Ernest Hemingway
Zbiór esejów przedstawiających współczesny stan badań nad prozą Hemingwaya,
reprezentujących różne metodologie badawcze oraz sposoby jej odbioru.
Przedkładając interpretacyjne bogactwo nad krytyczny konsensus, autorzy pokazują różnorodność
twórczości mistrza z Key West i starają się przekonać czytelników, że do jego
dzieł warto wracać.
W pierwszej połowie XX wieku twórczość Hemingwaya była utożsamiana z mitem
amerykańskiej wolności intelektualnej, a przyznana w 1952 roku Nagroda Nobla została
odebrana jako potwierdzenie wyjątkowego charakteru jego prozy, eksponującej godność i
humanizm zwykłego człowieka. Śledząc z upływem czasu odbiór dzieł Hemingwaya,
można dostrzec radykalny spadek zainteresowania nimi, zapoczątkowany w latach 70.
• Dlaczego Hemingway – kultowy pisarz w latach 40. i 50. – został odsunięty na
literacki margines przez następne generacje czytelników?
• Dlaczego proza Hemingwaya przestała pobudzać literacką wyobraźnię odbiorców?
• Czy relegowanie Hemingwaya z głównego nurtu literackiego to posunięcie słuszne?
• Czy dzieła Hemingwaya wciąż są w stanie nawiązać kontakt ze współczesnym
czytelnikiem, czy też stanowią jedynie muzealny dokument swoich czasów?
Ewa Barbara Łuczak
Wstęp
Ernest Hemingway: ostatni z wielkich modernistów 7
Lucyna Aleksandrowicz-Pędich
Śmierć w opowiadaniach Hemingwaya Obóz indiański, Krótkie szczęśliwe życie
Franciszka Macombera i Rogi byka 21
Ewa Barbara Łuczak
Czyja Ameryka? Wiosenne potoki jako krytyka dyskursu eugenicznego
37
Paweł Jędrzejko
Zagubione pokolenia: Auschwitz, Guernica i wyczerpany język. Wokół powieści Słońce
też wschodzi Ernesta Hemingwaya . 57
Anna Pochmara
Bohaterowie w bezruchu. Przedstawienia męskości w zbiorze Mężczyźni bez
kobiet a zmiany w ideologiach genderowych na początku XX wieku . 75
Marek Paryż
Wojna jest prosta: Pożegnanie z bronią . 103
Justyna Włodarczyk
Zielone wzgórza Afryki: dobre zwierzę to martwe zwierzę? . 125
Alicja Piechucka
Ekranizować i nie ekranizować, czyli jak Faulkner i filmowcy czytali Hemingwaya:
Mieć i nie mieć 143
Ewa Barbara Łuczak
Czytając „obcego”: poszukiwanie kosmopolityzmu w Komu bije dzwon
173
Mirosława Buchholtz
Hem y „Cuba libre”: Stary człowiek i morze 195
Zbigniew Maszewski
O głodzie i dyscyplinie w Ruchomym święcie Ernesta Hemingwaya . 233
Zuzanna Ładyga
„Kto jest typem destrukcyjnym?” - Rajski ogród . 255
Zbigniew Maszewski
O tym, co realne i nierealne w Pod Kilimandżaro Ernesta Hemingwaya . 267
Kamil Chrzczonowicz
Nie taki Hemingway poważny, jak go malują. Humor w Listach młodego Hemingwaya
281
302 strony, Format: 13.6x20.8, oprawa miękka