządzeń przesyłowych
4.3. Podmioty działające bez zgody posiadacza nieruchomości
5. Wysokość administracyjnej kary pieniężnej
6. Termin uiszczenia kary
7. Odroczenie terminu płatności kary lub rozłożenie jej na raty
8. Nieuiszczenie kary i przedawnienie karalności
9. Zastosowanie przepisów KPA w zakresie administracyjnych kar pieniężnych
Rozdział VII. Wzory dokumentów (Wojciech Grecki, Marek Grzywacz, Michał
Okoń, Jacek Piecha)
1. Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu
2. Decyzja w przedmiocie umorzenia postępowania
3. Decyzja w przedmiocie udzielenia zezwolenia na usunięcie drzewa
4. Wniosek w przedmiocie zmiany zezwolenia na wycinkę drzew
5. Decyzja w sprawie zmiany zezwolenia na wycinkę drzew
6. Protokół z oględzin
7. Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa
8. Wezwanie do uzupełnienia zgłoszenia
9. Zaświadczenie o braku sprzeciwu
10. Sprzeciw organu wobec zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa
11. Decyzja w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzewa
bez wymaganego zezwolenia
12. Decyzja w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za zniszczenie drzewa
i odroczenie jej płatności
13. Zarzuty w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej
14. Postanowienie w sprawie zgłoszonych zarzutów
146 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|