Koszty i wyniki w systemie controllingu w przedsiębiorstwach usług logistycznych
Logistyka, uważana przez wielu analityków za „barometr” lub „krwiobieg
gospodarki”, rozwija się w ostatnich latach bardzo dynamicznie w ramach działalności
biznesowej. Punktem wyjścia była techniczna strona procesów transportu, przeładunku i
magazynowania, która przejawiała się zastosowaniem odpowiednich innowacji
technologicznych. Z upływem czasu pojawiła się w logistyce perspektywa zarządzania,
która obecnie osiągnęła stopień rozwoju określany zarządzaniem łańcuchem dostaw.
Z perspektywy zarządzania logistyka postrzegana jest poprzez wdrożone w
przedsiębiorstwie określone struktury, instrumenty i procesy zarządzania, które - aby
mogły poprawnie funkcjonować - powinny być wspierane przez system dostarczający
informacje, którym jest controlling logistyki.
Analiza procesów logistycznych pod kątem ich pomiaru oraz oceny kosztów i wyników,
a następnie optymalizacja tych procesów, stały się istotne, ponieważ zwiększyła
się nie tylko liczba działań logistycznych, lecz także poszerzył się ich zakres.
Powodem takiego stanu rzeczy był transfer logistyki na rynek i w ten sposób stopniowe
wyodrębnianie się na nim podmiotów gospodarczych specjalizujących się w świadczeniu
usług logistycznych iw rezultacie powstanie sektora Transport - Spedycja - Logistyka
{TSL).
Wstęp
Rozdział 1
Przedsiębiorstwo usług logistycznych jako podmiot realizujący procesy
logistyczne
1.1. Istota przedsiębiorstwa usług logistycznych i współpracy międzyorganizacyjnej
1.2. Przedsiębiorstwo usług logistycznych w świetle ekonomicznych teorii
przedsiębiorstw
1.3. Systematyka usług w sektorze Transport - Spedycja - Logistyka
1.4. Klasyfikacja usługodawców w sektorze logistycznym
1.5. Rola przedsiębiorstw logistycznych w zarządzaniu łańcuchem dostaw
Rozdział 2
Rola controllingu i controllingu logistyki w zarządzaniu przedsięŞbiorstwami
usług logistycznych i systemami logistycznymi
2.1. Istota controllingu w świetle teorii i w praktyce
2.1.1. Analiza definicji controllingu w kontekście jego ewolucji
2.1.2. Controlling a rachunkowość zarządcza
2.1.3. Przegląd koncepcji controllingu
2.1.3.1. Znaczenie i uwarunkowania powstania koncepcji controllingu
2.1.3.2. Zróżnicowany zakres koncepcji controllingu
2.1.3.3. Wybrane koncepcje controllingu w świetle jego perspektyw
2.1.4. Controlling a inne funkcjonalne podsystemy w przedsiębiorstwie
2.2. Wymiar controllingu w logistyce i przedsiębiorstwie usług logistycznych
2.2.1. Główne aspekty i analiza pojęciowa controllingu logistyki
2.2.2. Ujęcie koncepcji controllingu logistyki w świetle literatury
2.2.3. Controlling logistyki w literaturze krajowej i zagranicznej
2.2.4. Podejście systemowe w controllingu logistyki i czynniki go kształtujące
2.2.5. Stan badań empirycznych w zakresie controllingu logistyki
2.2.6. Operacyjny i strategiczny wymiar controllingu logistyki
2.2.7. Wybrane instrumenty controllingu logistyki
Rozdział 3
Pomiar kosztów i wyników działalności logistycznej w systemie controllingu
3.1. Pomiar działalności logistycznej w controllingu logistyki
3.2. Pomiar usług logistycznych i jego uwarunkowania w przedsiębiorstwie logistycznym
3.3. Wynik działalności logistycznej a warianty jego osiągania
3.4. Koszty logistyki jako filar systemu controllingu w przedsiębiorstwie logistycznym
3.5. Koszty logistyki w działalności usługodawcy logistycznego
3.6. Proponowany model pomiaru przychodów, kosztów i wyników oraz innych kategorii w
działalności logistycznej
3.6.1. Model systemu rachunku kosztów i wyników logistyki w przedsiębiorstwie
usług logistycznych
3.6.2. Prezentacja wskaźników do pomiaru kosztów i wyników logistyki w odniesieniu do
modelu rachunku kosztów i wyników oraz innych aspektów działalność logistycznej
Rozdział 4
Ocena stanu wdrożenia systemu controllingu i jego instrumentów w przedsiębiorstwach
usług logistycznych w Polsce w świetle badań empirycznych
4.1. Determinanty wyboru problematyki i metody badań empirycznych
4.2. Wybrane etapy przeprowadzonych badań empirycznych
4.3. Podsumowanie wyników przeprowadzonego badania empirycznego i weryfikacja
hipotez
4.3.1. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw i analiza problemu
4.3.2. Podsumowanie i wnioski końcowe dotyczące stanu controllingu oraz pomiaru kosztów
i wyników w przedsiębiorstwach usług logistycznych
Zakończenie
Literatura
Spis ilustracji
Spis tabel
230 strony, Format: 16.8x23.8, oprawa miękka