Format scenariusza filmowego
W europejskich kręgach filmowych powszechne jest przekonanie, że format jest
nieistotny; liczy się jedynie treść. I w gruncie rzeczy jest w tym podejściu sporo
prawdy. Jednak amerykańscy scenopisarze wypracowali określony format, dzięki któremu
najważniejsza jest opowiadana historia. Jest to specyficzna mieszanka ściśle określonej
formy i zarazem lekkiego, łatwego stylu, zrozumiałego dla szerokiej rzeszy czytelników.
Konieczność zunifikowania formatu scenariusza europejskiego wynika z jednej strony z
coraz większego znaczenia bodźców wzrokowych, na które intensywnie oddziałuje
telewizja i media elektroniczne, z drugiej - z prostego faktu, że warto wypracować
jednolity system umożliwiający współpracę między europejskimi firmami producenckimi.
Niniejsza książka przedstawia w gruncie rzeczy format scenariusza na rynek amerykański,
najbardziej dochodowy, jednak z powodzeniem może posłużyć autorom europejskim jako
wzorzec, narzędzie, dzięki któremu zamkniemy naszą wizję współczesnego świata w ściśle
określonej formie literackiej, jaką jest scenariusz. Lekkości dodają książce
anegdoty, obrazujące funkcjonowanie filmowego światka.
Warto podkreślić, że autor wychodzi z założenia, iż czytelnik zna podstawy
pisania scenariusza, takie jak budowa postaci czy konstrukcja akcji. Im większa znajomość
formatu, tym bardziej precyzyjna konstrukcja, tym dokładniej oddane pomysły. Określony
format nie zamyka drogi wyobraźni; pozwala jej rozwinąć skrzydła, ba, poszerza jej
horyzonty.
Martin Schabenbeck - wykładowca sztuki filmowej w New York Film
Academy. Z wyróżnieniem ukończył prestiżową London (International) Film School. W
Stanach Zjednoczonych pracował przy realizacji wielu produkcji filmowych. Mieszka z
rodziną w Nowym Jorku.
284 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka